Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çin Dili ve Edebiyati > ÇİN TARİHİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇİN TARİHİ I Birinci düzey ÇDE113 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SELMA BAŞKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ FEYZA GÖREZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Online
Dersin amacı Bu dersin amacı, köklü Çin medeniyetinin oluşmasına zemin hazırlamış, sadece Çin kültürüne, tarihine, edebiyatına, felsefesine ışık tutmakla kalmayıp, diğer medeniyetleri de etkilemiş Çin Klasiklerini tanıtmak ve bu eserler hakkında genel bilgiler vermektir. Bu derste öğrenciler antik çağlardan günümüze kadar korunmuş eserleri tanıyarak gerek sosyal bilimler gerekse fen bilimleri ışığında Çin üzerine çalışma yapacak olan bir araştırmacının erişmesi gereken kaynakları tasnifleyebilecektir. Bu ders öğrenciye aynı zamanda lisans eğitimi boyunca alacağı edebiyat, tarih, felsefe, mitoloji, sanat gibi derslerde erişmesi gereken birincil kaynakları tanıma fırsatı sunmayı amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Bu ders Qin Hanedanlığı öncesi ve sonrası eserleri belirleyerek başlayacaktır. Eserler konularına göre (edebiyat, tarih, felsefe, sanat, astronomi, coğrafya, mitoloji, matematik, strateji, din vb.) tasnif edilecektir. Yaklaşık 100’e yakın eser yazıldığı dönem, yazarı, içeriği, yazılış amacı vb. özellikleri ile tanıtılacaktır.

Dersin içeriği
1- - Dersin amaçları ve dönem müfredatı öğrencilere tanıtılacaktır. - Klasik nedir, klasik metinler nelerdir soruları üzerinden kavram çalışması yapılacak. - Dünyada en çok bilinen ve tanıdığınız klasik metinler nelerdir, Çin klasik metinleri üzerine bilinenler nelerdir soruları ile bilgi yoklaması yapılacak. - İlk Çin klasik metinleri ne zaman ortaya çıkmıştır? Çin klasiklerini nasıl tasniflemekteyiz? Gibi soruların cevaplarını vererek derse giriş yapılacaktır. - Son 10 dakika dönem boyunca kullanılacak Kahoot programı kullanımı tanıtılacaktır. - Sonraki ders için “Konfuçyüs kimdir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
2- - Konfuçyüs kimdir? Sorusu üzerine konuşulur. - İmparatorluk sınav sistemi nedir? - Konfuçyüs klasiklerinden 5 Kitap: Yi Jing, Shi Jing ve Shu Jing/Shang Shu, San Li (Zhou Li, Li Ji, Yi Li), Chun Qiu (Zuo Zhuan, Gong Yang, Gui Liang) tanıtılır. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Lun Yu nedir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
3- - Konfuçyüs klasiklerinden 4 Klasik: Xiao Jing, Lun Yu, Er Ya, Meng Zi ve Da Xue, Zhong Yong eserleri tanıtılır. - Kong Zi ve Meng Zi’nın düşüncelerindeki farklılar üzerine tartışılır. - 13 Klasik eserin Çin toplumundaki yeri üzerine konuşulur. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Dao ve Fa nedir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
4- - Düşünce akımlarından kısaca bahsedilir. - Felsefi metinlerden olan Ru ekolünün devamı niteliğinde Xun Zi, legalizm tabanlı Guan Zi, Shan Yang Shu, Han Fei Zi, Shen Zi, Fa Jing eserleri, - Dao ekolünden Dao De Jing, Lie Zi, Zhuang Zi eserleri tanıtılır. - Konfuçyanizm, Legalizm ve Daoizm farkı ortaya konur. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Sarı İmparator kimdir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir. - Dönem okuması için öğrencilere “Ursula K. Le Guin, Lao Tzu: Tao Te Ching, Metis Yayıncılık, 2018.” kitabı önerilir.
5- - Efsanevi imparatorlar dönemi ve Zhu Shu Ji Nian eseri hakkında bilgi verilir. - Zhou Hanedanlığı eserlerinden olan Gou Yu, Yi Zhou Shu, Zhan Guo Ci, Yan Zi Chun Qiu eserleri tanıtılır ve bu eserlerin ihtiva ettiği tarihi dönemler belirlenir. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Sun Zi kimdir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
6- - Bu derste strateji konusu konuşulur. Dünya tarihinde bilinen ünlü stratejistler kimlerdir sorusu ile öğrencilerin bilgi birikimi ölçülür. - Çin tarihinin en önemli strateji eserleri Liu Tao, Sima Fa, Sun Zi Bingfa, Wu Zi, Wei Liao Zi, Huang Shi Gong San Lüe, Tang Tai Zong Li Wei Gong Wen Dui, San Shi Liu Ji tanıtılır. - Sun Zi Bing Fa’nın günümüzde ki popülaritesi üzerinde konuşulur. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Qu Yuan kimdir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
7- - Sağlık alanında yazılmış Huang Di Neijing ve Han Jing eserleri tanıtılır. - Mitoloji alanında yazılmış olan Shan Hai Jing ve Mu Tian Zi Zhuan eserleri tanıtılır. - Son olarak, Ön Qin dönemi son eser olarak Chu Ci şiir antolojisi tanıtılır. - Bu dersle birlikte öğrenciler Ön-Qin döneminde yazılmış (M.S. 221’e kadar) yazılmış temel eserlerin hepsini tanımış olurlar. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Si Maqian kimdir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
8- - Vize sınavı.
