Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BAHÇE BİTKİLERİ FİZYOLOJİSİ |
İkinci düzey |
BB 501 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİT YETİŞİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HALİT YETİŞİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bitkilerde meydana gelen fizyolojik olayların tanımlanması, işleyiş mekanizmaları ve etkili faktörlerin öğretilmesi ve bahçe bitkileri açısından tartışılması
|
Dersin tanımı
|
Ders; bitkilerde büyüme ve gelişmede (vegetatif ve generatif) gerçelşen fizyolojik olayları ( bitki-su ilişkileri, bitki besin elementlerinin, fotosentez, solunum, bitkilerde hareket ve bitki hormonları)yapsayan bir derstir.
|
1- |
Bitki fizyolojisinin tanımı, temel ilkeleri ve tarımsal
açıdan önemi,
|
2- |
Bitki hücrelerinde organeller, doku ve organlar.
|
3- |
Bitki-su ilişkileri (suyun alınım ve kayıp mekanizmaları, su alınımında etkili faktörler)
|
4- |
Bitki-su ilişkileri (transpirasyonun tanımı ve mekanizması,önemi, transpirasyonda etkili faktörler
|
5- |
Bitkilerde köklerin oluşumu,kök yapıları ve görevleri Besin elementlerinin alınması ve taşınması
Bitki besin elementlerinin tanıtımı ve fonksiyonları
|
6- |
Fotosentezin tanımı ve önemi, Fotosentezin oluşumunda görev yapan pigmentler,
|
7- |
Fotosentezde meydana gelen tepkimeler
|
8- |
Fotosentezi etkileyen etmenler,
|
9- |
Fotosentez ürünlerinin paylaşımı ve taşınması, Nişasta ve şeker sentezi
|
10- |
Solunumun tanımı ve önemi, solunumun mekanizması ve etkileyen etmenler
|
11- |
Azot metabolizması
|
12- |
Bitkilerde yağ sentezi ve yağ asitlerinin yıkılması
|
13- |
Bitkilerde büyüme ve gelişme
|
14- |
Bitki büyüme düzenleyicileri,
|
15- |
Bitkilerde hareket fizyolojisi (tropizma ve nastiler),
|
16- |
Büyüme ve gelişme ile ilgili fizyolojik ve ekolojik olaylar (çimlenme, dormansi, fotoperyodizm, vernalizasyon, çiçeklenme, meyve tutumu, dökümler, vb)
|
17- |
Bitkilerde abiyotik stres faktörleri ve etkileri,
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Bitki hücre organellerini ve fonksiyonlarını bilir.
|
2- |
Bitki fizyolojiisnde temel kavramları bilir.
|
3- |
Suyun özellikleri ve bitki su ilişkilerini bilir.
|
4- |
Fotosentezi ve fotosentezi etkileyen faktörleri bilir.
|
5- |
Fotosentez ürülerinin taşınmasını, depolanmasını ve metabolize olmasını bilir.
|
6- |
Solunumu ve solunumu etkileyen faktörleri bilir.
|
7- |
Bitkilerde yağ asidi sentezi ve ykımını bilir.
|
8- |
Bitkilerde büyüme ve gelişmeyi bilir.
|
9- |
Bitkilerde hareket mekanizmalarını bilir.
|
10- |
Bitki hormonlarını, bunları etkilerini ve kullanım alanlarını bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
|
|
2- |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
|
|
3- |
Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçların bilimsel metotlarla değerlendirilerek yorumlanabilmesi
|
|
4- |
Ölçme, değerlendirme, analiz yapabilme ve çıktıları artı değere dönüştürerek genel kullanıma sunma
|
|
5- |
Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçları bilimsel metotlarla değerlendirerek yorumlanması
|
|
6- |
Elde edilen bilimsel sonuçları yazılı ve sözlü ifade edilmesi, bunların bilimsel ortamlarda savunulması
|
|
7- |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme
|
|
8- |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
|
|
9- |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme
|
|
10- |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
|
|
11- |
Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterliliğe sahip olma
|
|
12- |
Kaliteli ve yüksek ürün sağlanması için gerekli süreçlerin takip edilmesi (fizyolojik, morfolojik), değerlendirilmesi ve çözüm üretilmesi
|
|
13- |
Bahçe Bitkileri ürünlerinin verim ve kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek yeni, modern ve çevreye uyumlu yöntemleri uygulayabilme yetisi
|
|
14- |
Üretim materyalinin seçilmesi, ıslahı, çoğaltılması, saklanması ve değerlendirilmesi yeteneği
|
|
15- |
Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterlilik
|
|
16- |
Yeni ürün ve yetiştirme modelleri ile güncel gelişmelerin takip edilmesi
|
|
17- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma
|
|
18- |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
|
19- |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
|
|
20- |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
6
|
2
|
12
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
15
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
15
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
6
|
20
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Farklı kaynaklardan hazırlanmış olan ders notu ve elektronik sunusu
|
Yardımcı Kaynaklar
|
B. KACAR, A.V. KATKAT,Ş. ÖZTÜRK,Öztürk, (2002) Bitki Fizyolojisi. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 198, VİPAŞ A.Ş. Yayın No: 74, Bursa.
İ. KOCA ÇALIŞKAN (2008) Bitki Fizyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Yayın No: 1338,Ankara.
S. BOZCUK (2004) Bitki Fizyolojisi. Hatipoğlu yayınları:22, Şahin matbaası. 213s.
L. TAİZ ve E: ZEİGER (2008) Bitki Fizyolojisi (Tercüme) Palme Yayıncılık Ankara
|
|