Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİKROBİYOLOJİ |
Birinci düzey |
2.2.02 |
Zorunlu |
4 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EMRE KARAKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. FUAT AYDIN, PROF. DR. K. SEMİH GÜMÜŞSOY, PROF. DR. SEÇİL ABAY, DR. ÖĞR. ÜYESİ EMRE KARAKAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. ÖZGÜR GÜRAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online (Covid-19 pandemisinde YÖK’ün kararına göre karma ya da online olarak verilebilecektir)
|
Dersin amacı
|
Bakterilerin genel özelliklerinin tanımlanması ve bakteriyolojik infeksiyonların etiyolojisi, epidemiyolojisi, patogenezi, laboratuvar teşhisi ve koruma kontrol yöntemlerinin verilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Mikrobiyoloji, gözle görülemeyecek kadar küçük olan tüm canlı organizmaların incelenmesidir.
|
1- |
TEORİK: - Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi, beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması.
- Mikrobiyolojinin tarihçesi, mikroorganizmaların sınıflandırılması ve isimlendirilmesi
- Bakterilerin makroskobik ve mikroskobik özellikleri
/ PRATİK: - Mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik-kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı.
- Mikrobiyoloji laboratuvarının tanıtılması
- Mikroskop, Mikroskop Çeşitleri ve Kullanım Alanları, Işık Mikroskobunun bölümleri ve özellikleri.
|
2- |
TEORİK: - Mikroorganizmaların büyüklükleri, Bakterilerin anatomik yapısı
- Bakterilerin beslenmesi ve biyokimyası, bakteriyel enzimler
- Organizmalar arasındaki karşılıklı ilişkiler
/ PRATİK: - Besiyerine Ekim Yöntemleri, Bakteri kolonilerinin incelenmesi
- Boyalar ve boyama metodları (Basit boyama yöntemleri)
|
3- |
TEORİK: - Bakterilerin üremesi ve üreme üzerine etkili faktörler, Bakterilerde üremenin kontrolü, antibiyotikler ve dezenfektanlar
/ PRATİK: -Gram Boyama Yöntemi, Ziehl-Neelsen Boyama Yöntemi
|
4- |
TEORİK: - Bakterilerin genetik özellikleri, Bakterilerde Protein Sentezi
- Bakterilerde varyasyonlar ve genetik madde aktarımı
/ PRATİK: - Giemsa Boyama Yöntemi, Spor Boyama Yöntemi
- Besiyeri, Besiyeri Bileşimine Giren Temel Maddeler, Besiyeri Çesitleri ve Besiyerinin Hazırlanması
|
5- |
TEORİK: - Bakterilerin ekstrakromozomal genetik elementleri
- Bakteriyofajlar
/ PRATİK: - Anaerobiyozis
- Bazı önemli fizyolojik testler (Hareket Muayenesi)
|
6- |
TEORİK: - Bakterilerin antijenik özellikleri
- Bakterilerin patojenite mekanizmaları
/ PRATİK: - Bakterilerde üremenin ölçülmesi, Bazı önemli biyokimyasal testler
- Bazı önemli biyokimyasal testler
|
7- |
TEORİK: - Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Yöntemleri
- Mantarların morfolojik özellikleri, üreme-gelişme, fizyolojileri ve beslenme.
/ PRATİK: - Bakterilerin izolasyon ve identifıkasyonu
- Polimeraz Zincir Reaksiyonu
- Antibiyotik duyarlılık testleri, Mantarların Makroskobik ve Mikroskobik Morfolojilerinin İncelenmesi
|
8- |
TEORİK: Seminer ve ödev sunumları
/ PRATİK: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
|
9- |
TEORİK: - Streptokokal ve Stafilokokal infeksiyonlar
/PRATİK: - Streptokok ve Stafilokokların Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Biyokimyasal Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
|
10- |
TEORİK: - Corynebacterium, Rhodococcus, Actinomycet, Listeria ve Bacillus İnfeksiyonları
- Klostridyal infeksiyonlar
/ PRATİK: - Corynebacterium, Rhodococcus, Actinomycet, Listeria ve Bacillus''ların Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Giemsa Boyama, Hareket Muayenesi, Biyokimyasal Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
- Klostridyal infeksiyonların Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Spor Boyama, Hareket Muayenesi, Biyokimyasal Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
|
11- |
TEORİK: - Mikobakteri infeksiyonları
- Enterobactericae, Pseudomonas ve Burkholderia infeksiyonları
/ PRATİK: - Mikobakterilerin Laboratuvar Tanısı (Ziehl-Neelsen Boyama Yöntemi ve Boyanan Preparatların İncelenmesi)
- Enterobactericae, Pseudomonas ve Burkholderia infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Boyamalar, Fizyolojik-Biyokimyasal-Serolojik Testler ve Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
|
12- |
TEORİK: - Brucella infeksiyonları
- Pasteurella, Mannheimia, Haemophilus ve Actinobacillus infeksiyonları
/ PRATİK: - Brucella infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Biyokimyasal-Fizyolojik Testler, Serolojik Testler (Aglütinasyon Testleri, ELISA) ve Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
- Pasteurella, Mannheimia, Haemophilus ve Actinobacillus infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Kapsül Boyama, Fizyolojik-Biyokimyasal-Serolojik Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
|
13- |
TEORİK: - Taylorella, Bordetella, Neisseria, Francisella ve Legionella infeksiyonları
- Moraxella, Acinetobacter, Vibrio, Aeromonas, Campylobacter ve Helicobacter infeksiyonları
/ PRATİK: - Taylorella, Bordetella, Neisseria, Francisella ve Legionella infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı
- Moraxella, Acinetobacter, Vibrio, Aeromonas, Campylobacter ve Helicobacter infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Boyamalar, Biyokimyasal Testler, Hareket Muayenesi vb.)
