Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > ÇELİK YAPILAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇELİK YAPILAR Birinci düzey MİM S98 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ALI IHSAN ÇELIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç.Dr. Ali İhsan ÇELİK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli teorik anlatımlar ve uygulamaları içerir
Dersin amacı Günümüzde özellikle tercih edilen çelik yapıların tasarım prensipleri ve çözümleme yöntemlerini, örneklerle beraber irdelemek.
Dersin tanımı Çelik strüktürel elemanlarda yüklerin oluşturduğu problemlere çözüm üretmek ve yapı türlerini detaylarıyla analiz edebilmek.

Dersin içeriği
1- Çelik malzemenin tanıtımı, bileşim detayları, avantaj dezavantajları ve tarihçesi hakkında bilgiler vermek. Yanal yükler ve çelik yapıya yönelim sebepleri üzerine bilgilenmek.(Dersin öğrenme çıktıları-1 ile uyumludur)
2- Çelik malzemesinin akma dayanımı, çekme dayanımı ve elastisite gibi mekanik özellikleri hakkında grafikler üzerinde detaylı bilgi vermek (Dersin öğrenme çıktıları-2 ile uyumludur).
3- Çelik yapılarda tercih edilen kaynaklı ve bulonlu birleştirme hakkında bilgiler vermek. Kaynaklı birleştirme ve bulonlu birleştirme hesaplarının yük ve dayanım kriterlerine göre yapılması (Dersin öğrenme çıktıları-3 ile uyumludur).
4- Çelik yapı standardı 2016''''ya göre hazırlanan hesap abaklarının kullanımı ve örnek problemlerin çözümü (Dersin öğrenme çıktıları-3 ile uyumludur).
5- Kaynak birleştirme problem çözümü.
6- Bulonlu birleştirme problem çözümü.
7- Çelik çekme çubukları üzerine geniş problem çözümleri.(Dersin öğrenme çıktıları-3 ile uyumludur)
8- Çelik basınç çubukları üzerine geniş problem çözümleri.(Dersin öğrenme çıktıları-3 ile uyumludur)
9- Ara Sınav
10- Hafif çelik yapı bileşenleri, hafif çelik döşemeler ve kolonlar ve detaylandırma. Konut ölçeğinde örnekler üzerine çalışma yapmak.(Dersin öğrenme çıktıları-4 ile uyumludur)
11- Yüksek bir çelik yapıda taşıyıcı tasarlamak.(Dersin öğrenme çıktıları-5 ile uyumludur)
12- Yüksek bir çelik yapıda taşıyıcı tasarlamak.(Dersin öğrenme çıktıları-5 ile uyumludur)
13- Geniş açıklıklı bir spor tesisinin strüktürünü Bilgisayar Destekli Program ile tasarlamak (Dersin öğrenme çıktıları-6 ile uyumludur).
14- Öğrenciler, tercih ettikleri bir çelik yapının analizini yaparak, sunum yapacaklar (Dersin öğrenme çıktıları-6 ile uyumludur).
15- 2018 deprem yönetmeliğine göre çelik yapı tasarımı (Dersin öğrenme çıktıları-4 ile uyumludur).
16- Hafif Çelik Yapılar ve Güncel Uygulamaları
17- Yüksek katlı çelik yapı tasarımı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çelik malzemesinin tarihçesi, çeliğin avantaj ve dezavantajlarını öğrenir.
2- Çelik malzemesi ve çelik yapıların özellikleri ve davranışlarını algılama ve yorumlama becerisi kazanır.
3- Meslek hayatında çelik yapılar ile ilgili karşılaşacağı problemleri çözme yeteneğini geliştir.
4- Standart ve yönetmelikler için adaptasyon sağlar.
5- Yapıya etkiyen yükleri hesaplama, çelik çekme ve basınç çubuklarını tasarlama, düğüm noktalarının kaynaklı, bulonlu ve perçinli şekilde birleşimlerini hesaplayabilme becerisi kazanır.
6- Yapı elemanlarının elastik ve plastik çalışma sınırına uygun tertibinin hesaplanma metodu hakkında problemlerin çözümüne ilişkin beceri kazandır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 6 2 12
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 6 2 12
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar 1- Prof. Dr. Tevfik Seno ARDA, “Çelik Yapılar I Ders Notları”, İTÜ, İnşaat Mühendisliği Bölümü. 2- TS 648/Aralık 1980 3- Prof.Dr. Hilmi DEREN, Prof.Dr. Erdoğan UZGİDER, Doç.Dr. Filiz PİROĞLU, YRD.Doç.Dr. Özden ÇAĞLAYAN, “Çelik Yapılar”, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2008. 4- Prof.A. Zafer ÖZTÜRK, “Çelik Yapılar- Kısa Bilgi ve Çözülmüş Problemler”, Birsen Yayınevi 4.Baskı. 5- Prof.Dr. Cemal EYYUBOV, “Çelik Yapılar”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2004. 6- Prof. Dr. Yalman ODABAŞI, “Ahşap ve Çelik Yapı Elemanları”, BETA, Basım Yayım Dağıtım, 1992. 7- Cüneyt KURTAY ve Mustafa BADEM, “Avrupa Ülkeleri ve Türkiye'deki Çelik Yapı Uygulama Olanak ve Kısıtlarının İncelenmesi”, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., Cilt 19, No 4, 351-363, 2004. 8- Filiz PİROĞLU, Erdoğan UZGİDER, Murat VURAL ve Özden B. ÇAĞLAYAN, “Geçmişten Bugüne Yapı Çeliği ve Önemli Yapısal Özellikleri”, Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 426, 2003/4, 43-46.

Ders ile ilgili dosyalar