Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > TÜRK HALK EDEBİYATI V
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK HALK EDEBİYATI V Birinci düzey TDE431 Seçmeli 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MUSTAFA CENGİZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ERHAN ÇAPRAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sözlü ve Uygulamalı Anlatım
Dersin amacı SOKÜM kapsamına giren âşık edebiyatı gelenekleri ve temsilcileri hakkında bilgi vermek
Dersin tanımı Âşık edebiyatı, âşık edebiyatı gelenekleri, geleneğin önemli temsilcileri

Dersin içeriği
1- Genel giriş; ‘Türk Saz Şiiri’ ve ‘Âşık Edebiyatı’ kavramları; Türk saz şiirinin kaynakları (Cönkler, mecmualar, şairnâmeler vd.)
2- Âşık tarzı şiir geleneği üzerine yapılan çalışmalar;Türk saz şiirinin mahiyeti ve teşekkülü, Türk saz şiirinin tarihî gelişimi; Türk ozanlık geleneğinin oluşumunda ‘tekke’ ve ‘kahvehane’nin önemi
3- Türk saz şiirinde ‘tür’ ve ‘şekil’ meseleleri; dil ve üslûp özellikleri Âşık fasılları
4- Âşıklığa yönelme sebepleri
5- Âşıklık gelenekleri 1. ( Saz çalma , mahlas alma )
6- Âşıklık gelenekleri 2. ( Usta-çırak geleneği, bade içme )
7- Âşıklık gelenekleri 3. ( Hikâye tasnif etme)
8- Ara Sınav
9- Âşıklık gelenekleri 4. ( Nazire söyleme, ustamalı söyleme, tarih bildirme, askı geleneği vs. )
10- Âşık tarzı edebiyat geleneği temsilcileri ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (16. yüzyıl)
11- Âşık tarzı edebiyat geleneği temsilcileri ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (17. yüzyıl)
12- Âşık tarzı edebiyat geleneği temsilcileri ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (18. yüzyıl)
13- Âşık tarzı edebiyat geleneği temsilcileri ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (19. yüzyıl)
14- Âşık tarzı edebiyat geleneği temsilcileri ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (20. yüzyıl)
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Âşık edebiyatı ve gelenek kavramlarının öğrenilmesi.
2- Âşık edebiyatı ürünlerinin tabiatının öğrenilmesi.
3- Âşık edebiyatı ürünlerinin özelliklerinin öğrenilmesi.
4- Âşık edebiyatı inceleme metodlarının öğrenilmesi.
5- Âşık edebiyatı inceleme tekniklerinin öğrenilmesi.
6- Âşık edebiyatı ürünlerinin incelenmesinin öğrenilmesi.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 28
Yarıyıl içi toplam   56
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Artun, Erman (2001), Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Akçağ yayınları: Ankara. Durbilmez, Bayram (2002), Âşık Edebiyatı Araştırmaları / Taşpınarlı Halk Şairleri, Ürün yayınları: Ankara. Durbilmez, Bayram (2014), Karslı Âşık Murat Çobanoğlu, Kayseri Çobanoğlu, Özkul (2000), Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ yayınları: Ankara.. Günay, Umay (1993), Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ yayınları: Ankara.
Yardımcı Kaynaklar Kaya, Doğan (2000), Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Kitabevi yayınları: İstanbul. Oğuz, Öcal (2001), Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Akçağ yayınları: Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar