Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FARMAKOGNOZİ II LAB. |
Birinci düzey |
FRK 304 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ESRA KÖNGÜL ŞAFAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Dr LEYLA PAŞAYEVA,
Arş. Gör. ESRA KÖNGÜL ŞAFAK,
Arş. Gör. KÜBRA UZUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi GÖKÇE ŞEKER KARATOPRAK,
|
Dersin veriliş şekli
|
Pratik
|
Dersin amacı
|
Bazı Holozit ve Heterozitler,Antrasen Glikozitleri,Kardiyotonik Glikozitler, Saponinler ve Alkaloitler ile İlgili Teşhis ve Miktar Tayini Yöntemleri,Çeşitli Bitki Ekstrelerinde Radikal Süpürücü Etki Tayini
|
Dersin tanımı
|
Bitkisel drogların kimyasal incelenmesi
|
1- |
Laboratuvar işleyişi hakkında bilgilendirme Güvenlik kuralları hakkında bilgilendirme
|
2- |
Bazı Holozit ve Heterozitlerin Teşhis Reaksiyonları I
|
3- |
Bazı Holozit ve Heterozitlerin Teşhis Reaksiyonları II
|
4- |
Antrasen Glikozitleri Teşhisi Ve Laksatif Tabletlerin İncelenmesi
|
5- |
Saponin Glikozitleri Teşhis Reaksiyonları
|
6- |
Kardiyotonik Glikozitlerin Teşhis Reaksiyonları
|
7- |
Alkaloit Teşhis Reaksiyonları I
|
8- |
Alkaloit Teşhis Reaksiyonları II
|
9- |
Alkaloit Teşhis Reaksiyonları III
|
10- |
Cinchonae cortex ''''''''de Spektroskopik Yöntemle Toplam Alkaloit Miktar Tayini
|
11- |
Kafein''''''''in Theae Folıum''''''''dan İzolasyonu ve Teşhisi. Kafein Farmakope Analizi.
|
12- |
Müstahzarlarda bulunana bitkisel etken maddelerin kromatografik analizi I
|
13- |
Müstahzarlarda bulunana bitkisel etken maddelerin kromatografik analizi II
|
14- |
Salvia officinalis Metanol Ekstresinde Radikal Süpürücü Etki Tayini
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Güvenlik kuralları ve laboratuvarda yapılacak deneylerle ilgili bilgi edinilmesi.
|
2- |
Holozit ve heterozit kavramlarının öğrenilmesi. Nişasta, Siyanogenetik heterozit, Antosiyanin heterozitleri ve Flavanoitlerin teşhisinin yapılması.
|
3- |
Antrasen glikozitleri kavramının öğrenilmesi. Serbest ve bağlı antarkinon türevlerinin teşhisinde yapılan deneylerin öğrenilmesi. Bitkisel ilaç kavramının öğrenilmesi. Laksatif tabletleri mikroskobik olarak incelenmesi, İTK ile teşhisinin yapılması.
|
4- |
Saponin glikoziti kavramının öğrenilmesi. Saponin teşhis reaksiyonlarının yapılması. Steroidal ve triterpenik saponinleri karşılaştırmalı olarak teşhisinin yapılması. Drogların içinde bulunan saponinlerin İTK ile teşhisinin yapılması.
|
5- |
Kardiotonik glikozit kavramı hakkında bilgi kazanıllması. Kardiotonik glikozitleri şeker ve aglikon kısmınının teşhisinin yapılması.
|
6- |
Alkaloit kavramının öğrenilmesi. Alkaloitlerin teşhis reaksiyonlarının öğrenilmesi. Kinolein ve tropan türevi alkaloitlerin teşhisinin kimyasal reaksiyonlar ve İTK ile yapılması.
|
7- |
Bitkisel droglarda alkaloitlerin miktar tayini yöntemlerinin öğrenilmesi. Spektroskobik yöntemleri kullanarak kantitatif tayin yapılması. Elde edilen sonuçların hesaplanması ve yorumlanması.
|
8- |
Kafein taşıyan droglardan kafein elde edilmesi. Elde edilen kafeinin teşhisinin yapılması. İTK metodunu kullanarak incelenmesi. Standart kafeinin Farmakope (TF 1974) analizinin ve tanınma reaksiyonlarının yapılması.
|
9- |
Farklı sekonder madde grupları taşıyan müstahzarlardan sekonder maddelerin ekstraksiyonunun yapılması. İTK metodu ile uygun standart maddelerle karşılaştırarak incelenmesi.
|
10- |
Antioksidan etki kavramının öğrenilmesi. Reaktif çözeltisini hazırlanması ve spektrofotometrik olarak ölçüm yapılması. Her bir örneğin farklı dilüsyonlarının süpürücü etkisini formüle göre hesaplayarak yorumlanması.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
2
|
3
|
6
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
1
|
5
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
3
|
42
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
65
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
*Çelebioğlu, S. (1949) Farmakognozi. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.421. *Baytop, T. (1986) Farmakognozi Ders Kitabı, Cilt I. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.3399. *Baytop, T. (1983) Farmakognozi Ders Kitabı, Cilt II, İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.2003. *Wallis, T.E. (1967) Textbook of Pharmacognosy. London: J. A.Churchill Ltd.. *Evans, W. C. (2002) Trease and Evans' Pharmacognosy, 15th Ed.. Edinburg, UK: W.B.Saunders. *Tyler, V. E., Brady, L. R., Robbers, J. E. (1988) Pharmacognosy. Philadelphia: Lea Febiger. *Baytop, A. (1991)
Bitkisel Drogların Anatomik Yapısı. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.3678. *Harborne, J.B. (1984) Phytochemical Methods, 2nd Edition. Chapman and Hall. *Türk Farmakopesi 1974, T.C.Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Sayı:435, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. *British Pharmacopoeia 1998, Volume I- II, The Stationary Office, London, 1998. T*he United States Pharmacopeia (USP24) / The National Formulary (NF19) 2000 , United States Pharmacopeial Convention, Inc.12601 Twinbrook Parkway, Rockville, MD 20852, 1999. *European Pharmacopoeia (EP), 5th Edition, Council of Europe, 67075 Strasbourg Cedex, France, 2005. *Shellard, E.J. (1958) Exercises in the Evaluation of Drugs and Surgical Dressings. London: Pitman Medical Publishing Co.Ltd
|
|