Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL SAĞLIĞI KORUMAK- SPOR YAPMAK |
İkinci düzey |
ELK130 |
|
1 |
1.00 |
1.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ESER KILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ESER KILIÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Sportif aktivitenin amacı, spor yaparken sağlığın korunması ve sürdürülebilmesi (veya vice-versa) için gerekli koşulların neler olduğunun bilinmesi ve öğrenilmesi.
|
Dersin tanımı
|
GENEL SAĞLIĞI KORUMAK-SPOR YAPMAK
|
1- |
Sportif aktivite nedir, hangi amaçla, nasıl ve ne zaman yapılmalı?
|
2- |
Sportif aktivite ve yaşam tarzı (ideal spor).
|
3- |
Sporda suyun önemi.
|
4- |
Spor yaparken doğru ve dengeli beslenme
|
5- |
Sporda doğru ve yeterli enerji gereksinimi ve kullanımı.
|
6- |
Sporda performans artırmanın yolları. (doping)
|
7- |
Spor bilimi.
|
8- |
Spor yaparken veya sonrasında ortaya çıkan sağlık sorunları.
|
9- |
Dünyada ve ülkemizde spor.
|
10- |
-
|
11- |
-
|
12- |
-
|
13- |
-
|
14- |
-
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sportif aktivite nedir, hangi amaçla, nasıl ve ne zaman yapılmalı tanımlayabilecek.
|
2- |
Sportif aktivite ve yaşam tarzına etkisini açıklayabilecek ve ideal spor nedir nasıl nasıl olmalıdır söyleyebilecek.
|
3- |
Sporda suyun önemi ve yereini açıklayabilecek.
|
4- |
Spor yaparken doğru ve dengeli beslenmenin yereini ve önemini açıklayabilecek.
|
5- |
Sporda doğru ve yeterli enerji gereksinimi ve kullanımın nasıl olacağını açıklyabilecek.
|
6- |
Sporda performans artırmanın yollarını açıklayabilecek.
|
7- |
Spor bilimi ve sporun bilim olarak nasıl yorumlanacağını açıklyabilecek.
|
8- |
Spor yaparken veya sonrasında ortaya çıkan sağlık sorunları ve yapılabilecek ilk yardım müdahalelerini açıklyabilecek.
|
9- |
Dünyada ve ülkemizde sporun yeri ve önemini açıklayabilecek.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine, Çayır-Mera ve Yem Bitkileri, Tarla Bitkileri Yetiştirme ve Islahı bilim dallarından birinde bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme, yorumlama ve uygulama yapabilme becerisi,
|
|
2- |
Tarla Bitkileri alanındaki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanabilme becerisi,
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisi,
|
|
4- |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme becerisi,
|
|
5- |
Tarla Bitkileri alanındaki uygulamalarda karşılaşılacak öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme becerisi,
|
|
6- |
Tarla Bitkileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme becerisi,
|
|
7- |
Tarla Bitkileri alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisi,
|
|
8- |
Tarla Bitkileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme becerisi,
|
|
9- |
Tarla Bitkileri alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme becerisi,
|
|
10- |
Öğrencilere akademik kariyerlerinde kendilerini başarılı kılacak bilgi ve becerileri kazandırabilmek
|
|
11- |
Mesleki alanla ilgili her faaliyette ahlaki ve profesyonel davranabilme.
|
|
12- |
Tarla bitkilerinin tür ve çeşitlerinin tanımlanmasında kullanılan morfolojik ve genetik tanımlama yöntemlerini temel düzeyde öğrenerek uygulayabilecek düzeyde ön beceri kazanabilmek
|
|
13- |
Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi resmi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine sahip olabilme becerisi.
|
|
14- |
Çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma,
|
|
15- |
Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumayı ön planda tutma, bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
18
|
AKTS
|
|
|
1.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Harper’s Biochemistry, RK. Murray, DK. Granner, PA. Mayes, VW Rodwell, a LANGE medical book, 24th Editon, A Simon & Schuster Company,1996.
2-Biochemistry, JM Berg, JL Tymoczko, L Stryer, International editon, 5th Edition, W. H. Freeman and Company, New York, 2002.
3-Biochemistry, AL. Lehninger, The Johns Hopkins University, School of Medicine, 2nd Edition, Worth Publishers New York, 1978.
4-Medical Biochemistry J. Baynes, MH Dominiczak, Harcourt Brace and Company Limited by Mosby 1999.
5-Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, JB Henry, W.B. Saunders Company, 20th Edition, 2001.
6-Text Book of Clinical Chemistry, NW Tietz, W.B. Saunders Company,1986.
7-Üstdal, M, Başkol G, Köker A. Sporda performans bilgileri, Pelikan yayıncılık, Ankara, 2005
8-Katz DL, Nutrition in Clinical Practice, Lippincott, Williams, wilkins, Philedelphia, 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Genel sağlığı korumaya ve sporun sağlığı korumadaki yerini içieren bütün text kitaplarından istifade ediliebilir.
|
|