Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FULYA ÖNER ARMAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FULYA ÖNER ARMAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Ders sonunda öğrenciler;
1. Ölçmenin tanımlar, ölçme türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olurlar
2. Ölçekler ve özelliklerini açıklar
3. Ölçme araçlarını (sınıf içi testler) sınıflandırır
4. Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağını analiz eder
5. Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını kavrar
6. İndeksler hakkında uygulama yapar
7. Portfolyonun nasıl kullanılacağını açıklar
8. Kavram haritasının nasıl kullanılacağını açıklar
9. Tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, kavram karikatürleri, proje, Vee diyagramı hakkında bilgi sahibi olur
10. Dereceli puanlama anahtarının nasıl kullanılacağını açıklar
11. Tüm konularla ilgili KPSS soru çözümü uygulaması yapar
|
Dersin tanımı
|
Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?
Kullanılan Öğretim stratejileri: Ters Yüz Öğrenme, Düz Anlatım Yöntemi, Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme, Beceri: Problem Çözme becerisini geliştirme
|
1- |
Tanışma, Derse giriş
|
2- |
Ölçme değerlendirme nedir?
Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri, değerlendirme türleri, karar verme süreçleri
|
3- |
Geleneksel Ölçme Araçları
Açık uçlu soruları geliştirme basamakları (Literatür taraması)
|
4- |
Bloom ve Haladyna Taksonomisi
Belirtke Tablosu oluşturma
Açık uçlu soruların (klasik/yazılı) özellikleri, puanlanması (Rubrik)
|
5- |
Geleneksel Ölçme Araçları
Kapalı uçlu soruların (çoktan seçmeli sorular) özellikleri ve puanlanması
|
6- |
Geleneksel Ölçme Araçları
Kapalı uçlu soruların (Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme) özellikleri
|
7- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
8- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
9- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
10- |
Geçerlik (Kapsam, Ölçüt ve Yapı)
• Güvenirlik (Cronbach Alpha)
• Geçerlik ve güvenirliği artırma yolları
|
11- |
İndeksler
• Madde güçlük indeksi
• Madde ayırt edicilik indeksi
|
12- |
Alternatif ölçme araçları
(Portfolyo, Kavram Haritası, Kavram karikatürleri, Tanılayıcı Dallanmış Ağaç, Vee-Diyagramı, Zihin Haritası)
• Avantajları,
• Sınırlılıkları ve
• Puanlama
|
13- |
Alternatif ölçme araçları
(Yapılandırılmış Grid, Gözlem, Görüşme, Proje, Sunumlar)
• Avantajları,
• Sınırlılıkları ve
• Puanlama
Alternatif ölçme araçlarından gözlem ve proje için bütüncül ve analitik derecelendirme ölçekleri oluşturma ve üzerinde tartışma
|
14- |
Web 2:0 Araçları ile öğretimi destekleme
|
15- |
Web 2:0 Araçları ile öğretimi destekleme
|
16- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ölçmenin tanımlar, ölçme türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olurlar
|
2- |
Ölçekler ve özelliklerini açıklar
|
3- |
Ölçme araçlarını (sınıf içi testler) sınıflandırır
|
4- |
Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağını analiz eder
|
5- |
Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını kavrar
|
6- |
İndeksler hakkında uygulama yapar
|
7- |
Portfolyonun nasıl kullanılacağını açıklar
|
8- |
Kavram haritasının nasıl kullanılacağını açıklar
|
9- |
Tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, kavram karikatürleri, proje, Vee diyagramı hakkında bilgi sahibi olur
|
10- |
Dereceli puanlama anahtarının nasıl kullanılacağını açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
|
2- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Halk sağlığı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve sentez ederek, özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
4- |
Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapabilir.
|
|
5- |
Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
|
|
6- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili çalışmalarda ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
|
|
7- |
Halk sağlığı alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
|
|
8- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar veya ulusal/uluslar arası bir bilimsel toplantıda sunar.
|
|
9- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
10- |
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
|
|
11- |
Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
12- |
Uzman kişilerle halk sağlığı alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
|
|
13- |
En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
14- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
|
|
15- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda ve toplum yararına kullanır.
|
|
16- |
Temel yöneticilik bilgi ve becerilerine sahiptir.
|
|
17- |
Diğer sağlık disiplinleri ile ekip halinde çalışabilir ve ekibe liderlik edebilir.
|
|
18- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
|
|
19- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Halk sağlığı uygulamaları ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
|
|
20- |
Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireylere ve gruplara eğitim verebilir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
14
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak B. (2015). Geleneksel-Tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
|
|