Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > İngiliz Dili ve Edebiyati > ANLAMBİLİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANLAMBİLİM Birinci düzey ELIN276 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Dilbilime Giriş
Eğitimin dili İngilizce
Koordinatör PROF. DR. BİLAL GENÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ ABDURRAHMAN KARA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu ders kapsamında lisans öğrencilerimize dilsel ifadelerin anlamlarının incelenmesinde gerekli kavramlar ve analitik araçlar sunulacaktır.
Dersin tanımı Anlambilim doğal dil örneklerinde anlam’ın incelenmesinde temel kavram ve yöntemleri içeren bir derstir.

Dersin içeriği
1- The conceptual foundations of formal semantics, the principal of compositionality, assertion, presupposition and implicature
2- The semantics of deictic expressions
3- The Gricean theory of conversational implicature
4- Sense vs. reference – the semiotic triangle: from symbols to referents via concepts
5- Levels of meaning: lexical meaning, sentence meaning, utterance meaning; Linguistic knowledge vs. encyclopedic knowledge
6- Semiotic foundations: icons, indexes, symbols
7- The aboutness dimension: intension, extension, denotation, reference
8- Semantics vs pragmatics
9- Midterm
10- What is logic, and why and how does it matter in linguistics? truth conditions, entailment, equivalence, contradiction, Synthetic and analytic inferences
11- Presupposition
12- Categorization and structured extensions: attributes, necessary and sufficient conditions, prototypes, family resemblances, conceptual networks
13- Metaphor and metonymy: the cognitive basis of semantic transfer and semantic change
14- Lexical meaning relations: ambiguity, vagueness, polysemy, homonymy, hyponymy, meronymy
15- Logical relations in the lexicon: antonyms, synonyms, reverses, converses
16- Relativism
17- Final exam
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler bu ders kapsamında ‘anlam nedir?’ sorusuna cevaplar üretebilecek ve bu süreci değerlendirebilecektir;
2- Anlambilim kuramlarına aşina olacak;
3- İnsan zihninin dil aracılığı ile sınırsız sayıda düşünce ve deneyimleri nasıl ifade edebildiğine dair derinlemesine bir bilgi sahibi olacak ve
4- Mantık kurallarından hareketle tümceler arası ilişkilere dair deliller üretebilecektir.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
2- Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
3- İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
4- İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
5- Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
6- İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
7- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
8- Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
9- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
10- Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
11- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
12- Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
13- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
14- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
15- Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
16- Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
17- Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
18- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
19- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
20- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 14 2 28
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Cann, R. (2009). Semantics: An Introduction to Meaning in Language. CUP.
Yardımcı Kaynaklar Hurford, J. R. (2016). Semantics: A Coursebook. CUP.

Ders ile ilgili dosyalar