Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
İkinci düzey |
İPFP562 |
|
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Hayriye Gencel
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrencilere eğitimde ölçme-değerlendirme süreçleri, ilkeleri hakkında bilgiler verilmekte; onların ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, teknikleri, araçları vb. konularda bilgi ve beceri kazanmaları hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
ölçme, değerlendirme, test maddesi, test maddesi oluşturma, test maddelerinin değerlendirilmesi, testlerin geçerlik ve güvenirlikleri.
|
1- |
Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar
|
2- |
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi
|
3- |
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler (Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık)
|
4- |
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Bilişsel Davranışların Ölçülmesi)
|
5- |
Bilişsel Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Yazılı Sınavlar, Sözlü Yoklamalar, Ödevler)
|
6- |
Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Kısa Cevaplı-Çoktan Seçmeli-Doğru Yanlış - Eşleştirmeli Testler)
|
7- |
Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Testler: Doğru-Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Eşleştirmeli Testler)
|
8- |
Duyuşsal Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Gözlem-Görüşme-Kendini Anlatma-İlgi-Tutum-Kişilik-Değer Ölçekleri)
|
9- |
Devinişsel Becerilerin Ölçülmesi ve Ölçme Araçları (Performans Değerlendirme, Öğrenci Ürün Dosyaları)
|
10- |
ARA SINAV
|
11- |
Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri (Puanlama Ölçekleri-Yapılandırılmış Grid-Kelime İlişkilendirme-Kavram Haritası-Kavram Yanılgısı Listesi)
|
12- |
Çok Yönlü Teknikler (Görüşme, Akran Değerlendirme, Öz Değerlendirme-Hafıza Matrisi-Uygulama Kartları)
|
13- |
Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Merkezi Yığılma Ölçüleri-Dağılım Ölçüleri)
|
14- |
Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Madde Analizi)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavram ve süreçleri açıklar.
|
2- |
Geleneksel ölçme yaklaşımlarının olumu, sınırlı yönlerini ortaya koyar.
|
3- |
Yeni ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının genel özelliklilerini, öğreneme, öğretme sürecine katkılarını açıklar.
|
4- |
Belli başlı ölçme değerlendirme tekniklerini, araçlarını irdeler.
|
5- |
İlkelerine uygun ölçme değerlendirme çalışmaları yapar.
|
6- |
Belli başlı değerlendirme türlerini, çeşitli değerlendirme yaklaşımlarını ve ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar.
|
7- |
Soru türlerinin özelliklerini ve sınavlarda soruların hazırlanmasında dikkat edilecek hususları açıklar.
|
8- |
Değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklar.
|
9- |
Not vermede kullanılan yöntemleri açıklar.
|
10- |
Ölçme ve değerlendirmede temel istatistiki işlemleri uygular.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
4
|
20
|
Ödevler
|
6
|
1
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
83
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
6
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Ed. Müfit Gömleksiz-Serdar Erkan, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Nobel Yay., Ankara 2008
2. S. Durmuş & M. Bahar & Z. Nartgün & B. Bıçak, Geleneksel- Alternatif Ölçme ve Değerlendirme, Pegem A Yay., Ankara 2006.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. H. Hasan Yılmaz, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Çizgi Kitabevi Yayınları
2. H. Yılmaz & Ali M. Sünbül, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Çizgi Kitabevi, Konya 2003
3. Ölçme ve Değerlendirme, (Derleme), Yayın Yönetmeni: Gürsel Avcı, PegemA Yayınları
|
|