Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (y.l.) > ROBOTİK ZEKİ SİSTEMLERDE OTONOM ALGORİTMALAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ROBOTİK ZEKİ SİSTEMLERDE OTONOM ALGORİTMALAR İkinci düzey BİM 615 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞRETİM ÜYESİ FEHİM KÖYLÜ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı -
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Hibrit (Yüzyüze - Online)
Dersin amacı Robotik alandaki algılama ve kontrol amaçlı güncel algoritmalar hakkındadır.
Dersin tanımı Otonom kontrol algoritmalarındaki gelişmeler, robotik alanındaki problemler ve çözüm yöntemleri

Dersin içeriği
1- Yapılandırma uzayı (configuration space), Grübler denklemi, topoloji, temsil ve yapılandırma kısıtları, görev uzayı ve çalışma alanı
2- Katı gövde hareketi, ileri ve ters kinematik
3- Hareket planlama, graf teorisi, A*, Breadth-first, RRT ve PRM algoritmaları
4- Robotik sensörler, ultrason, lidar, radar, enkoder, kamera çeşitleri,
5- Robot kontrol, kontrolcüler, sensörler, aktüatörler, tek eklemli kontrol için birinci ve ikinci derece denklemli sistemler, overdamped, critically damped, underdamped çözümler
6- Kontrol için PI, PID kontrol, robust, adaptive, predictive, optimal, intelligent, multi-agent, iterative learning, reinforcement learning kavramları
7- En küçük kareler yöntemi en çok olabilirlik (MLE), Wiener, Bayes tabanlı filtreler, Kalman filtresi, EKF, UKF, Parçacık filtresi
8- En küçük kareler yöntemi en çok olabilirlik (MLE), Wiener, Bayes tabanlı filtreler, Parametrik ve parametrik olmayan filtre çeşitleri, Kalman filtresi, EKF, UKF, Parçacık filtresi
9- Otonom hareket, algı, karar ve hareket kavramları, ham veri, bilgi çıkarımı, çevre modelleme (konumlandırma ve haritalama), karar verme ve hareket planı, yörünge çıkarımı ve takibi, aktüatörler
10- Çok sensörlü algılama sınıfları, prediction & correction yaklaşımı Kalman filtresi örneği
11- Gezgin robot konumlandırma, Monte Carlo konumlandırma ve SLAM
12- ROS
13- ROS
14- Robotaksi benzetim ortamnları, Gazebo, LG-SVL, Autoware, Apollo, Carla simulatorleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Güncel Robotik Sistemlerin tanınması
2- Hareketli robotlardaki eş zamanlı konumlanma ve çevre öğrenme kavramının anlaşılması
3- Robotlarda farklı biçimlerde ortaya çıkan belirsizliklerin anlaşılması ve nasıl giderilmesi gerektiğinin öğrenilmesi
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
2- Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
3- Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
4- Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
5- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
6- Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
8- Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
9- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kevin M. Lynch & Frank C. Park, Modern Robotics, Mechanics, Planning and Control, Cambridge University Press, 2017.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar