Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SU VE MİNERAL METABOLİZMASI |
İkinci düzey |
BİK 505 |
|
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. DİDEM BARLAK KETİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğr.Üyesi DİDEM BARLAK KETİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Bölüm araştırma görevlileri
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik-yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, total vücut suyunun hacim ve dağılımını ifade edebilmek, vücut sıvılarının kompozisyonunu ve ekstrasellüler sıvı hacminde meydana gelecek değişikliklerin sebeplerini ve klinik belirtilerini açıklayabilmek, Gibbs-Donnan dengesini açıkça belirtebilmektir.Diğer yandan, bu dersde amaç idrar oluşumu ve vücuttaki diğer olaylar aracılığı ile günlük ekskrete edilen suyun ortalama miktarını ifade edebilmektir.Mineral metabolizmasının amacı, vücut fonksiyonlarında biyokimyasal rollerini bildirmek ve mineraller üzerinde hormonların düzenleyici etkilerini tanımlayabilmek, metabolizmalarını ve klinik önemlerini tartışabilmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders su kompartmanları, bölümler arası su değişimi, su ve minerallerin hormonal regülasyonu, suyun fizyolojik, biyokimyasal ve biyomedikal önemi, eser elementlerin önemi, vücut su dağılımını etkileyen faktörler, hastalıklarda ilave su kaybı, su dengesi, su ile etkileşim ve biyomolekül yapısı, suyun fizyolojik fonksiyonları gibi konuları açıklamak için düzenlendi.
|
1- |
Total vücut suyu-hacim ve dağılım
|
2- |
Vücut suyunun kaynakları
|
3- |
Suyun ekskresyon yolları
|
4- |
Ekstrasellüler ve intrasellüler kompartmanlar
|
5- |
Vücut sıvılarının kompozisyonundaki farklılıkların sebepleri ve Gibbs-Donnan dengesi
|
6- |
Vücutta kalsiyum,fosfat,magnezyumun dağılımı ve metabolizması
|
7- |
Plazmada minerallerin ölçümleri
|
8- |
Mineral metabolizmasını düzenleyen hormonlar ve biyokimyaları
|
9- |
Kemik metabolizması markırları
|
10- |
Kemik yapım markırları
|
11- |
Kemik yıkım markırları
|
12- |
Mineral metabolizması bozuklukları
|
13- |
Metabolik kemik hastalıkları
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Vücudun su kompozisyonu ifade edilebilecek.
|
2- |
Ekstrasellüler ve intrasellüler kompartmanlar açıklanabilecek ve bu kompartmanlar arasındaki kompozisyon farklılıklarının sebepleri tartışılabilecek.
|
3- |
Ekstrasellüler ve intrasellüler sıvılardaki değişiklikler ve sebepleri listelenebilecek.
|
4- |
Temel mineraller ve onların rolleri açıklanabilecek.
|
5- |
Kalsiyum,fosfat ve magnezyum metabolizması ve klinik önemi tartışılabilecek.
|
6- |
Kalsiyum ve fosfat mineralleri üzerinde paratiroid hormon,kalsitonin ve vitamin D metabolitlerinin düzenleyici etkileri tanımlanabilecek.
|
7- |
Kemik metabolizmasının markırları (yapım-yıkım) listelenebilecek.
|
8- |
Mineral ve kemik metabolizması bozuklukları belirtilebilecek.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
|
|
2- |
Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
|
|
3- |
Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
|
|
4- |
Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
|
|
5- |
Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
|
|
6- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
|
|
7- |
Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
|
|
8- |
Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
|
|
9- |
Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
|
|
10- |
Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
4
|
10
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
2
|
3
|
6
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
195
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|