9- - Bu derste Han Hanedanlığı döneminde yazılmış ve Çin tarihine ışık tutan 24 Tarih tanıtılacaktır. - Bu eserlerde Türklerle ilgili olan bölümlerin hangi eserlerde geçtiği belirtilecektir. - Daha sonra ilave edilen 25. ve 26. Eserler tanıtılacaktır. - Eserlerden Türkçeye çevrilmiş bölümler okunacak ve öğrencinin zihninde eserlerin nasıl bir dil yapısıyla kurulduğu oluşturulmaya çalışılacaktır. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Çin’de kadının konumu nedir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
10- - Bu derste tarih alanında yazılmış Hua Yang Guo Zhi, Shi Liu Guo Chun Qiu, Shi Shuo Xin Yu eserleri tanıtılacak, - İlk kadın biyografisi niteliğindeki Lie Nü Zhuan eseri incelenecek, - Bir edebi eser olan Wen Xian Diao Long tanıtılacak, - Son olarak coğrafi eser Shui Jing Zhu anlatılacaktır. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Antik Çin’de matematik bilimini araştırınız?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
11- - Bu derste; tarih alanında yazılmış Zizhi Tong Jian, - Edebiyat alanında yazılmış olan Jiaoshi Yilin, - Matematik alanında yazılmış Jiuzhang Suanshu, - Dilbilim alanında yazılmış Qian Zi Wen, - Astroloji alanında yazılmış Kai Yuan Zhan Jing eserleri hakkında bilgi verilecektir. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Song Hanedanlığı döneminin önemli olayları nelerdir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
12- - Song Hanedanlığının en kapsamlı eseri olan Song Si Da Shu eseri, Taiping Yulan, Taiping Guangji, Wenyan Ying Hua, Cifu Yangui ciltleriyle birlikte tanıtılacak, - Histografik bir eser olan Shi Tong, tarih ansiklopedisi Tong Dian, tarih alanında yazılmış Tang Hui Yao ve Da Tang Xi You Ji adlı eserler hakkında bilgi verilecek, - Efsane ve masalları içeren edebi eser You Yang Za Zu tanıtılacaktır. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “İmparator Qianlong kimdir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
13- - Bu derste; kültür alanında yazılmış Meng Xi Bi Tan, - Tarım, maden silah teknolojisi alanında yazılmış Tiankong Kai Wu, - Botanik ve Çin Tıbbı alanında yazılmış Ben Cao Gong Mu, - Ansiklopedik eser Si Ku Quan Shu, - Edebiyat alanında yazılmış Yu Tai Xin Yong ve Quan Tang Shi eserleri tanıtılacaktır. - Son 10 dakika Kahoot programı üzerinden soru cevap yapılarak edinilen bilgilerin değerlendirmesi yapılacaktır. - Sonraki ders için “Kızılbilim nedir?” sorusu sorulur ve araştırma yapılması beklenir.
14- - Bu derste öğrencilere Çin edebiyatına damga vurmuş dört büyük romandan bahsedilecektir. Bu eserler; - San Guo Yan Yi - Shui Hu Zhuan - Xi You Ji - Hong Lou Meng’dır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çince dil bilgisi, Çin Kültürü, Çin Tarihi ve Çin Edebiyatı alanında bilgi sahibi olur.
2- Çince yazma, okuma ve konuşma becerisi kazanır.
3- Alanında edindiği bilgileri; eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve uygular.
4- Bireysel olarak özellikle Çince – Türkçe, Türkçe – Çince çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5- Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
6- Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
7- Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
8- Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
9- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
10- Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
11- Özellikle Çin Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Çinceyi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
13- Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14- Çin Dili, Edebiyatı, Kültürü ve Tarihi ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
15- Çin Dili Edebiyatı ve Kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
16- Çin Dili, Edebiyatı, Kültürü ve Tarihi alanında araştırma ve inceleme yapar.
17- Edebi konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
18- Yeni kültürel faaliyetleri tanımada yardımcı olur.
19- Çin'in tarihi geçmişini ortaya koyarak bireylerin Çin'in dünü ile bugününü anlamasına yardımcı olur.
20- Öğrencilere ödev hazırlama sorumluluk bilinci kazandırır.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     59
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 12 20
Ödev 12 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar