Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Birinci düzey İPFP562 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Hayriye Gencel
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu derste öğrencilere eğitimde ölçme-değerlendirme süreçleri, ilkeleri hakkında bilgiler verilmekte; onların ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, teknikleri, araçları vb. konularda bilgi ve beceri kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin tanımı ölçme, değerlendirme, test maddesi, test maddesi oluşturma, test maddelerinin değerlendirilmesi, testlerin geçerlik ve güvenirlikleri.

Dersin içeriği
1- Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar
2- Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi
3- Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler (Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık)
4- Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Bilişsel Davranışların Ölçülmesi)
5- Bilişsel Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Yazılı Sınavlar, Sözlü Yoklamalar, Ödevler)
6- Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Kısa Cevaplı-Çoktan Seçmeli-Doğru Yanlış - Eşleştirmeli Testler)
7- Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Testler: Doğru-Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Eşleştirmeli Testler)
8- Duyuşsal Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Gözlem-Görüşme-Kendini Anlatma-İlgi-Tutum-Kişilik-Değer Ölçekleri)
9- Devinişsel Becerilerin Ölçülmesi ve Ölçme Araçları (Performans Değerlendirme, Öğrenci Ürün Dosyaları)
10- ARA SINAV
11- Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri (Puanlama Ölçekleri-Yapılandırılmış Grid-Kelime İlişkilendirme-Kavram Haritası-Kavram Yanılgısı Listesi)
12- Çok Yönlü Teknikler (Görüşme, Akran Değerlendirme, Öz Değerlendirme-Hafıza Matrisi-Uygulama Kartları)
13- Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Merkezi Yığılma Ölçüleri-Dağılım Ölçüleri)
14- Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Madde Analizi)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavram ve süreçleri açıklar.
2- Geleneksel ölçme yaklaşımlarının olumu, sınırlı yönlerini ortaya koyar.
3- Yeni ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının genel özelliklilerini, öğreneme, öğretme sürecine katkılarını açıklar.
4- Belli başlı ölçme değerlendirme tekniklerini, araçlarını irdeler.
5- İlkelerine uygun ölçme değerlendirme çalışmaları yapar.
6- Belli başlı değerlendirme türlerini, çeşitli değerlendirme yaklaşımlarını ve ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar.
7- Soru türlerinin özelliklerini ve sınavlarda soruların hazırlanmasında dikkat edilecek hususları açıklar.
8- Değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklar.
9- Not vermede kullanılan yöntemleri açıklar.
10- Ölçme ve değerlendirmede temel istatistiki işlemleri uygular.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 4 20
Ödevler 6 1 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 6 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Ed. Müfit Gömleksiz-Serdar Erkan, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Nobel Yay., Ankara 2008 2. S. Durmuş & M. Bahar & Z. Nartgün & B. Bıçak, Geleneksel- Alternatif Ölçme ve Değerlendirme, Pegem A Yay., Ankara 2006.
Yardımcı Kaynaklar 1. H. Hasan Yılmaz, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Çizgi Kitabevi Yayınları 2. H. Yılmaz & Ali M. Sünbül, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Çizgi Kitabevi, Konya 2003 3. Ölçme ve Değerlendirme, (Derleme), Yayın Yönetmeni: Gürsel Avcı, PegemA Yayınları

Ders ile ilgili dosyalar