Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Bitki Koruma (y.l.) > ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İkinci düzey İPFP562 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Hayriye Gencel
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu derste öğrencilere eğitimde ölçme-değerlendirme süreçleri, ilkeleri hakkında bilgiler verilmekte; onların ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, teknikleri, araçları vb. konularda bilgi ve beceri kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin tanımı ölçme, değerlendirme, test maddesi, test maddesi oluşturma, test maddelerinin değerlendirilmesi, testlerin geçerlik ve güvenirlikleri.

Dersin içeriği
1- Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar
2- Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi
3- Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler (Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık)
4- Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Bilişsel Davranışların Ölçülmesi)
5- Bilişsel Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Yazılı Sınavlar, Sözlü Yoklamalar, Ödevler)
6- Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Kısa Cevaplı-Çoktan Seçmeli-Doğru Yanlış - Eşleştirmeli Testler)
7- Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Testler: Doğru-Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Eşleştirmeli Testler)
8- Duyuşsal Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Gözlem-Görüşme-Kendini Anlatma-İlgi-Tutum-Kişilik-Değer Ölçekleri)
9- Devinişsel Becerilerin Ölçülmesi ve Ölçme Araçları (Performans Değerlendirme, Öğrenci Ürün Dosyaları)
10- ARA SINAV
11- Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri (Puanlama Ölçekleri-Yapılandırılmış Grid-Kelime İlişkilendirme-Kavram Haritası-Kavram Yanılgısı Listesi)
12- Çok Yönlü Teknikler (Görüşme, Akran Değerlendirme, Öz Değerlendirme-Hafıza Matrisi-Uygulama Kartları)
13- Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Merkezi Yığılma Ölçüleri-Dağılım Ölçüleri)
14- Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Madde Analizi)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavram ve süreçleri açıklar.
2- Geleneksel ölçme yaklaşımlarının olumu, sınırlı yönlerini ortaya koyar.
3- Yeni ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının genel özelliklilerini, öğreneme, öğretme sürecine katkılarını açıklar.
4- Belli başlı ölçme değerlendirme tekniklerini, araçlarını irdeler.
5- İlkelerine uygun ölçme değerlendirme çalışmaları yapar.
6- Belli başlı değerlendirme türlerini, çeşitli değerlendirme yaklaşımlarını ve ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar.
7- Soru türlerinin özelliklerini ve sınavlarda soruların hazırlanmasında dikkat edilecek hususları açıklar.
8- Değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklar.
9- Not vermede kullanılan yöntemleri açıklar.
10- Ölçme ve değerlendirmede temel istatistiki işlemleri uygular.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
2- Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
3- Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
4- Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
5- Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
6- Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
7- Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 4 20
Ödevler 6 1 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 6 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Ed. Müfit Gömleksiz-Serdar Erkan, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Nobel Yay., Ankara 2008 2. S. Durmuş & M. Bahar & Z. Nartgün & B. Bıçak, Geleneksel- Alternatif Ölçme ve Değerlendirme, Pegem A Yay., Ankara 2006.
Yardımcı Kaynaklar 1. H. Hasan Yılmaz, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Çizgi Kitabevi Yayınları 2. H. Yılmaz & Ali M. Sünbül, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Çizgi Kitabevi, Konya 2003 3. Ölçme ve Değerlendirme, (Derleme), Yayın Yönetmeni: Gürsel Avcı, PegemA Yayınları

Ders ile ilgili dosyalar