Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANAYASA HUKUKU |
Birinci düzey |
D-MLY104 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ALAADDİN DAYI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR.ABDULKADİR SAKA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, genel olarak siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, erkler ayrılığı, devlet ve devletin temel nitelikleri, insan hakları gibi kavramları tanımlamak, yasama ve yürütme organlarının yapılarını ve işleyişlerini ortaya koymak ve karşılaştırmalı bir biçimde tartışmaktır. Bu derste, anayasa hukuku çerçevesinde anayasa ve diğer hukuk normlarının hangi organlar tarafından yapıldığı ve kurallar hiyerarşisinde nasıl bir yere sahip oldukları üzerinde durulacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Yasama, yürütme ve yargı gibi devletin temel organlarının kuruluşunu, işleyişini ve bu organlar arasındaki karşılıklı ilişkileri ve devlet karşısında vatandaşların temel hak ve özgürlüklerini düzenleyen hukuk kurallarının incelendiği ders.
|
1- |
Anayasa Hukukunun temel kavramları ve anayasa teorisine ilişkin genel bilgilerle bir giriş yapılması.
|
2- |
Anayasa hukukunun hukuk biliminin diğer disiplinleri ile birleştiği ve ayrıldığı noktalar anlatılması.
|
3- |
Anayasa türleri, anayasal devlet, anayasalı devlet arasındaki ilişki ve farklılıkların belirtilmesi.
|
4- |
Anayasal devletten hukuk devletine yol alınan süreçte yaşanan anayasal gelişmeler karşılaştırmalı olarak değişik ülkelerin anayasacılık tarihlerinden örnekler verilerek işlenmesi.
|
5- |
Anayasaların yapılış ve uygulamalarından kaynaklanan çeşitli sınıflandırmalar üzerinde durulması.
|
6- |
Siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, insan hakları, erkler ayrılığı, devlet gibi kavramların tanımlanması.
|
7- |
Yukarıda belirtilen kavramların uluslararası belgelerde nasıl tanımlandığının saptanması.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Başkanlık, yarı-başkanlık ve parlamenter rejimlerinin farklı yönlerini karşılaştırılması.
|
10- |
Üniter ve federal devletlerin temel özelliklerinin tanımlanması.
|
11- |
Yasama ve yürütme organlarının yapılarının ve işleyişlerinin tanımlanması.
|
12- |
Olağanüstü yönetim usullerinin anlatılması.
|
13- |
Anayasa Hukuku kapsamında yargı organının temel özelliklerinin irdelenmesi.
|
14- |
Anayasa yargısının çalışılması. (Anayasa Mahkemesinin yapısı-üyeleri-kararları-denetime tabi normlar vb.)
|
15- |
Anayasanın değiştirilme usulünün incelenmesi.
|
16- |
Yıl sonu sınavı
|
17- |
Yıl sonu sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Devlet otoritesi ve insan hakları çerçevesinde anayasa hukukunun temel kavramlarını açıklar.
|
2- |
Değişik siyasal kavramların anayasa hukukundaki karşılıklarını açıklar.
|
3- |
Siyasal alana ilişkin süreçleri hukuksal bakış açısıyla analiz eder.
|
4- |
Ortaya çıkabilecek muhtemel anayasa hukuku sorunları tartışır.
|
5- |
Siyasal alandaki değişik sorunlara ilişkin anayasa hukuku çözümleri tartışır.
|
6- |
Devleti oluşturan erkleri açıklar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kemal GÖZLER , Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Kitabevi, Bursa, 2019; Ergun ÖZBUDUN, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, Ankara, 2018.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
www.anayasa.gov.tr; Türk Anayasa Hukuku Pratik Çalışmaları, Ekin Kitabevi, Bursa, 2018.
|
|