|
14- |
TEORİK: - Spirochaetes, Bacteriodes ve Fusobacterium infeksiyonları
- Mycoplasma, Ureoplasma, Acheloplasma ve Erysipelotrix infeksiyonları
/ PRATİK: - Spirochaetes, Bacteriodes ve Fusobacterium infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı
- Mycoplasma, Ureoplasma, Acheloplasma ve Erysipelotrix infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Boyamalar, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.); Klinik mikrobiyoloji ile ilgili olarak sindirim ve solunum sistemlerine ait klinik materyallerin bakteriyolojik analizi (bakteriyoskopi, boyama yöntemleri ve fenotipik testler/moleküler analizler ile bakteriyel izolasyon/identifikasyon)
|
15- |
TEORİK: - Coxiella, Chlamydia ve Rickettsial infeksiyonları
- Fungal infeksiyonlar ve mikotoksinler
/ PRATİK: - Coxiella, Chlamydia ve Rickettsial infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı; Klinik mikrobiyoloji ile ilgili olarak ürogenital ve deri sistemlerine ait klinik materyallerin bakteriyolojik analizi (bakteriyoskopi, boyama yöntemleri ve fenotipik testler/moleküler analizler ile bakteriyel izolasyon/identifikasyon)
- Fungal ajanların makroskobik-mikroskobik morfolojilerinin incelenmesi, boyamalar vb.; Klinik mikrobiyoloji ile ilgili olarak deri ve dolaşım sistemlerine ait klinik materyallerin bakteriyolojik analizi (bakteriyoskopi, boyama yöntemleri ve fenotipik testler/moleküler analizler ile bakteriyel izolasyon/identifikasyon)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Laboratuvar yapısını, işleyişini ve ışık mikroskop kullanımını öğrenir.
|
2- |
Mikroorganizmaların büyüklüğünü anatomik yapısını ve boyama yöntemlerini kavrar.
|
3- |
Bakterilerde genetik madde aktarımını ve varyasyon kavramını öğrenir.
|
4- |
Antibiyotiklerin ve dezenfektanların etki mekanizmalarını kavrar.
|
5- |
Bakterilerin antijenik yapısını ve önemli biyokimyasal testleri öğrenir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
|
|
3- |
Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
|
|
4- |
Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
|
|
5- |
Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
|
|
6- |
Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
|
|
7- |
İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
|
|
8- |
İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
|
|
9- |
Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
|
|
10- |
Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
|
|
11- |
Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
|
|
12- |
Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
|
|
13- |
Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
|
|
14- |
Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
|
|
15- |
Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
|
|
17- |
Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
|
|
18- |
Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
|
|
19- |
Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
|
|
20- |
Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
|
|
21- |
Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
|
|
22- |
Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
|
|
23- |
Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
|
|
24- |
Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
|
|
25- |
Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
|
|
26- |
Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
|
|
27- |
Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
|
|
28- |
İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
|
|
29- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
|
|
30- |
İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
|
|
31- |
Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
|
|
32- |
Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
|
|
33- |
Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
|
|
34- |
Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
|
|
35- |
Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
|
|
36- |
Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
|
|
37- |
Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
|
|
38- |
Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
|
|
39- |
İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
|
|
40- |
İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
|
|
41- |
Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
4
|
60
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
1
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
4
|
60
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Temel Mikrobiyoloji: Arda, M. 2001. Medisan Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
World of Microbiology and Immunology: Narins B., Lerner K.L.,Lerner B.W. 2003. The Gale Group Inc, a division of Thomson Learning. Practical Handbook of Microbiology: Goldman E., Gren L.H. 2009. CRC Press. Labaratory Exercise in Microbiology: Harley-Presscott., 2002 The McGraw-Hill Companies. Bacterial Physiology and Metabolism: Kim B.H.,Gadd G.M.2008. Cambridge University Press. UK. Pathogenesis of Bacterial Infections in Animal. Gyles C.L., Prescott J.F., Songer J.G., Thoen C.U. Third edition. 2004 Blackwell Publishing
|
|