Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOTEKNİK MÜCADELE |
İkinci düzey |
ZBK 533 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MURAT MUŞTU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MURAT MUŞTU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün (yüz yüze)
|
Dersin amacı
|
Bitki koruma mücadele yöntemlerinden biri olan biyoteknik mücadele konusunda bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlayan bir derstir.
|
Dersin tanımı
|
Biyoteknik mücadele nedir, ilkeleri nelerdir, kullanılan alet ekipmanlar nelerdir gibi genel bilgiler ile bu alet ve ekipmanları kullanarak elde edilecek verilerin yorumlanması
|
1- |
Böceklerle mücadele yöntemleri nelerdir ve Biyoteknik mücadelenin bu yöntemler içindeki yeri ve önemi, Biyoteknik mücadelenin kısa tarihi
|
2- |
Biyoteknik mücadele yöntemleri nelerdir, sinyal maddeleri nelerdir ve böcekler tarafından nasıl algılanırlar
|
3- |
Feromonların sınıflandırılması
|
4- |
Feromonların genel yapısı ve elde edilmesi
|
5- |
Feromonların kullanımına yönelik uygulamalar, feromon tuzakların kullanım şekilleri
|
6- |
Feromonların kullanımına yönelik uygulamalar, feromon tuzakların kullanım şekilleri
|
7- |
Allomonlar
|
8- |
Kairomonlar
|
9- |
Uzaklaştırıcılar (fiziksel ve kimyasal)
|
10- |
Uzaklaştırıcılar (sentetik ve bitkisel kökenli)
|
11- |
Böcek hormonlarının genel özellikleri
|
12- |
Jüvenil hormon ve analogları, ekdizon sisteminin bloke edilmesi için kullanılan maddeler
|
13- |
Böcek gelişim düzenleyicileri, kısırlaştırmada etkili bileşikler
|
14- |
Bitkisel ekstraktlar
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenci feromonların kimyasal yapıları hakkında bilgi birikimine sahiptir.
|
2- |
Feromonların sınıflandırılması ve özellikleri konusunda bilgi sahibidir
|
3- |
Cinsel çekici feromonların böceklerle savaşım zamanını belirlemede nasıl kullanılacağını bilir.
|
4- |
Cinsel çekici feromonların böceklerle doğrudan savaşımda nasıl kullanılacağını bilir
|
5- |
Böcek hormonları ve bu hormonların tarımsal savaşta kullanımı konusunda bilgilidir.
|
6- |
Bitki -böcek ilişkilerini, besin ağı ve tarımsal savaşım yönüyle değerlendirebilir.
|
7- |
Allomon (kaçırıcı+iştah kesici) ve Kairomon (Cezbedici+iştah artırıcı)ların tarımsal savaşımda nasıl kullanılmaları gerektiği konusunda yorum yapabilir.
|
8- |
Böceklerle tarımsal savaşımda ışık, renk ve sesten nasıl yararlanılabileceği konusunda yorum yapabilir.
|
9- |
Entegre savaş çerçevesinde biyoteknik savaşım yöntemlerinin kullanımı konusunda bilgilidir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
48
|
48
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Farklı literatürlerden hazırlanmış Dersin anlatıldığı ders notları
Teoriden pratiğe biyoteknik mücadele, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yayınları. 188 s.
|
|