Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Çevre Mühendisliği > FARMAKOGNOZİ II LAB.
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FARMAKOGNOZİ II LAB. Birinci düzey FRK 304 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ESRA KÖNGÜL ŞAFAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Öğr. Gör. Dr LEYLA PAŞAYEVA, Arş. Gör. ESRA KÖNGÜL ŞAFAK, Arş. Gör. KÜBRA UZUN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi GÖKÇE ŞEKER KARATOPRAK,
Dersin veriliş şekli Pratik
Dersin amacı Bazı Holozit ve Heterozitler,Antrasen Glikozitleri,Kardiyotonik Glikozitler, Saponinler ve Alkaloitler ile İlgili Teşhis ve Miktar Tayini Yöntemleri,Çeşitli Bitki Ekstrelerinde Radikal Süpürücü Etki Tayini
Dersin tanımı Bitkisel drogların kimyasal incelenmesi

Dersin içeriği
1- Laboratuvar işleyişi hakkında bilgilendirme Güvenlik kuralları hakkında bilgilendirme
2- Bazı Holozit ve Heterozitlerin Teşhis Reaksiyonları I
3- Bazı Holozit ve Heterozitlerin Teşhis Reaksiyonları II
4- Antrasen Glikozitleri Teşhisi Ve Laksatif Tabletlerin İncelenmesi
5- Saponin Glikozitleri Teşhis Reaksiyonları
6- Kardiyotonik Glikozitlerin Teşhis Reaksiyonları
7- Alkaloit Teşhis Reaksiyonları I
8- Alkaloit Teşhis Reaksiyonları II
9- Alkaloit Teşhis Reaksiyonları III
10- Cinchonae cortex ''''''''de Spektroskopik Yöntemle Toplam Alkaloit Miktar Tayini
11- Kafein''''''''in Theae Folıum''''''''dan İzolasyonu ve Teşhisi. Kafein Farmakope Analizi.
12- Müstahzarlarda bulunana bitkisel etken maddelerin kromatografik analizi I
13- Müstahzarlarda bulunana bitkisel etken maddelerin kromatografik analizi II
14- Salvia officinalis Metanol Ekstresinde Radikal Süpürücü Etki Tayini
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Güvenlik kuralları ve laboratuvarda yapılacak deneylerle ilgili bilgi edinilmesi.
2- Holozit ve heterozit kavramlarının öğrenilmesi. Nişasta, Siyanogenetik heterozit, Antosiyanin heterozitleri ve Flavanoitlerin teşhisinin yapılması.
3- Antrasen glikozitleri kavramının öğrenilmesi. Serbest ve bağlı antarkinon türevlerinin teşhisinde yapılan deneylerin öğrenilmesi. Bitkisel ilaç kavramının öğrenilmesi. Laksatif tabletleri mikroskobik olarak incelenmesi, İTK ile teşhisinin yapılması.
4- Saponin glikoziti kavramının öğrenilmesi. Saponin teşhis reaksiyonlarının yapılması. Steroidal ve triterpenik saponinleri karşılaştırmalı olarak teşhisinin yapılması. Drogların içinde bulunan saponinlerin İTK ile teşhisinin yapılması.
5- Kardiotonik glikozit kavramı hakkında bilgi kazanıllması. Kardiotonik glikozitleri şeker ve aglikon kısmınının teşhisinin yapılması.
6- Alkaloit kavramının öğrenilmesi. Alkaloitlerin teşhis reaksiyonlarının öğrenilmesi. Kinolein ve tropan türevi alkaloitlerin teşhisinin kimyasal reaksiyonlar ve İTK ile yapılması.
7- Bitkisel droglarda alkaloitlerin miktar tayini yöntemlerinin öğrenilmesi. Spektroskobik yöntemleri kullanarak kantitatif tayin yapılması. Elde edilen sonuçların hesaplanması ve yorumlanması.
8- Kafein taşıyan droglardan kafein elde edilmesi. Elde edilen kafeinin teşhisinin yapılması. İTK metodunu kullanarak incelenmesi. Standart kafeinin Farmakope (TF 1974) analizinin ve tanınma reaksiyonlarının yapılması.
9- Farklı sekonder madde grupları taşıyan müstahzarlardan sekonder maddelerin ekstraksiyonunun yapılması. İTK metodu ile uygun standart maddelerle karşılaştırarak incelenmesi.
10- Antioksidan etki kavramının öğrenilmesi. Reaktif çözeltisini hazırlanması ve spektrofotometrik olarak ölçüm yapılması. Her bir örneğin farklı dilüsyonlarının süpürücü etkisini formüle göre hesaplayarak yorumlanması.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2- Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3- Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4- Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8- Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11- İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12- Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13- Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14- Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 2 3 6
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 1 5
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 3 42
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar *Çelebioğlu, S. (1949) Farmakognozi. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.421. *Baytop, T. (1986) Farmakognozi Ders Kitabı, Cilt I. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.3399. *Baytop, T. (1983) Farmakognozi Ders Kitabı, Cilt II, İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.2003. *Wallis, T.E. (1967) Textbook of Pharmacognosy. London: J. A.Churchill Ltd.. *Evans, W. C. (2002) Trease and Evans' Pharmacognosy, 15th Ed.. Edinburg, UK: W.B.Saunders. *Tyler, V. E., Brady, L. R., Robbers, J. E. (1988) Pharmacognosy. Philadelphia: Lea Febiger. *Baytop, A. (1991) Bitkisel Drogların Anatomik Yapısı. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.3678. *Harborne, J.B. (1984) Phytochemical Methods, 2nd Edition. Chapman and Hall. *Türk Farmakopesi 1974, T.C.Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Sayı:435, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. *British Pharmacopoeia 1998, Volume I- II, The Stationary Office, London, 1998. T*he United States Pharmacopeia (USP24) / The National Formulary (NF19) 2000 , United States Pharmacopeial Convention, Inc.12601 Twinbrook Parkway, Rockville, MD 20852, 1999. *European Pharmacopoeia (EP), 5th Edition, Council of Europe, 67075 Strasbourg Cedex, France, 2005. *Shellard, E.J. (1958) Exercises in the Evaluation of Drugs and Surgical Dressings. London: Pitman Medical Publishing Co.Ltd

Ders ile ilgili dosyalar