Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Bilgisayar Mühendisliği (doktora) > ANLAMBİLİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANLAMBİLİM Üçüncü düzey ELIN276 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Dilbilime Giriş
Eğitimin dili İngilizce
Koordinatör PROF. DR. BİLAL GENÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ ABDURRAHMAN KARA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu ders kapsamında lisans öğrencilerimize dilsel ifadelerin anlamlarının incelenmesinde gerekli kavramlar ve analitik araçlar sunulacaktır.
Dersin tanımı Anlambilim doğal dil örneklerinde anlam’ın incelenmesinde temel kavram ve yöntemleri içeren bir derstir.

Dersin içeriği
1- The conceptual foundations of formal semantics, the principal of compositionality, assertion, presupposition and implicature
2- The semantics of deictic expressions
3- The Gricean theory of conversational implicature
4- Sense vs. reference – the semiotic triangle: from symbols to referents via concepts
5- Levels of meaning: lexical meaning, sentence meaning, utterance meaning; Linguistic knowledge vs. encyclopedic knowledge
6- Semiotic foundations: icons, indexes, symbols
7- The aboutness dimension: intension, extension, denotation, reference
8- Semantics vs pragmatics
9- Midterm
10- What is logic, and why and how does it matter in linguistics? truth conditions, entailment, equivalence, contradiction, Synthetic and analytic inferences
11- Presupposition
12- Categorization and structured extensions: attributes, necessary and sufficient conditions, prototypes, family resemblances, conceptual networks
13- Metaphor and metonymy: the cognitive basis of semantic transfer and semantic change
14- Lexical meaning relations: ambiguity, vagueness, polysemy, homonymy, hyponymy, meronymy
15- Logical relations in the lexicon: antonyms, synonyms, reverses, converses
16- Relativism
17- Final exam
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler bu ders kapsamında ‘anlam nedir?’ sorusuna cevaplar üretebilecek ve bu süreci değerlendirebilecektir;
2- Anlambilim kuramlarına aşina olacak;
3- İnsan zihninin dil aracılığı ile sınırsız sayıda düşünce ve deneyimleri nasıl ifade edebildiğine dair derinlemesine bir bilgi sahibi olacak ve
4- Mantık kurallarından hareketle tümceler arası ilişkilere dair deliller üretebilecektir.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2- Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5- Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7- Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 14 2 28
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Cann, R. (2009). Semantics: An Introduction to Meaning in Language. CUP.
Yardımcı Kaynaklar Hurford, J. R. (2016). Semantics: A Coursebook. CUP.

Ders ile ilgili dosyalar