Ön koşul dersleri
|
BES 312, BES 322, BES 344, BES 346, BES 347 kodlu dersleri almış olmak
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. ASLI ONUR CANAYDIN
|
Dersin veriliş şekli
|
Gözlem, servis izlemi, tartışma, beslenme eğitimi, olgu sunumları
|
Dersin amacı
|
Ders müfredatı kapsamında yetişkin hastalıklarına yönelik öğrenilen bilgilerin, klinik ortamda uygulamalarını gözlemlemek, pratik yapmak
|
Dersin tanımı
|
Obezite, yeme bozuklukları, diabetes mellitus, reaktif hipoglisemi,
koroner kalp hastalıkları, hipertansiyon, gastrointestinal sistem
hastalıkları, hareket sistemi hastalıkları, gut, karaciğer hastalıkları,
safra kesesi ve pankreas hastalıkları, böbrek hastalıkları, enfeksiyon,
AIDS, kanser, yanık, alerji, solunum yolu hastalıkları, nörolojik ve
psikiyatrik klinik belirtileri, ve tıbbi beslenme tedavisi. Besin – ilaç
etkileşimi, pre-post operatif beslenme, test diyetleri, enteral
paranteral beslenme konularının hastanede uygulamasını yapmak.
|
1- |
Oryantasyon
|
2- |
Klinik uygulama
|
3- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
4- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
5- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
6- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
7- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
10- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
11- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
12- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
13- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
14- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
15- |
Klinik uygulama ve vaka sunumu
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Klinikte hasta izleminde uygulanacak yöntemleri ve hasta dosyasını okumayı öğrenir.
|
2- |
Dosyadaki bilgileri analiz etme ve hastanın klinik ve laboratuar bulgularını değerlendirme yöntemleri konusunda bilgi sahibi olur.
|
3- |
Klinikte hasta izleminde yaşına göre ideal ağırlık ve boy ölçülerinin hesaplanması ve standartlarla kıyaslamasını öğrenir.
|
4- |
Olgunun enerji ve besin öğeleri gereksinmesinin hesaplanmasını öğrenir.
|
5- |
Hastalıklara göre beslenme ve diyet uygulamalarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm yollarını öğrenir, bu hastalıklarla ile ilgili beslenme ve diyet uygulamaları yapma becerisi kazanır.
|
6- |
Hastalara hazırladığı beslenme tedavisine yönelik eğitim verme becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
14
|
224
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
2
|
32
|
Ödevler
|
16
|
1
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
16
|
1
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
297
|
AKTS
|
|
|
12.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T, Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 4. baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mahan, K. L., Escott-Stump, S., Krause’s Food & Nutrition Therapy, 12. Baskı, Canada, Saunders, Elsevier, 2008.
International Nutrition and Diet Journals (Euro. J. Clin. Nutr. JADA, Am J Clin Nutr etc)
|
|