Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FULYA ÖNER ARMAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FULYA ÖNER ARMAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Ders sonunda öğrenciler;
1. Ölçmenin tanımlar, ölçme türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olurlar
2. Ölçekler ve özelliklerini açıklar
3. Ölçme araçlarını (sınıf içi testler) sınıflandırır
4. Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağını analiz eder
5. Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını kavrar
6. İndeksler hakkında uygulama yapar
7. Portfolyonun nasıl kullanılacağını açıklar
8. Kavram haritasının nasıl kullanılacağını açıklar
9. Tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, kavram karikatürleri, proje, Vee diyagramı hakkında bilgi sahibi olur
10. Dereceli puanlama anahtarının nasıl kullanılacağını açıklar
11. Tüm konularla ilgili KPSS soru çözümü uygulaması yapar
|
Dersin tanımı
|
Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?
Kullanılan Öğretim stratejileri: Ters Yüz Öğrenme, Düz Anlatım Yöntemi, Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme, Beceri: Problem Çözme becerisini geliştirme
|
1- |
Tanışma, Derse giriş
|
2- |
Ölçme değerlendirme nedir?
Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri, değerlendirme türleri, karar verme süreçleri
|
3- |
Geleneksel Ölçme Araçları
Açık uçlu soruları geliştirme basamakları (Literatür taraması)
|
4- |
Bloom ve Haladyna Taksonomisi
Belirtke Tablosu oluşturma
Açık uçlu soruların (klasik/yazılı) özellikleri, puanlanması (Rubrik)
|
5- |
Geleneksel Ölçme Araçları
Kapalı uçlu soruların (çoktan seçmeli sorular) özellikleri ve puanlanması
|
6- |
Geleneksel Ölçme Araçları
Kapalı uçlu soruların (Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme) özellikleri
|
7- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
8- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
9- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
10- |
Geçerlik (Kapsam, Ölçüt ve Yapı)
• Güvenirlik (Cronbach Alpha)
• Geçerlik ve güvenirliği artırma yolları
|
11- |
İndeksler
• Madde güçlük indeksi
• Madde ayırt edicilik indeksi
|
12- |
Alternatif ölçme araçları
(Portfolyo, Kavram Haritası, Kavram karikatürleri, Tanılayıcı Dallanmış Ağaç, Vee-Diyagramı, Zihin Haritası)
• Avantajları,
• Sınırlılıkları ve
• Puanlama
|
13- |
Alternatif ölçme araçları
(Yapılandırılmış Grid, Gözlem, Görüşme, Proje, Sunumlar)
• Avantajları,
• Sınırlılıkları ve
• Puanlama
Alternatif ölçme araçlarından gözlem ve proje için bütüncül ve analitik derecelendirme ölçekleri oluşturma ve üzerinde tartışma
|
14- |
Web 2:0 Araçları ile öğretimi destekleme
|
15- |
Web 2:0 Araçları ile öğretimi destekleme
|
16- |
Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ölçmenin tanımlar, ölçme türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olurlar
|
2- |
Ölçekler ve özelliklerini açıklar
|
3- |
Ölçme araçlarını (sınıf içi testler) sınıflandırır
|
4- |
Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağını analiz eder
|
5- |
Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını kavrar
|
6- |
İndeksler hakkında uygulama yapar
|
7- |
Portfolyonun nasıl kullanılacağını açıklar
|
8- |
Kavram haritasının nasıl kullanılacağını açıklar
|
9- |
Tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, kavram karikatürleri, proje, Vee diyagramı hakkında bilgi sahibi olur
|
10- |
Dereceli puanlama anahtarının nasıl kullanılacağını açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları kavrar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları inceler ve verileri yorumlar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları bağımsız olarak yürütmek, planlamak ve yönetmek için sorumluluk alır.
|
|
2- |
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını bilir.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini inceler, değerlendirir ve uygular.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
3- |
Ölçme ve değerlendirme araçlarının nasıl uygulanacağını bilir.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını inceler, değerlendirir ve uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını bağımsız olarak planlar ve geliştirir.
|
|
4- |
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bilgi edinir.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında, edindiği bilgileri eleştirir ve değerlendirir, kavramlar arasında ilişki kurar, ihtiyaçlarını belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürür, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi kullanır.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bireysel ve/veya grup çalışmaları yapar.
|
|
5- |
Bilimin doğasını kavrar, bilginin kaynağı, sınırları, geçerlik ve güvenirliğinin nasıl değerlendirileceğini bilir.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapar, bilginin kaynağına ulaşır, bilginin geçerlik ve güvenirliğini test eder.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapmak, bilginin kaynağına ulaşmak ve bilginin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslararası projeler hakkında bilgi sahibi olur.
Ulusal ve uluslararası projeler tasarlar.
Bireysel ve grup çalışmalarında ulusal ve uluslararası projeleri bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
7- |
Öğretim materyalleri planlama ve tasarlama hakkında bilgi sahibi olur.
Öğretim materyalleri planlar ve tasarlar.
Öğretim materyallerini planlamak ve tasarlamak için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
8- |
Öğrenilen bilgilerin farklı derslerde nasıl kullanacağı hakkında bilgi sahibi olur.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygular.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygulayabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
9- |
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgilere sahip olur.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır ve çözüm önerisi geliştirir.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında sorumluluk alır.
|
|
10- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygular ve öğrenci tanıma yollarını kullanır.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygulayabilmek ve öğrenci tanıma yollarını kullanabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
11- |
Bir dersin nasıl planlanacağını, değerlendirileceğini ve yürütüleceğini bilir.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlar, değerlendirir ve yürütür.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
12- |
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin nasıl takip edileceğini ve kullanılacağını kavrar.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri uygular.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
13- |
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz eder ve değerlendirir.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz etmek ve değerlendirmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Milli Eğitim Temel Kanunu''''nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
|
|
14- |
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında bilgi sahibi olur.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirir.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında karşılaşılan ve ön görülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır.
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
|
15- |
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına nasıl uygulanacağını kavrar.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına uygulanmasında bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
16- |
Sınıf yönetiminin nasıl etkili olacağını kavrar.
Sınıf yönetimini etkili olarak uygular.
Sınıf yönetimini etkili uygulayabilmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
17- |
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını kavrar.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygular.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygulamak için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
18- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
|
|
19- |
Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanında bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
14
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak B. (2015). Geleneksel-Tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
|
|