Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK HALK BİLİMİNE GİRİŞ |
Birinci düzey |
THB 101 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NABİ AZEROĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Z. Nilüfer Nahya
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözlü Anlatım, Dergi ve kitap incelemelerine dayalı derste uygulamalı çözümleme, sunum ve tartışma
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, halkbilimi (folklor) alanının temel kavramları, içeriği, dünyadaki tarihçesi ve günümüzdeki çalışma konuları hakkında bilgi vermektir. Bu derste, halkbilimi hakkında bilgi verilirken, Türk halkbiliminin yanı sıra diğer ülkelerde halkbiliminin gelişiminden, öne çıkan çalışmalardan ve halkbilimiyle ilişkili diğer bilim dallarından da söz edilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Genel halkbiliminin yanı sıra Türk halkbilimi alanı hakkında bilgi verilir. Disiplin kavramları, içeriği, dünyadaki tarihçesi ve günümüzdeki çalışma konuları ile incelenir. Yanı sıra ders, diğer ülkelerde halkbiliminin gelişiminden, öne çıkan çalışmalardan ve halkbilimiyle ilişkili diğer bilim dallarından, bunların Türk halkbilimine etkisini içerir.
|
1- |
Halkbilimi nedir?
|
2- |
Ortaçağ ve Rönesans döneminde halk ve kültür
|
3- |
Aydınlanma felsefesi ve Fransız Devriminde yaşanan gelişmeler ışığında halk kavramı
|
4- |
Sanayileşme, Değişim ve şehir halkı
|
5- |
Halk ve halk kültürü
|
6- |
Halkbiliminde Temel Kavramlar I
|
7- |
Halkbiliminde Temel Kavramlar II
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Sözlü ve Yazılı Kültür
|
10- |
Dünyada Halkbilimi Çalışmaları I
(Almanya, İngiltere)
|
11- |
Dünyada Halkbilimi Çalışmaları II
(Finlandiya, ABD)
|
12- |
Dünyada Halkbilimi Çalışmaları III
(Macaristan, Balkanlar)
|
13- |
Türk Halkbiliminin Konuları
|
14- |
Türk Halkbiliminin Kaynakları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler halkbilimi (folklor) alanının temel kavramlarını ve içeriğini öğrenir.
|
2- |
Halkbiliminin dünyadaki tarihçesi ve günümüzdeki çalışma konuları hakkında bilgi edinir.
|
3- |
Dünyadaki halkbilimi çalışmalarının Türk halkbilimi çalışmalarına etkisini karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi kazanır.
|
4- |
Diğer ülkelerdeki ve Türkiye’deki öne çıkan çalışmaları öğrenir; kitapları uygulamalı olarak inceler.
|
5- |
Halkbilimiyle ilişkili diğer bilim dalları hakkında bilgi alır ve karşılaştırma yapma yeteneği kazanır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
5
|
65
|
Ödevler
|
1
|
8
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
10
|
1
|
10
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
8
|
8
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
143
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Örnek, Sedat Veyis. Türk Halkbilimi. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1995.
Boratav, Pertev Naili. Türk Folkloru. Gerçek Yayınları, İstanbul, 1973.
Oğuz, Öcal & Selcan Gülçayır. Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. Gelenek Yayınları, Ankara, 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Burke, Peter. Yeniçağ Başında Avrupa Halk Kültürü. İmge Yayınları, Ankara, 1996.
Ong, Walter. Sözlü ve Yazılı Kültür. Metis Yayınları, İstanbul, 2003.
Cocchiara, Giuseppe. Avrupa’da Folklor Tarihi. Gelenek Yayınları, Ankara,
Todorova, Maria. Balkanları Tahayyül Etmek. İletişim Yayınları, İstanbul, 2006.
Bottomore, T. & R. Nisbet. Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. Ayraç Yayınları, Ankara, 1997.
|
|