Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAZMA I |
Birinci düzey |
ÇER 103 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YoK
|
Eğitimin dili
|
Kabardey- Çerkezçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kabardey -Çerkes dilinin öğretiminin ilk aşamasında harfler, imla, noktalama ve gramer becerilerinin oluşumu, yazma teknikleri geliştirme.
|
Dersin tanımı
|
Program, yazma becerileri oluştururken, imla ve noktalama işaretlerinin kullanımı üzerine farklı zorluklardaki metinlerle pekiştirilerek pratik materyaller sunar.
|
1- |
Kabardey -Çerkez alfabesiyle tanışma. Ünlü seslerin harfle gösterimi, yazımı .
|
2- |
Ünsüz seslerin harfle gösterimi, yazımı. Harfler, heceler, kelimelerin yazılması. “Bu kim? Bu ne?” soruları ve cevapları.
|
3- |
Ünsüz seslerin harfle gösterimi İki harfin eklenmesiyle oluşan harfler, yazılışları. Harfler, heceler, kelimelerin yazılışları.
|
4- |
Üç harfin eklenmesiyle oluşan harfler, yazılışları. Yazma sınavı. Hatalar üzerinde çalışıma. “Bu kimin?” Sorusuna cevap verilmesi.
|
5- |
Dil oyunu "Fonetik Turnuva". Benim var. Benim yok.
|
6- |
Vurgulu-Vurgusuz kelimeler. Seçilmiş bir kelime diktesi. Sayılar, renkler.
|
7- |
Noktalama işaretleri. IK 1, IK 2 ile basit cümleler. "Tanışma" konulu diyaloglar yazma. Diyalogların yazımında noktalama işaretlerinin kullanımı. “Nerede?” Sorusu ve cevaplanması.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Fiillerin yazılışı, isim-fiiller, sıfatlar. Vurgular. Kelimenin kökünde ünlü harflerin yazılışı. Görsel dikte.
|
10- |
"Tanışma" diyaloğu yazma. Facebook’ta tanışıyoruz. Konu ile alakalı seçilmiş kelime diktesi. Cümlelerde boşluk doldurma . Noktalama işaretlerinin dizilişi.
|
11- |
"Ailem"konulu metin yazma. Dikte okuma. "Aile hakkında" bir arkadaşa mektup yazma. Sıfat ve isimlerin bölünmesi ve ayrı yazımı. Form doldurma. İsimlerin yazımı.
|
12- |
Sorulara yazılı cevaplar. Ünlü seslerden önce ünsüzlerin hecelemesi : pli , pshi .. " Niteleme Sıfatları, Belirtme Sıfatları, Atasözünü nasıl anlarsın" sorusuna ayrıntılı bir cevap. "Arkadaşının kim olduğunu söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim?" Konusuna uygun cümle hazırlama.
|
13- |
Hafta sonu. Dikte. Cümlelerde boşluk doldurma. "Misafir kabul etmeyi seviyor musun?" Sorusuna ayrıntılı bir cevap. Aynı cümle ögeleriyle cümle yazma. Aynı cümle öğelerinin arasına noktalama işaretlerinin yerleştirilmesi.
|
14- |
Soru şeklinde metin yazımı. "Doktorda" temalı bir diyalog oluşturma ve yazma. Vücudumuzun bölgelerinin yazılışları. Kelime diktesi.
|
15- |
Sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Alfabedeki seslerin haflerle gösterimin öğrenimi. Kabardey-Çerkez alfabesinde büyük harflerin kullanımı.
|
2- |
Öğrenilen konularla alakalı cümleler yazma, noktalama işaretlerinin düzenli bir şekilde yerleştirilmesi.
|
3- |
Temel yazım kuralları ve pratikte imla kurallarının kullanımı.
|
4- |
Temel noktalama kurallarının bilinmesi ve pratikte kullanımı.
|
5- |
Farklı metin türleri yazarak beceri arttırma.
|
6- |
.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
2
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
5
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
138
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Varkvasova, Rimma Khazizovna. Peuble : Yeni başlayanlar için yoğun Kabardeyce dil kursu : Giriş dersleri / R. H. Varkvasova, O. N. Guseva, L. A. Pheshkhov. - Nalçik : El-Fa, 1998. - 54, [2] с. : resimli. : 21 cm.; ISBN 5-88195-311-8.
2.Kabardey-Çerkesçe dilbilgisi/bilim editörü Bizhoev B.Ch.-Nalçik. Yayınevi "Baskı Merkezi", 2023,624 s. ISBN 9785907725-12-6
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kabardey dilini öğrenmek : Kabardey dilini bilmeyen öğrenciler için Bekanova, Masirat Sefudinovna 2012
|
|