Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ I |
İkinci düzey |
HEM501 |
Seçmeli |
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
Doç. Dr. FİLİZ ÖZKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. FİLİZ ÖZKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. FİLİZ ÖZKAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu derste seminer konuların hazırlığı ve sunumu öğrenciler tarafından yapılır. Konulara ilişkin yerli ve yabancı en az 5 ( ikisi yabancı ) kaynağın okunması ve derse hazır gelinmesi, derse aktif katılma, etkin sunum yapma, verilen ödevlerle ilgili yeterli literatür tarama ve ödevleri zamanında teslim etmek gerekmektedir. İki hafta seminer hazırlığı için öğrencilere zaman verilir.
|
Dersin amacı
|
Bu ders birey, aile ve toplumun sağlığının korunmasına yönelik stratejileri, aile ve toplum hemşireliği süreci yaklaşımı ile dünyada ve ülkemizdeki sağlık sorunları ve bunu etkileyen faktörleri, kişiye ve çevreye yönelik sağlık hizmetlerinin yönetimi konularını inceler.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesine yönelik stratejileri, aile ve toplum hemşireliği süreç yaklaşımı ile dünyada ve ülkemizdeki sağlık sorunları ve bunu etkileyen faktörleri, kişiye ve çevreye yönelik sağlık hizmetlerinin yönetimi konularını inceler.
|
1- |
İnsan, Çevre, Sağlık ve Hemşirelik
|
2- |
Din, Kültür, Toplum, Medya Kavramları
|
3- |
Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihsel Gelişimi
|
4- |
Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tanımı, Rol ve Fonksiyonları
|
5- |
Temel Sağlık Hizmetleri
|
6- |
Dünya’da Sağlık Örgütlenmesi
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi
|
9- |
Küreselleşme ve Sağlık
|
10- |
Sağlığa Globel Bakış -Nüfusun Sağlığa Etkisi -Küreselleşen Dünyada Sağlık -Uluslararası Sağlık Kuruluşları (DSÖ,UNICEF,FAO, UNESCO,ILO) -Sivil Toplum Kuruluşları
|
11- |
Toplumla İlgili Nüfus Sorunları
|
12- |
Dünyada ve Türkiye’de Ana Sağlığı ve Aile Planlaması ve Çocuk Sağlığı
|
13- |
Aile ve Aile Sağlığı Hemşireliği Süreci
|
14- |
Hemşirelikte İnovasyon
|
15- |
Yıl sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İnsan, Çevre, Sağlık ve Hemşirelik Kavramlarını Birbiriyle İlişkilendirebilme
|
2- |
Kültür, Din, Toplum, Medya Kavramlarını Açıklayabilme
|
3- |
Temel Sağlık Hizmetlerini Açıklayabilme
|
4- |
Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tanım, Rol ve Fonksiyonlarını Tanımlayabilme
|
5- |
Dünya’ da ve Türkiye’ deki Sağlık Örgütlenmesi Açıklayabilme
|
6- |
Uluslararası Sağlık Kuruluşları (Dsö, Unıcef,Fao, Unesco,Ilo)),-Sivil Toplum Kuruluşlarını Sayabilme
|
7- |
Toplum Nüfus Sorunları (Göç,Yoksulluk, sağlık ekonomisi) Açıklayabilme
|
8- |
Küreselleşme ve Hemşirelikte İnovasyonun Sağlığa Etkisini Açıklayabilme
|
9- |
Dünyada ve Türkiye’de Ana Sağlığı ve Aile Planlaması ve Çocuk Sağlığını Değerlendirebilme
|
10- |
Aile ve Aile Sağlığı Hemşireliği Sürecini Açıkayabilme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşirelik felsefesini bilir
|
|
2- |
Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
|
|
3- |
Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
|
|
4- |
Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
|
|
5- |
Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
|
|
6- |
Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
|
|
7- |
İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
|
|
8- |
Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
9- |
Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
|
|
10- |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
|
|
11- |
Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
|
|
12- |
Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
