Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Mimarlik (y.l.) > TARİHİ YAPILARDA YENİDEN İŞLEVLENDİRME SORUNLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TARİHİ YAPILARDA YENİDEN İŞLEVLENDİRME SORUNLARI İkinci düzey MİM 506 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DEKAN GONCA BÜYÜKMIHCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. GONCA BÜYÜKMIHCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Tarihi çevre koruma bilincinin geliştirilmesi, tarihi yapılara güncel işlev verilirken dikkat edilmesi gerekli ilkeler, yeniden işlevlendirmeye yönelik tüzük, karta ve bildirgelerin incelenmesi
Dersin tanımı Tarihi dokuda güncel işlevlere cevap veremeyen tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesi ve işlevlendirme sorunları tartışılacak, tarihi yapıların işlevlendirilmesi ya da mevcut örnekler üzerine bir ödev hazırlanması

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı. Ders işleniş planı ve literatür araştırma yöntemlerinin açıklanması
2- Tarihi yapılarda yeniden işlevlendirme kavramı konusunda teorik ders anlatımı
3- Tarihi yapılarda yeniden işlevlendirme kavramı konusunda teorik ders anlatımı
4- Tarihi yapılarda yeniden işlevlendirme kapsamında yapıya uygun işlev seçimini etkileyen faktörler konusunda teorik ders anlatımı
5- Uluslararası karta, tüzük, bildirgelerin anlatımı
6- Uluslararası karta, tüzük, bildirgelerin anlatımı
7- Genel hatırlatma dersi
8- Yeniden işlevlendirilen tarihi yapı örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
9- Yeniden işlevlendirilen tarihi yapı örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
10- Yeniden işlevlendirilen tarihi yapı örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
11- Yeniden işlevlendirilen tarihi yapı örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
12- Yeniden işlevlendirilen tarihi yapı örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
13- Yeniden işlevlendirilen tarihi yapı örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
14- Genel değerlendirme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Geleneksel yapılarda yeniden kullanım önerilerinin geliştirilmesinde dikkat edilmesi gereken hususların kavranması
2- Süreyi verimli kullanmak, görsel estetik, grafiksel anlatım
3- Yeniden işlevlendirme konusunda dikkat edilmesi gereken kriterlerin anlatımı
4- Yapı analizinde dikkat edilecek kriterlerin anlatımı
5- Tarihi çevreye ve yapıya duyarlılık yaratma
6- Daha önce ölçümlenerek rölövesi çıkarılmış bir yapıya kullanım önerileri geliştirilmesi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mimari Tasarım
2- Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
3- Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
4- Mimarlık Tarihi
5- Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
6- Malzeme Bilgisi
7- Kentsel Tasarım/Şehircilik
8- Sanat Tarihi
9- Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Ahunbay, Z., 1999. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayın, İstanbul. • Akın, N., 1988. Anıt Değerlendirme Ölçütlerine Bağlı İşlevlendirmeler ve Taşkışla’nın Otele Dönüştürülmesi, Yapı, 84, 37. • Akın, N., Kahya, Y., Salman, Y., 2002, 20. Yüzyıl Endüstri Mirasının Korunmasına Bir Örnek: Bakırköy İspirtohane Binası,Arredamento Mimarlık, 5, 110-116. • Akozan, F., 1977. Türkiye’de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, DGSA Yayınları, İstanbul. • Aksoy, A., Açıkbaş, F., Akman, A., 2007. Silahtarağa Elektrik Santralı’nın Hikayesi, Silahtarağa Elektrik Santralı 1910 - 2004, s. 1-33, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. • Alioğlu, F. ve Alper, B., 1998. Cibali Tütün ve Sigara Fabrikası: Sanayi Yapısından Üniversiteye, İstanbul, 27, 40-48. • Altınoluk, Ü., 1987. Eski Yapılar Yeni Fonksiyonlar, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Yayınları, İstanbul. • Altınoluk, Ü., 1990. Eski Yapıların Yeni Kullanımları, Arredamento Dekorasyon, 12, 110-112. • Arnold, D., Ergut E.A., Özkaya B.T., 2006. Rethinking Architectural Historiography, Routledge, Cornwall. • Ayanlar, F., 1992., Rahmi M. Koç Koleksiyonu, Sanayi ve Teknoloji Müzesi, Hasköy, Tasarım, 30, 82-83 • Baytin, Ç., 1994. Tarihi Çevrelerde Yeni Yapı Olgusuna Bir Yaklaşım: İstanbul Örneğinde Bir Uygulama Modeli, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. • Büyükmıhçı, G., Kılıç A., 2015, Tarihi Dokuda Yeni Yapı Uygulamaları; Yasal Ve Eylemsel Sınırlar, 13-19s. 9. Uluslararası Sinan Sempozyumu, 21-22 Nisan 2015, Trakya Üniversitesi. • Çıkış, Ş.E., 2002. Türkiye’de Modern Korumacılık: İlkeler ve Etkinlikler, Arredamento Mimarlık, 153, 84-89. • Demirkale, S.Y., Bayazıt, N.T., 2004. İspirtohane Konservatuar ve Kültür Merkezi Akustik Projesi, Tasarım, 140, 62-65. • Enlil, Z. M., 2000. Yeniden İşlevlendirme ve Soylulaştırma, Domus M, 8, 46-49. • Eroğlu, B., Yıldız, E., 2006. Kültür Mirasının Sürekliliği için Anıtsal Binaların • Yeniden Kullanılması Bağlamında Ermenek Tol Medrese, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 315340. • Gür, Ş. Ö., 2007. Mimarlıkta Taklit: Eski Türkü-Yeni Aranjman, Mimarlık, 333, • İrepoğlu, Y., 2008. Eski Hayatlardan Yeni Yaşamlara Restorasyon Hikayeleri, BMW Magazine Türkiye, 4, 54-61. • İzgi, U., 1999. Mimarlıkta Süreç: Kavramlar – İlişkiler, YEM Yayın, İstanbul • Kazmaoğlu, M., 1976. Mimari Mirasın Korunması ve Yaşatılmasına Yaklaşımlar, Yapı, 17, 57-60. • Kuban, D., 1984. Çağdaş Koruma, Tasarım ve Planlama İlişkilerine Kuramsal bir Yaklaşma, Mimarlık, 3-4, 3-5. • Overby, O., 1980. Old and New Architecture: A History, Old & New Architecture: Design Relationship, s.12-16, The Preservation Press, National Trust for Historic Preservation, Washington D.C. • Pekol, B., 2010, İstanbul’da Yeni İşlevlerle KullanılanTarihi Yapıların Üslup Sorunsalı” Doktora Tezi, İTÜ FBE , İstanbul • Özer, B. 1979a. Tarihi ve Gelenekseli Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek, Yapı, 31, 26-27. • Özer, F., 1982. Çağdaş Mimari Dizaynlamada Tarihsel Sürekliliğin Değerlendirilmesi, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, İstanbul. • Tanyeli, U., 1988. Tarih, Tasarım ve Mimarlıkta Geçmişten Yararlanma Üzerine Gözlemler, Mimarlık, 228, 61-64. • Tayla, H., 1988. İşlevlendirme Koruma Karşıtlığı, Yapı, 84, 35-36. • http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Tuzukler2&dil=tr • http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0884650001353670152.pdf • http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0901543001353670596.pdf • http://www.eib.org/attachments/jessica_bristol_accord_sustainable_communities • http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Duyuru&sira=4&dil=tr • http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0209751001353671440.pdf • http://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Secretariat/2015/GA_2014_results/GA2014_Symposium_FlorenceDeclaration_EN_final_20150318.pdf
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar