Giriş | English

Lisans > Veteriner Fakültesi > Veteriner > MİKROBİYOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİKROBİYOLOJİ Birinci düzey 2.2.02 Zorunlu 4 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ EMRE KARAKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF.DR. FUAT AYDIN, PROF. DR. K. SEMİH GÜMÜŞSOY, PROF. DR. SEÇİL ABAY, DR. ÖĞR. ÜYESİ EMRE KARAKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARAŞ. GÖR. ÖZGÜR GÜRAN
Dersin veriliş şekli Yüz yüze & Online (Covid-19 pandemisinde YÖK’ün kararına göre karma ya da online olarak verilebilecektir)
Dersin amacı Bakterilerin genel özelliklerinin tanımlanması ve bakteriyolojik infeksiyonların etiyolojisi, epidemiyolojisi, patogenezi, laboratuvar teşhisi ve koruma kontrol yöntemlerinin verilmesi.
Dersin tanımı Mikrobiyoloji, gözle görülemeyecek kadar küçük olan tüm canlı organizmaların incelenmesidir.

Dersin içeriği
1- TEORİK: - Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi, beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. - Mikrobiyolojinin tarihçesi, mikroorganizmaların sınıflandırılması ve isimlendirilmesi - Bakterilerin makroskobik ve mikroskobik özellikleri / PRATİK: - Mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik-kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı. - Mikrobiyoloji laboratuvarının tanıtılması - Mikroskop, Mikroskop Çeşitleri ve Kullanım Alanları, Işık Mikroskobunun bölümleri ve özellikleri.
2- TEORİK: - Mikroorganizmaların büyüklükleri, Bakterilerin anatomik yapısı - Bakterilerin beslenmesi ve biyokimyası, bakteriyel enzimler - Organizmalar arasındaki karşılıklı ilişkiler / PRATİK: - Besiyerine Ekim Yöntemleri, Bakteri kolonilerinin incelenmesi - Boyalar ve boyama metodları (Basit boyama yöntemleri)
3- TEORİK: - Bakterilerin üremesi ve üreme üzerine etkili faktörler, Bakterilerde üremenin kontrolü, antibiyotikler ve dezenfektanlar / PRATİK: -Gram Boyama Yöntemi, Ziehl-Neelsen Boyama Yöntemi
4- TEORİK: - Bakterilerin genetik özellikleri, Bakterilerde Protein Sentezi - Bakterilerde varyasyonlar ve genetik madde aktarımı / PRATİK: - Giemsa Boyama Yöntemi, Spor Boyama Yöntemi - Besiyeri, Besiyeri Bileşimine Giren Temel Maddeler, Besiyeri Çesitleri ve Besiyerinin Hazırlanması
5- TEORİK: - Bakterilerin ekstrakromozomal genetik elementleri - Bakteriyofajlar / PRATİK: - Anaerobiyozis - Bazı önemli fizyolojik testler (Hareket Muayenesi)
6- TEORİK: - Bakterilerin antijenik özellikleri - Bakterilerin patojenite mekanizmaları / PRATİK: - Bakterilerde üremenin ölçülmesi, Bazı önemli biyokimyasal testler - Bazı önemli biyokimyasal testler
7- TEORİK: - Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Yöntemleri - Mantarların morfolojik özellikleri, üreme-gelişme, fizyolojileri ve beslenme. / PRATİK: - Bakterilerin izolasyon ve identifıkasyonu - Polimeraz Zincir Reaksiyonu - Antibiyotik duyarlılık testleri, Mantarların Makroskobik ve Mikroskobik Morfolojilerinin İncelenmesi
8- TEORİK: Seminer ve ödev sunumları / PRATİK: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
9- TEORİK: - Streptokokal ve Stafilokokal infeksiyonlar /PRATİK: - Streptokok ve Stafilokokların Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Biyokimyasal Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
10- TEORİK: - Corynebacterium, Rhodococcus, Actinomycet, Listeria ve Bacillus İnfeksiyonları - Klostridyal infeksiyonlar / PRATİK: - Corynebacterium, Rhodococcus, Actinomycet, Listeria ve Bacillus''ların Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Giemsa Boyama, Hareket Muayenesi, Biyokimyasal Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.) - Klostridyal infeksiyonların Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Spor Boyama, Hareket Muayenesi, Biyokimyasal Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
11- TEORİK: - Mikobakteri infeksiyonları - Enterobactericae, Pseudomonas ve Burkholderia infeksiyonları / PRATİK: - Mikobakterilerin Laboratuvar Tanısı (Ziehl-Neelsen Boyama Yöntemi ve Boyanan Preparatların İncelenmesi) - Enterobactericae, Pseudomonas ve Burkholderia infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Boyamalar, Fizyolojik-Biyokimyasal-Serolojik Testler ve Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
12- TEORİK: - Brucella infeksiyonları - Pasteurella, Mannheimia, Haemophilus ve Actinobacillus infeksiyonları / PRATİK: - Brucella infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Biyokimyasal-Fizyolojik Testler, Serolojik Testler (Aglütinasyon Testleri, ELISA) ve Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.) - Pasteurella, Mannheimia, Haemophilus ve Actinobacillus infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Kapsül Boyama, Fizyolojik-Biyokimyasal-Serolojik Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
13- TEORİK: - Taylorella, Bordetella, Neisseria, Francisella ve Legionella infeksiyonları - Moraxella, Acinetobacter, Vibrio, Aeromonas, Campylobacter ve Helicobacter infeksiyonları / PRATİK: - Taylorella, Bordetella, Neisseria, Francisella ve Legionella infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı - Moraxella, Acinetobacter, Vibrio, Aeromonas, Campylobacter ve Helicobacter infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Boyamalar, Biyokimyasal Testler, Hareket Muayenesi vb.)
