Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Kimya > KİMYA FELSEFESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KİMYA FELSEFESİ Birinci düzey KİMS267 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Kim 101 ve Kim 102
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ZEKİ BÜYÜKMUMCU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ZEKİ BÜYÜKMUMCU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Öğrencilere kimyaya felsefi bakış yapmayı öğretmek
Dersin tanımı Kimyanın kavramlarını ve konularını bilim felsefesi çerçevesinde incelemek.

Dersin içeriği
1- Felsefeye giriş
2- Epistemoloji
3- Bilim Felsefesine giriş
4- Kimya Felsefesine giriş
5- Kimyada kavramlar
6- Kimyada açıklamalar, teoriler ve yasalar
7- Kimyasal türler
8- Kimyasal yapılar
9- Kimyasal işlemler
10- Kimyasal bağlar
11- Kimya fiziğe indirgenebilir mi?
12- Kimyada belirimcilik
13- Kimya ve teknoloji
14- Kimya ve etik
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kimyada temel kavramların oluşumu ve fonksiyonu felsefi düzeyde anlaşılacak
2- Kimyanın fiziğe indirgenebilecek ve indirgenemeyecek yönleri öğrenilecek
3- Kimyada moleküler geometri ve bağ kavramları ontoloji ve epistemeoloji çerçevesinde nasıl irdeleneceği öğrenilecek
4- Kimyanın matematik diliyle ifade edilmesi ile ilgili problemler öğrenilecek
5- Kimyada belirimcilik örnekler üzerinden öğrenilecek
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2- Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3- Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4- Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5- Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7- Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9- Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10- Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11- Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12- Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13- Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14- Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15- Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 5 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 5 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     67
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kimya Felsefesi Ders Notları
Yardımcı Kaynaklar 1. Eric Scerri (Editor), Lee McIntyre (Editor), Philosophy of Chemistry: Growth of a New Discipline, Springer (2014). 2. Ahmet Cevizci, Felsefe, Anadolu Üniversitesi (2018). 3. A.Kadir Çüçen, Bilim Felsefesine Giriş, Sentez Yayınları (2012).

Ders ile ilgili dosyalar