13- |
Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
|
|
14- |
Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
5
|
3
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
8
|
4
|
32
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
36
|
36
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
201
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Abrams S E (2004). From function to compotency in public health nursing 1931 to 2003, Public Health Nursing, 21(5), 507-510. -Stanhope M, Lancester J (2000). Community & Public Health Nursing, The C.V Mosby Company, 20-39. -Rogers, B. (2003). Occupational and environmental health nursing concepts and practice. (2nd ed., pp.1730-4). Philadelphia: W.B.Saunders Company. - 1. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Yenilenmiş 2. baskı. Mattek Matbaacılık, 2010, Ankara. 2. Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı, 22. Basım, Remzi Kitabevi, 2011,İstanbul. 3. Güler Ç. , Akın L. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, I-II-III. Cilt. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2012,Ankara. 4. Seviğ Ü, Tanrıverdi G. Kültürlerası Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitapevi, 2012, İstanbul. 5. İnal M, Atik U, Aksoy N, Haşimi A. Marks Temel Tıbbi Biyokimyası, İkinci baskı, Güneş Tıp Kitapevleri, 2007, İstanbul. 6. Özcan A. Hasta hemşire İlişkisi ve İletişim, 2006, Ankara. 7. Orhan NT. Kaos Teorisi ve “Sağlık - Hastalık Kavramı” Üzerine Etkisi, F.N. Hem. Derg. 21 (2); 2013:116-121. 8. Evans D, Coutsaftiki D, Fathers CP. Health promotion and public health for nursing students.seconds edition, sage publications, 2014, California. 9. Oktay S, Aksayan S. 2000’e İki Kala Türkiye’de Hemşirelik için Yasal Düzenlemelere bir Bakış, Hemşirelik Forumu, 1(2); 1998:77-80. Akça Ay, F. (2008). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. Erkin, Ö., Kalkım, A., & Göl, İ. (2021). Halk Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Stanhope M, Lancester J (2000). Community & Public Health Nursing, The C.V Mosby Company, 20-39. Oktay S, Aksayan S. 2000’e İki Kala Türkiye’de Hemşirelik için Yasal Düzenlemelere bir Bakış, Hemşirelik Forumu, 1(2); 1998:77-80. 10. Torun S, Florance Nightingale, Hasta Bakım Meleği, Güneş Tıp Kitabevi, 2014, İstanbul. 11. Nazlı S. Aile danışmanlığı kitabı,Anı yayıncılık, 2011, Ankara. 12. Emre K, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitapevi, 2010, İstanbul. 13. Tekelioğlu M. Genel Tıp Histolojisi, .3.Baskı. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.,1998, İstanbul. 14. Üstdal M. Biyokimya, Medipress, 2003, İstanbul. 15. Thomson&Thomson. Tıbbi Genetik. 6ncı baskı. Güneş Kitabevi, 2005, İstanbul. 16. Murray PR, Baron EJ, Jorgensen JH, Pfaller MA, Yolken RH (eds). Manual of Clinical Microbiology, 8th ed, Washington: ASM 2003. 17. Özsoy AS. Hemşirelikte Eleştirel Düşünme, Aydın Tuna Matbaacılık , 2010, Aydın. 18. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, 2013, Ankara. Barışık, S. (2020). Bölüm 1: Göç Kavramının Tanımı ve Türleri. Küreselleşen Dünyada Fırsat Eşitliği Arayışında Uluslararası Göç ve Türkiye''nin Suriye Deneyimi. Gazi Kitabevi. Sürdürülebilir Kalkınma İçin Küresel Amaçlar. (2023). https://www.kureselamaclar.org/. Anderson, M., Pitchforth, E., Edwars, N., Alderwick, H., McGuire, A., & Mossialos, E. (2022). United Kingdom: Health System Review. Denmark: The Health Foundation. Bahar Özvarış, Ş. (2023). Türkiye''de Üreme Sağlığı Hizmetlerinin Durumu: Son Yirmi Yılda Neler Değişti. Toplum ve Hekim.; Soysal, G., Özcan, C., & Akın, A. (2022). Dünyada ve Türkiye’de Kadın, Anne ve Çocuk Sağlığının Güncel Durumu. Sağlık ve Toplum.
|
|