14- TEORİK: - Spirochaetes, Bacteriodes ve Fusobacterium infeksiyonları - Mycoplasma, Ureoplasma, Acheloplasma ve Erysipelotrix infeksiyonları / PRATİK: - Spirochaetes, Bacteriodes ve Fusobacterium infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı - Mycoplasma, Ureoplasma, Acheloplasma ve Erysipelotrix infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Boyamalar, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.); Klinik mikrobiyoloji ile ilgili olarak sindirim ve solunum sistemlerine ait klinik materyallerin bakteriyolojik analizi (bakteriyoskopi, boyama yöntemleri ve fenotipik testler/moleküler analizler ile bakteriyel izolasyon/identifikasyon)
15- TEORİK: - Coxiella, Chlamydia ve Rickettsial infeksiyonları - Fungal infeksiyonlar ve mikotoksinler / PRATİK: - Coxiella, Chlamydia ve Rickettsial infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı; Klinik mikrobiyoloji ile ilgili olarak ürogenital ve deri sistemlerine ait klinik materyallerin bakteriyolojik analizi (bakteriyoskopi, boyama yöntemleri ve fenotipik testler/moleküler analizler ile bakteriyel izolasyon/identifikasyon) - Fungal ajanların makroskobik-mikroskobik morfolojilerinin incelenmesi, boyamalar vb.; Klinik mikrobiyoloji ile ilgili olarak deri ve dolaşım sistemlerine ait klinik materyallerin bakteriyolojik analizi (bakteriyoskopi, boyama yöntemleri ve fenotipik testler/moleküler analizler ile bakteriyel izolasyon/identifikasyon)
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Laboratuvar yapısını, işleyişini ve ışık mikroskop kullanımını öğrenir.
2- Mikroorganizmaların büyüklüğünü anatomik yapısını ve boyama yöntemlerini kavrar.
3- Bakterilerde genetik madde aktarımını ve varyasyon kavramını öğrenir.
4- Antibiyotiklerin ve dezenfektanların etki mekanizmalarını kavrar.
5- Bakterilerin antijenik yapısını ve önemli biyokimyasal testleri öğrenir.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
2- Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
3- Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
4- Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
5- Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
6- Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
7- İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
8- İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
9- Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
10- Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
11- Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
12- Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
13- Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
14- Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
15- Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
16- Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
17- Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
18- Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
19- Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
20- Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
21- Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
22- Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
23- Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
24- Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
25- Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
26- Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
27- Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
28- İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
29- Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
30- İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
31- Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
32- Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
33- Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
34- Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
35- Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
36- Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
37- Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
38- Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
39- İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
40- İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
41- Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 10 1 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 15 4 60
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Temel Mikrobiyoloji: Arda, M. 2001. Medisan Yayınları, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar World of Microbiology and Immunology: Narins B., Lerner K.L.,Lerner B.W. 2003. The Gale Group Inc, a division of Thomson Learning. Practical Handbook of Microbiology: Goldman E., Gren L.H. 2009. CRC Press. Labaratory Exercise in Microbiology: Harley-Presscott., 2002 The McGraw-Hill Companies. Bacterial Physiology and Metabolism: Kim B.H.,Gadd G.M.2008. Cambridge University Press. UK. Pathogenesis of Bacterial Infections in Animal. Gyles C.L., Prescott J.F., Songer J.G., Thoen C.U. Third edition. 2004 Blackwell Publishing

Ders ile ilgili dosyalar