Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EYLEM ÇAKMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EYLEM ÇAKMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Büşra Beydüz; Arş. Gör. Buse Duru
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders Anlatımı, Soru&Cevap, Tartışma
|
Dersin amacı
|
Genel Kamu Hukuku dersinin amacı; öğrencilere, Antik Yunan döneminden modern zamanlara uzanan siyasal düşünceleri analiz etme yoluyla devlet-toplum-birey ilişkisi hakkında tarihsel, felsefi, hukuki ve karşılaştırmalı bir perspektif sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders seçilmiş birtakım filozofların siyasal düşüncelerine ve bazı siyasal ideolojilere odaklanır. Ders ayrıca devlet kavramının, insan hakları ve temel hak ve özgürlüklerin teorik, felsefi ve tarihsel olarak değerlendirilmesine odaklanır.
|
1- |
Genel Devlet Teorisi ve İnsan Hakları hukukuna giriş
|
2- |
Temel Kavramlar (Siyasal İktidar, Otorite, Devlet, Devletin Özellikleri ve Unsurları, Devletin Kaynağı ve Doğuşu)P
|
3- |
Modern Devlet Öncesi Siyasal İktidar (Polis: Antik Yunan Site-Devleti; Sokrates; Platon; Aristoteles vb) Helenistik Çağda ve Roma İmparatorluğu’nda Siyasal Düşünceler
|
4- |
Ortaçağda Siyasal Düşünceler: Feodal Yönetim, Thomas Aquinas, Dante, Ockham’lı William
|
5- |
Orta Çağ İslam Dünyasında Siyasal İktidar, Farabi, İbni Haldun, Machiavelli
|
6- |
Modern Devletin Doğuşu ve Kurumsallaşması: Monarşiler, Jean Bodin, Thomas Hobbes
|
7- |
Liberalizmin Doğuşu ve John Locke; Montesquieu J.-J. Rousseau
|
8- |
Fransız Devrimi; Tocqueville, Liberal Devletin Eleştirisi
|
9- |
İdeolojiler, Sosyalizm ve Marksizm I
|
10- |
Sosyalizm ve Marksizm II, Anarşizm, Nasyonel Sosyalizm
|
11- |
Faşizm I: Temel Nitelikler, Mussolini,Faşizm II: Nasyonal-Sosyalizm ve Hitler
|
12- |
Küreselleşme ve Ulus devletin Dönüşümü
|
13- |
Sosyal Devlet ve Sosyal Haklar
|
14- |
İnsan hakları teorisi ve hukukuna giriş
|
15- |
Hak, Özgürlük, İnsan Hakları, Kamu Özgürlükleri, Temel Hak ve Özgürlükler Kavramı
|
16- |
İnsan Haklarının Tarihsel Gelişimi; Kuşak haklar, İnsan Haklarına İlişkin Bildiriler
|
17- |
Hak ve Özgürlüklerin Çatışması, Sınırlandırılması, Tanınması
|
18- |
İnsan haklarının Ulusal ve Uluslararası Korunması
|
19- |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
|
20- |
Türk hukukunda İnsan hakları düzenlemeleri, 1982 Anayasasında Özgürlük Anlayışı ve Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Nitelikleri(Hukuk devleti, Laik devlet, Sosyal devlet vb)
|
1- |
Öğrenciler temel hak ve özgürlükler, insan hakları ve insan haklarına dair hukuki mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
2- |
Öğrenciler, Antik Yunan döneminden modern zamanlara değin siyasal düşünceler tarihi içindeki anahtar kavramlar ve filozoflar ile tanışır.
|
3- |
Öğrenciler başlıca düşünürler, onların çalışmaları ve siyasal düşünceye katkıları hakkında bilgi edinir.
|
4- |
Öğrenciler; devlet, küreselleşme ve ulus devlet, egemenlik, hukuk devleti, laik devlet gibi bazı kavramları tartışabilir ve bunlar arasında bağlantı kurabilir.
|
5- |
Öğrenciler Sosyalizm, Komünizm, Anarşizm Faşizm ve Nazizm gibi birtakım siyasal ideolojiler hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
2
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mehmet AKAD-Bihterin Vural Dinçkol, Genel Kamu Hukuku, 18. bsk. İstanbul: Der Yayınları, 2023
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukuku, 3. Baskı, Ekin Yayıncılık, Bursa 2020, Oktay Uygun, Devlet Teorisi, 7. Baskı, On iki levha Yayınları, İstanbul 2020;
Ayferi Göze, Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, 18. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul 2021
|
|