Giriş | English

Yüksek Lisans > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Veter. Besin Hijyeni ve Tek. (yüksek Lisans) > SU VE MİNERAL METABOLİZMASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SU VE MİNERAL METABOLİZMASI İkinci düzey BİK 505 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. DİDEM BARLAK KETİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr.Öğr.Üyesi DİDEM BARLAK KETİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Bölüm araştırma görevlileri
Dersin veriliş şekli Teorik-yüz yüze eğitim
Dersin amacı Bu dersin amacı, total vücut suyunun hacim ve dağılımını ifade edebilmek, vücut sıvılarının kompozisyonunu ve ekstrasellüler sıvı hacminde meydana gelecek değişikliklerin sebeplerini ve klinik belirtilerini açıklayabilmek, Gibbs-Donnan dengesini açıkça belirtebilmektir.Diğer yandan, bu dersde amaç idrar oluşumu ve vücuttaki diğer olaylar aracılığı ile günlük ekskrete edilen suyun ortalama miktarını ifade edebilmektir.Mineral metabolizmasının amacı, vücut fonksiyonlarında biyokimyasal rollerini bildirmek ve mineraller üzerinde hormonların düzenleyici etkilerini tanımlayabilmek, metabolizmalarını ve klinik önemlerini tartışabilmektir.
Dersin tanımı Bu ders su kompartmanları, bölümler arası su değişimi, su ve minerallerin hormonal regülasyonu, suyun fizyolojik, biyokimyasal ve biyomedikal önemi, eser elementlerin önemi, vücut su dağılımını etkileyen faktörler, hastalıklarda ilave su kaybı, su dengesi, su ile etkileşim ve biyomolekül yapısı, suyun fizyolojik fonksiyonları gibi konuları açıklamak için düzenlendi.

Dersin içeriği
1- Total vücut suyu-hacim ve dağılım
2- Vücut suyunun kaynakları
3- Suyun ekskresyon yolları
4- Ekstrasellüler ve intrasellüler kompartmanlar
5- Vücut sıvılarının kompozisyonundaki farklılıkların sebepleri ve Gibbs-Donnan dengesi
6- Vücutta kalsiyum,fosfat,magnezyumun dağılımı ve metabolizması
7- Plazmada minerallerin ölçümleri
8- Mineral metabolizmasını düzenleyen hormonlar ve biyokimyaları
9- Kemik metabolizması markırları
10- Kemik yapım markırları
11- Kemik yıkım markırları
12- Mineral metabolizması bozuklukları
13- Metabolik kemik hastalıkları
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Vücudun su kompozisyonu ifade edilebilecek.
2- Ekstrasellüler ve intrasellüler kompartmanlar açıklanabilecek ve bu kompartmanlar arasındaki kompozisyon farklılıklarının sebepleri tartışılabilecek.
3- Ekstrasellüler ve intrasellüler sıvılardaki değişiklikler ve sebepleri listelenebilecek.
4- Temel mineraller ve onların rolleri açıklanabilecek.
5- Kalsiyum,fosfat ve magnezyum metabolizması ve klinik önemi tartışılabilecek.
6- Kalsiyum ve fosfat mineralleri üzerinde paratiroid hormon,kalsitonin ve vitamin D metabolitlerinin düzenleyici etkileri tanımlanabilecek.
7- Kemik metabolizmasının markırları (yapım-yıkım) listelenebilecek.
8- Mineral ve kemik metabolizması bozuklukları belirtilebilecek.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2- Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3- Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4- Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5- Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6- Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7- Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8- Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9- Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10- Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 4 10 40
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 10 20
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 3 6
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 10 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 5 5
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     195
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar