Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > İlköğretim Matematik Öğretmenliği > EĞİTİM SOSYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Birinci düzey MB 102 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. KASIM KARAMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. KASIM KARAMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, içinde yaşadığı toplumdan bağımsız ele alınamayacak olan eğitimin sosyoloji disipliniyle olan ilişkisini göstermek; öğrencilerin temel sosyolojik kavramları tanımalarını sağlamak; eğitim alanına yansıyan sosyolojik problemlerin neler olduğu bilgisini vererek bu problemlere ne tür çözüm önerileri getirilebileceğini tartışmaktır.
Dersin tanımı Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.

Dersin içeriği
1- Sosyolojinin temel kavramları:Toplum nedir?
2- sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay kavramları
3- sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: K. Marx, E. Durkheim, M. Weber
4- sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: K. Marx, E. Durkheim, M. Weber
5- sosyolojik teoriler:işlevselcilik, yapısalcılık sembolik etkileşimcilik açısından eğitim;
6- sosyolojik teoriler:çatışma kuramı, eleştirel teori,fenomenoloji ve etnometodoloji açısından eğitim;
7- Yöntem ve Teknikler
8- Toplumsal süreçler:sosyal tabakalaşma,sosyal hareketlilik ve eğitim
9- Ara Sınav
10- Toplumsal süreçler: sosyal değişme ve eğitim
11- Toplumsal kurumlar: Aile, din, ekonomi, siyaset ve eğitim
12- Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi: Ziya Gökalp ve Prens Sebahattin
13- Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişim:İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.
14- Kültür ve eğitim
15- Küreselleşme ve Eğitim
16- Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sosyoloji nedir? Temel kavramları tanımlar
2- Eğitim ve sosyolojisi ilişkisini açıklayabilme, Eğitim sosyolojisinin kurucularını ve temel görüşlerini kavrar
3- Temel sosyolojik kuramları ve eğitimle ilişkisini kavrar
4- Toplumsal tabakalaşma, toplumsal hareketlilik ve toplumsal değişme eğitim ilişkisini açıklar
5- Türkiyede eğitim sosyolojisinin gelişimi ve katkı sağlayan sosyologları ve görüşlerini kavrar
6- Eğitim-kültür ilişkisini kurar
7- Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okulun toplumsal yapı içindeki yeri ve işlevlerini açıklar
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
3- Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
4- Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
5- Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
6- Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
7- Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
8- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
9- Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
10- Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
11- Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
12- Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
13- Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
14- Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
15- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
16- Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
17- Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
18- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
19- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
20- Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 6 24
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Eğitim Sosyolojisiyle ilgili tüm kitaplar

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  Ders içeriğini kapsayan tüm Eğitim sosyoloji ve diğer yardımcı kaynaklar ders metaryali olarak kullanılabilir.
İndir  Dersle ilgili yazılı ve görsel mataryeller ERUDM üzerinden paylaşılacaktır.