Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖLÇME VE KONTROL |
Birinci düzey |
ETM 317 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
NA
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BÜLENT KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. BÜLENT KAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin, temel fiziksel niceliklerin ölçülmesinde kullanılan teknikleri ve enstrümanları kavraması, tanıması ve kullanabilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Bütün fiziksel, kimyasal, biyolojik ve hatta sosyal ilimlerin temelini ölçme ve gözlemin oluşturduğu düşünüldüğünde, bir Endüstriyel Tasarım Mühendisinin, günlük yaşamda dahil olmak üzere her alanda ihtiyaç duyacağı ölçme teknikleri hakkında temel bilgilerin kazandırılacağı bir derstir.
|
1- |
Ölçme ve Kontrol, Temel Kavramlar , Standartlar ve Organizasyonlar, Temel ve Türetilmiş Büyüklükler, Birimler ve boyut analizi
|
2- |
Boyut Ölçümü, kumpaslar ve çeşitleri, kullanımı
|
3- |
Boyut Ölçümü, mikrometreler ve kullanılması, mastarlar, mihengirler, komparatörler
|
4- |
Boyut Ölçümü, Yüzey pürüzlülüğü ve ölçümü, Şekil ve boyut toleransları ve ölçme sınıflandırma yöntemleri
|
5- |
boyut ölçümü, temaslı ve temassız ölçüm teknikleri, görüntü işleme ile boyut ölçümü, CMM, Lazer ölçüm teknikleri, time of flight, triangulation, optical sectioning
|
6- |
ölçmede hata kavramı, hataya neden olan statik kavramlar, doğruluk, kesinlik, hassasiyet, histerisiz , bias, treshold, doğrusallık, kalibrasyon, istatistiksel hata analizi , varyans ve standart sapma
|
7- |
Ölçmede Hata Kavramı, grafiksel analiz, gauss dağılımı ve olasılıksal tanımlama, nümerik yöntemler, en küçük kareler yöntemi ve korelasyon
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Elektrik Ölçme enstrumanları, multimetre ve osiloskoplar;
Veri toplama kavramı, Analog Dijital Çeviriciler, NI USB daq ve arduino tanıtımı, uygulamalar
|
10- |
Sensör teknolojileri, algılama esasları, Kapasitif, Magnetic, Hall effect, Piezoelektrik, Optik, Ultrasonik Sensörler
|
11- |
Sıcaklık Ölçme; sıcaklık ölçme yöntemleri, sensörler
|
12- |
Sıcaklık Ölçme, sıcaklık ölçme yöntemleri, sensörlerle veri toplama örnekleri
|
13- |
Basınç Ölçme, basıç ölçme yöntemleri, sensörleri
|
14- |
Kütle, kuvvet ve tork ölçme; kavram yöntem ve sensörlerin tanıtımı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Boyut ölçümü için kullanılan temaslı ve temassız sistemleri tanır.
|
2- |
Ölçme hatalarının kaynaklarını tanır ve istatistiksel analizle ölçüm sonuçlarının güvenilirliğini sorgulayabilir.
|
3- |
NI DAQ Card ve Arduino donanımlarını kullanarak, Matlab, Labview veya C yardımıyla veri toplayabilir.
|
4- |
Sıcaklık, Kuvvet, Tork, Basınç, Akışkan hız, seviye ölçümünde kullanılan yöntemlerin prensiplerini bilir.
|
5- |
Sensörleri ve genel çalışma prensiplerini (kapasitif, rezistif ve piezoelektrik) tanır ve bu prensiplere göre uygun sensör seçimini yapabilir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Bilgisayar destekli tasarım ve imalat programlarıyla ürün modelleme ve analiz becerisi kazandırma
|
|
5- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi kazandırma (Mekanik sistemler, Isıl sistemler)
|
|
6- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi kazandırma
|
|
7- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazandırma (Mekanik problemler, Isıl problemler, Tasarım Problemleri)
|
|
8- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazandırma
|
|
9- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazandırma
|
|
10- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim sağlama
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazandırma
|
|
12- |
Çağın sorunları hakkında bilgi kazandırma
|
|
13- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi kazandırma
|
|
14- |
Temel mühendislik sorunlarını anlayabilen, bilgiye ulaşabilen, analiz edip çözüm geliştirebilen bireyler yetiştirme
|
|
15- |
Sürekli öğrenmeyi ve mesleki, toplumsal, kültürel gelişimi amaç edinmiş bireyler yetiştirme
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
7
|
14
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1) Measurement & Instrumentation Principles, Alan Morris, 2001, ISBN 0 7506 5081 8
|
Yardımcı Kaynaklar
|
2) Measurement Good Practises Guides,Publications, (http://www.npl.co.uk/publications/guides/)
3) Algılama ve Ölçme Esasları , Prof Dr. Sedat Özsoy, 2011, Birsen Yayınevi
|
|