Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA FİNCAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA FİNCAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Proses Tasarımı dersinde öğrencilerin daha önce aldıkları derslerle ilgili bilgilerini kullanarak tasarım becerilerini geliştirmeleri ve meslek uygulamalarına hazırlanmaları amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin edinmiş oldukları bilgi ve becerilerini grup çalışmaları ile geliştirmeleri ve gıda endüstrisinden verilen projelerle desteklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Gıda mühendisliğinin uygulaması olan alanlarda gerekli pazar araştırmasını yaparak ürün ve üretim yönteminin seçilmesi. Üretim yapılacak yerin seçimi, fabrika yerleşiminin belirlenmesi. Madde ve enerji denklikleri ve kütle transferi konularında temel bilgilerin tekrarı ve uygulama üzerinde çalışmalar. Üretimle ilgili kapasite, sermaye yatırımı,giderler ve maliyetlerin belirlenmesi. Paranın değeri karlılık ve amortisman hesapları. Gıda endüstrisinden seçilen bir örnek üzerinden bu ders anlatılmakta ve öğretilenler öğrenciler gruplandırılarak, her grup için gıda endüstrisinden seçilen farklı bir proses uygulama saatlerinde projelendirilmektedir
|
1- |
Giriş: Gıda proses tasarımı, Tesis tasarımı, Tesis ekonomisi
|
2- |
Tesis ekonomisi:Bir iş teşebbüsünde para akışı, Toplam yatırım maliyeti (Sabit yatırım maliyeti + İşletme maliyeti) ve İmalat maliyetinin tahmin edilmesi
|
3- |
Proses tasarım ve ekonomisi:Modellenebilir ve modellenmesi zor gıda prosesleri, tasarımda ekipman seçimi, ekipman büyüklüğünü ölçeklendirme ve ekipman maliyetinin tahmin edilmesi
|
4- |
Proses tasarım ve ekonomisi:Ekipman büyüklüğünü ölçeklendirmede kestirme yöntemler
|
5- |
Tesisinin imalalat kalemleri ve maliyetlerinin tahmini:Hammadeler, ambalaj malzemeleri, utiliteler ve ürünler
|
6- |
Ara sınav ve guruplara ödevlerin (fizibilite çalışması) dağıtımı
|
7- |
Tesis tasarım metodolojisi: Proses teknolojisini keşfetme (beyin fırtınası) basamağı, akış şeması oluşturma, akış şemasında girdi ve çıktıların hesabı (madde ve enerji denklikleri), ekipman büyüklüklerini belirleme, toplam yatırım maliyetinin tahmin edilmesi, imalalat maliyetinin tahmini, karlılık ve fizibilite raporu
|
8- |
Tesis tasarım metodolojisi: Salça tesisinin tasarım örneği (Uygulamalı anlatım)
|
9- |
Tesis tasarım metodolojisi: Portakal konsantre tesisinin tasarım örneği (Uygulamalı anlatım)
|
10- |
Ödev için gurup çalışması (fizibilite çalışması)
|
11- |
Ödev için gurup çalışması (fizibilite çalışması)
|
12- |
Ödev için gurup çalışması (fizibilite çalışması)
|
13- |
Ödev için gurup çalışması (fizibilite çalışması)
|
14- |
Ödev değerlenirme(fizibilite çalışması) ve Final sınavı
|
15- |
Ödev konu örnekleri: UHT sterlize süt tesisi Meyve konserve tesisi Sebze kurutma tesisi Sebze dondurma tesisi Ekmek imalat tesisi Yoğurt imalat tesisi Şeker imalat fabrikası
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gıda işlenmesindeki teknik ve işletme ile ilgili bilgilenebilme
|
2- |
Rapor hazırlama sırasında yazma, düzenleme, revize etme ve kritize etme özelliği kazanabilme
|
3- |
Hazırladığı raporları sunabilme
|
4- |
Mantıksal bir sırayla birbirine bağlı temel işlemlerin dizenlenerek etkin gıda mühendisliği süreci oluşturabilme
|
5- |
Gıda proses endüstrisinde kullanılan cihazların boyutlandırılması, üretildiği malzemesi, sabit ve işletme masrafları tespit edebilme
|
6- |
Gıda mühendisliği sürecinin karlılığının değerlendirilmesi
|
7- |
Gıda mühendisliği süreç tasarımına çevre ve gıda güvenliği açısından bakabilme
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Food Plant Economics,, 1st Edition Zacharias B. Maroulis, George D. Saravacos ve Türkçeye çevrilmiş notlar
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|