Ön koşul dersleri
|
Yoktur
|
Eğitimin dili
|
Türkce
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FİLİZ ÖZKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Handan ZİNCİR, Doç. Dr. Üyesi Betül ÖZEN, Dr. Öğretim Üyesi Filiz ÖZKAN, Öğr. Gör. Dr. Derya DAĞDELEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu modül 4. sınıf güz ve bahar döneminde, 5’er haftalık rotasyonlar halinde, haftada 3 saat teori, 21 saat uygulama olarak işlenmektedir. Öğrenciler haftalık rotasyonlarında Aile Sağlığı Merkezi (ASM), Toplum Sağlığı Merkezi (TSM), KETEM, Sağlıklı Yaşam Merkezi, İl Halk Sağlığı Müdürlüğü’nde uygulamalarını tamamlamaktadırlar. Teori saatlerinde, Sahada sık görülen vakalara ilişkin bakım planları tartışılmaktadır. Sınıf derslerinde interaktif eğitim teknikleri, görsel ve işitsel eğitim materyalleri kullanılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Modül amaçları şunlardır: 1. sağlığının korunması ve geliştirilmesi hakkında teorik bilgi vermek ve uygulama yaptırmak 2. Halk sağlığı problemleri ve hastalıkları ile ilgili, hemşirelik bakımı hakkında teorik bilgi vermek ve uygulama yaptırmak 3. Okul Sağlığı hemşireliği hakkında teorik bilgi vermek ve uygulama yaptırmak 4. Engeli Sağlığı hemşireliği hakkında teorik bilgi vermek ve uygulama yaptırmak, 5.Yaşlı Sağlığı hemşireliği hakkında teorik bilgi vermek ve uygulama yaptırmak 6. Ülkenin sağlık sistemleri hakkında teorik bilgi ve uygulama yaptırmak
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, halk sağlığı hemşireliği intörn uygulamasını içeren bir modüldür. Bu modülde, yaşam döngüsünde bireylerin gelişimsel özelliklerine göre sağlığının korunması ve geliştirilmesinde halk sağlığı hemşiresi olarak öğrencinin teorik ve pratik bilgi ve becerilerinin gelişmesi amaçlanmaktadır.
|
1- |
Hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramları,
|
2- |
Sık görülen bulaşıcı hastalıkların evde bakımı ve ev ziyareti
|
3- |
Sık görülen kronik hastalıkların evde bakımı ve ev ziyareti
|
4- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik evde bakımı ve ev ziyareti
|
5- |
Çocuk ve adölesan sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik evde bakımı ve ev ziyareti
|
6- |
Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik evde bakımı ve ev ziyareti
|
7- |
Yaşam döngüsünde bağışıklama ve verilen hizmetler
|
8- |
Birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurumların görev, yetki ve sorumlulukları ve hizmetler
|
9- |
Toplumu tanıma, topluma tanıma yöntemleri ve aile değerlendirme süreci
|
10- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik vaka
|
11- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik vaka
|
12- |
Çocuk ve adölesan sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik vaka
|
13- |
Çocuk ve adölesan sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik vaka
|
14- |
Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik vaka
|
15- |
Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik vaka
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yaşam döngüsünde gelişim özelliklerine göre bireyleri sağlığı koruma ve geliştirme açısından değerlendirir.
|
2- |
Birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurumların görev, yetki ve sorumlulukları ve verilen hizmetleri yerinde değerlendirir ve uygular.
|
3- |
Teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanır.
|
4- |
Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına uygun hemşirelik bakımını yapar.
|
5- |
Toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik kanıt temelli girişimler planlar.
|
6- |
Yaşam döngüsünde bağışıklama hizmetlerini uygular.
|
7- |
Çalıştığı toplumu, topluma tanıma yöntemlerini kullanarak değerlendirir.
|
8- |
Toplumda sağlık bakım uygulamalarını aile merkezli ve bütüncül olarak yapar.
|
9- |
Toplumun gereksinimlerine yönelik uygun eğitim ve öğretim yapar.
|
10- |
Güncel literatürü dikkate alarak vaka tartışması yapar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
3
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
5
|
30
|
150
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
246
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Spradley Walton, B., 1986, Reading in Community Health –Nursing, Third Edition, Little Brown and Company, Boston, Tronto, 443-474.
2. Stanhope M.,Lancaster J., 1992, CommunityHealth –NursingProcessandPracticeforPromotingHealth. 707-730
3. Okan M, Özdemir Ö. Çocuklarda MentalRetardasyon, Güncel Pediatri 2005; 3 : 62-66.
4. Gönener H.D., Güler Y, Altay B, Açıl A. Zihinsel Engelli Çocukların Evde Bakımı Ve Hemşirelik Yaklaşımları.Gaziantep Tıp Dergisi 2010, 16(2), 57-65.
