Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANLAMBİLİM |
Üçüncü düzey |
ELIN276 |
|
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dilbilime Giriş
|
Eğitimin dili
|
İngilizce
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BİLAL GENÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞRETİM ÜYESİ ABDURRAHMAN KARA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders kapsamında lisans öğrencilerimize dilsel ifadelerin anlamlarının incelenmesinde gerekli kavramlar ve analitik araçlar sunulacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Anlambilim doğal dil örneklerinde anlam’ın incelenmesinde temel kavram ve yöntemleri içeren bir derstir.
|
1- |
The conceptual foundations of formal semantics, the principal of compositionality, assertion, presupposition and implicature
|
2- |
The semantics of deictic expressions
|
3- |
The Gricean theory of conversational implicature
|
4- |
Sense vs. reference – the semiotic triangle: from symbols to referents via concepts
|
5- |
Levels of meaning: lexical meaning, sentence meaning, utterance meaning; Linguistic knowledge vs. encyclopedic knowledge
|
6- |
Semiotic foundations: icons, indexes, symbols
|
7- |
The aboutness dimension: intension, extension, denotation, reference
|
8- |
Semantics vs pragmatics
|
9- |
Midterm
|
10- |
What is logic, and why and how does it matter in linguistics? truth conditions, entailment, equivalence, contradiction, Synthetic and analytic inferences
|
11- |
Presupposition
|
12- |
Categorization and structured extensions: attributes, necessary and sufficient conditions, prototypes, family resemblances, conceptual networks
|
13- |
Metaphor and metonymy: the cognitive basis of semantic transfer and semantic change
|
14- |
Lexical meaning relations: ambiguity, vagueness, polysemy, homonymy, hyponymy, meronymy
|
15- |
Logical relations in the lexicon: antonyms, synonyms, reverses, converses
|
16- |
Relativism
|
17- |
Final exam
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler bu ders kapsamında ‘anlam nedir?’ sorusuna cevaplar üretebilecek ve bu süreci değerlendirebilecektir;
|
2- |
Anlambilim kuramlarına aşina olacak;
|
3- |
İnsan zihninin dil aracılığı ile sınırsız sayıda düşünce ve deneyimleri nasıl ifade edebildiğine dair derinlemesine bir bilgi sahibi olacak ve
|
4- |
Mantık kurallarından hareketle tümceler arası ilişkilere dair deliller üretebilecektir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
14
|
2
|
28
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Cann, R. (2009). Semantics: An Introduction to Meaning in Language. CUP.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Hurford, J. R. (2016). Semantics: A Coursebook. CUP.
|
|