Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ |
Birinci düzey |
T203 ÖKD |
|
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-YOK-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HACER BALKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HACER BALKAYA, Doç. Dr. SEZER DEMİRBUĞA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ayşenur Turan, Arş. Gör. Tuğçe Aydın
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Çürük bir dişte çürüğü temizleyerek dişteki madde kaybını karşılamayı, çürüğün ilerlemesine ve yeniden başlamasına engel olmayı, dişe eski anatomik formunu kazandırmayı, fonksiyon ve estetiği sağlamayı, dişi çiğneme kuvvetlerine dayanıklı hale getirmeyi ve bu amaçla kullanılan restoratif materyallerin öğretilmesini amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Öncelikle çürüğün engellemesini amaçlayan ancak başlamış ve ilerlemiş lezyonların tedavisini öğreten diş hekimliği dalıdır.
|
1- |
Diş preparasyonunun tanımı: Dişlerde meydana gelen çürüklerin tedavisi sırasında yapılan preparasyon işlemi ve anatomik yapılar anlatılır.
|
2- |
Restorasyon gereksinimi: Hangi durumlarda kavite preparasyonunun yapılacağı, nelere dikkat edileceği anlatılır.
|
3- |
Diş preparasyonun aşamaları ve basamakları: Çürük bir dişte çürüğü temizleyerek dişi yapılacak olan restorasyona uygun hale nasıl getirileceği anlatılır. Black prensipleri ve günümüzde kavite prensipleri, kavitelerin sahip olduğu açı, kenar ve düzlemler anlatılır.
|
4- |
Diş preparasyonunu etkileyen faktörler: Dişlerde meydana gelen çürük yada travma gibi restore edilmesi gereken durumlarda hazırlanan kaviteleri etkileyen faktörler olan kalan diş dokusu, izolasyon, estetik beklenti gibi durumlar anlatılır.
|
5- |
Diş preparasyonun sınıflandırması: İntrakoronal ve ekstrakoronal restorasyonlar için yapılan preparasyonlar modern çürük tedavisi konseptine uygun olacak şekilde anlatılır. Ayrıca intrakoronal restorasyonlar için temel kabul edilen Black sınıflaması modifiye edilerek anlatılır.
|
6- |
Diş prepasyonunun başlangıç ve son aşamaları I: Black I,II ve MOD kavite prepasyonları anlatılır.
|
7- |
Diş prepasyonunun başlangıç ve son aşamaları II: Black III,IV,V ve klas VI kavite prepasyonları anlatılır.
|
8- |
Direkt restoratif biyomateryallere giriş, Amalgam;terminoloji ve sınıflandırma: Restoratif diş tedavisinde kullanılan direkt restoratif materyaller, amalgamın terminoloji ve sınıflandırılması anlatılır.
|
9- |
Amalgam; İçerik,yapı ve özellikleri, klinik değerlendirmeler: Amalgamın içeriğinde bulunan metaller ve fonksiyonları amalgama sağladığı avantaj ve dezavantajlar, amalgamın sertleşmesi sırasında meydana gelen reaksiyonlar ve oluşan fazlar ve bu fazların klinik durumlara etkileri, amalgam restorasyonların klinik değerlendirmeleri anlatılır.
|
10- |
Civa Kontrolü: Amalgam içerisinde bulunan civanın amalgam tozuyla karıştırılması ve atık civadan korunma yolları, hekim, klinik personeli ve hastanın civadan korunma yolları anlatılır
|
11- |
Amalgam Atık Kontrolü: Restorasyon yapımı sırasında ortaya çıkan amalgam atıklarının ve eski dolguların sökümü sırasında ortaya çıkan atıkların kontrolü anlatılır.
|
12- |
Astarlar ve Kaideler; terminoloji ve sınıflandırma: Daimi restoratif materyallerin altında kullanılan materyallerin terminolojisi ve sınıflandırması, hangi amaçla kullanıldıkları anlatılır.
|
13- |
Astarlar ve Kaideler; İçerik, yapı ve özellikler, klinik değerlendirmeler: Astar ve kaide maddelerinin içerikleri, sertleşme reaksiyonları, hangi daimi restoratif materyella uygun oldukları ve klinik durumlar anlatılır.
|
14- |
Pulpa Koruyucu materyaller: Kavite preparasyonu ve çürük temizleme sırasında zarar gören pulpanın korunması ve sağlıklı hale gelmesini sağlayan materyaller anlatılır.
|
15- |
Estetik restoratif materyallerin tipleri: Ön ve arka dişlerde kullanılabilecek estetik restoratif materyallerin sınıflaması, tipleri, özellikleri anlatılır.
|
16- |
Kompozit Rezinler: Terminoloji, tarihsel gelişimi, sınıflandırması, içeriği, yapısı ve özellikleri anlatılır.
|
17- |
Adezyon: Temel kavramları, mine ve dentin adezyonu, rezin-dentin bonding için mevcut seçenekler
anlatılır.
|
18- |
Sınıf III, IV ve V direkt kompozit restorasyonlar: Baslangıçtaki klinik prosedürler, diş preparasyonu ve restoratif teknikler
|
19- |
Sınıf I ve II direkt kompozit restorasyonlar: Başlangıçtaki klinik prosedürler, diş preparasyonu ve restoratif teknikler
|
20- |
Cam-iyonomerler: Terminoloji ve tarihsel gelişim içerik, yapı, özellik ve klinik değerlendirmeleri
anlatılır.
|
1- |
Diş çürüklerinin tedavisi sırasında yapılan preparasyonların öğrenilmesi
|
2- |
Restorasyon gereksiniminin belirlenmesi
|
3- |
Preparasyon aşamaları ve tekniklerinin öğrenilmesi
|
4- |
Restoratif materyallerin tanınması
|
5- |
Amalgamın özelliklerinin ve kullanımının öğrenilmesi
|
6- |
Civa ve civa hijyeninin öğrenilmesi
|
7- |
Astar ve kaide materyallerinin öğrenilmesi
|
8- |
Pulpa koruyucular ve bunların kullanımının öğrenilmesi
|
9- |
Preparasyon ve restoratif materyaller arasındaki ilişkinin öğrenilmesi
|
10- |
Restoratif materyallerin hangi klinik durumlarda kullanılacağının öğrenilmesi
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
19
|
1
|
19
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
8
|
1
|
8
|
Ödevler
|
10
|
5
|
50
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
60
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sturdevant's Art and Science of Operative Dentistry (TÜRKÇE)Sevil GÜRGAN (Editör)
Kompozit Restorasyonlar Berrin Dayangaç (Yazar) 2. Baskı
Restoratif Dişhekimliğinde Maddeler ve Uygulamaları Banu ÖNAL
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Yok-
|
|