5. Kırcaali G. Zihin özürlü çocuklarda kavram öğretimi, Gündüz eğitim ve yayıncılık, 2005 Ankara
6. İftar E.T. Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri, Vize yayıncılık, 2012 Ankara
7. Diken İ.H. Erken çocukluk eğitimi, Pegem Yayıncılık, 2012 Ankara
8. Diken İ.H. İlköğretimde kaynaştırma, Pegem Yayıncılık, 2010 Ankara
9. Sarı H. Özel Eğitim, Pegem Yayıncılık, Ankara 2010.
10. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar, Mattek Matbaacılık, Ankara,2010
11. Güleç C, Köroğlu E. Psikiyatri Temel Kitabı. cilt 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1998
12. Öztürk O. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları 7. Basım Medikomat Basım, Ankara, 2007
13. Öz F .Yaşamın Son Evresi: Yaşlılık Psikososyal Açıdan Gözden Geçirme. Kriz Dergisi 10(2): 17-28
14. Yumurtacı A. Demografik değişim: Psiko-Sosyal ve Sosyo-Ekonomik Boyutları ile Yaşlılık. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 6 / Nisan 2013 - Ekim 2013
15. MZ Danış. Türkiye’de Yaşlı Nüfusun Yalnızlık ve Yoksulluk Durumları ve Sosyal Hizmet Uygulamaları Açısından Bazı Çıkarımlar. Toplum ve Sosyal Hizmet. 20( 1);2009
16. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. Türkiye’de Yaşlıların Durumu Ve Yaşlanma Ulusal Eylem Planı Uygulama Programı. Ankara, 2012. http://www.eyh.gov.tr/upload/Node/8638/files/Turkiye’de Yaşlilarin Durumu ve Yaslanma Ulusal Eylem Plani Uygulama Programi.docx
17. T.C. Devlet Planlama Teşkilatı, Türkiye’ de Yaşlıların durumu ve Yaşlanma Ulusal Eylem Planı. Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, 2007.
18. Samancıoğlu S, Karadakovan A. Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2010; Cilt:5, Sayı:13 s. 125-141.
19. Ed. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği, İçinde: Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, 2009, s: 53-63.
20. Erdil F. Yaşlanan toplum ve yaşlının evde bakımı. s: 127-134. http://www.e-kutuphane.teb.org.tr/pdf/tebakademi/geriatri_2009/23.pdf
|
Yardımcı Kaynaklar
|
21. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri. Genel Müdürlüğü. Yaşlı Sağlığı Modülleri. Ankara, 2011.
22. Jan Reed, Charlotte Calrke and Macfarlane Ed: Ayfer Karadkovan, Yaşlı Bakımı Hemşireliği, 1. Basım Mart 2015.
23. Erci B, Avcı İA, Hacıalioğlu N, ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği. İçinde: Temel Sağlık Hizmetleri. Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi. Ed. Erci Behice, Göktuğ Yayınları, Amasya, 2009, s: 9-28.
24. Öztek Z, Üner S, Eren N. Sağlık hizmetleri ve Sağlık yönetimi. Ed: Güler Ç, Akın L. İçinde: Halk Sağlığı Temel Bilgiler Cilt. III, 2. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2012 , s: 1480-1525.
25. Öztek Z. Sağlıkta Dönüşüm ve Aile Hekimliği. Toplum Hekimliği Bülteni. 2006; Cilt 25, Sayı 2: 1-6.
26. Erdoğan S. Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Politikaları ve Hemşireliğe Yansımaları. 14. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, 4-7 Ekim 2011.
27. Seviğ Ü. Sağlık Hizmetleri ve Hemşirelik, Toplum ve Hekim, Sayı: 3, Cilt: 15, Sayfa : 162-165, Ankara. 2000
28. Yavuz M. Sağlıkta Dönüşümün Toplum Sağlığına Etkileri. Toplum ve Hekim Dergisi. 30(2); 2015.
29. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği I., Genişletilmiş 10. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2013
30. Conk Z, Başbakkal Z, Bal-Yılamz H, Bolışık B Pediatri Hemşireliği,Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013
31. Potts NL, Mandleco BL.,Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, Delmar Thomson Learning Inc. 2006.
32. Topbaş S, Ege P, Turan A ve ark. 2.Ulusal Cerebral Palsy ve Gelişimsel Bozukluklar Kongresi Kitabı, s 120-137, 2-4 Kasım 2007, İstanbul
33. Gökçay E, Sönmez M, Topaloğlu H, Tekgül H, Gürer Y. Çocuk Nörolojisi, Anıl Grup Matbacılık, Ankara, 2010: 229-239
34. Örsal Ö. Hemşirelik perspektifinden özürlülük. Öz-Veri Dergisi 2007; 4: 20-28
35. Gözüm S. Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Ayrıntı Basımevi, Ankara 2016: ss 10-17.
36. Patel DR, Greydonus DE, Omar HA, Merric J. Neurodevelomental Disabilities. Springer Science, Business Media, Newyork, 2011: p 227-247.
37. Butler MG, Meanay FJ, Duncan B. Genetics of Develemental Disabilities, Crc Pres 2005; p 809-823
38. Singer H, Kossoff EH, Hortman AL, Crawford TO. Treatment of Pediatric Neurologic Disorders, CRC Pres, 2005: p 15-23.
39. Spradley Walton, B., 1986, Reading in Community Health –Nursing, Third Edition, Little Brown and Company, Boston, Tronto, 443-474.
40. Stanhope M.,Lancaster J., 1992, Community Health –Nursing Process and Practice for Promoting Health. 707-730.
41. Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
42. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2004.
43. Kutsal YG,Dilek A. Temel Geriatri. Güneş Tıp Kitabevi,Ankara,2007
44. Karada K.Yaşlı Sağlığı ve Bakım.Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara,2014
45. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Yaşlı Sağlığı Modülleri. Anıl Matbaacılık A.Ş.,Ankara,2011
46. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği.Aslan D,Ertem M. (Ed.) Yaşlı Sağlığı: Sorunlar Ve Çözümler.Palme Yayıncılık 1. Baskı,Ankara,2012
|
|