Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > TOPOLOJİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPOLOJİ I Birinci düzey MAT307 5 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET BARAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET BARAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Yüz-yüze
Dersin amacı Topolojinin bazı temel kavramlarını öğretmek, matematiksel düşünme ve yorum yapma yeteneği kazandırmak, ileriki eğitimlerinde gerekli olan temel topolojik bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmak.
Dersin tanımı Başlangıç ve bitiş topolojileri, bölüm uzayları, çarpım uzayları, sonsuz çarpım uzayları, metrik çarpım uzayları, birinci sayılabilir uzaylar, ikinci sayılabilir uzaylar, ayrılabilir uzaylar, Lindelöf uzayları, ayırma aksiyomları, Urysohn lemması , Tietz genişleme teoremi ve metriklenebilme teoremi.

Dersin içeriği
1- Başlangıç topolojileri ve örnekler
2- Bitiş topolojileri ve örnekler
3- Bölüm topolojileri ve çeşitli örnek
4- Sonlu çarpım uzayları
5- Sonsuz çarpım uzayları
6- Metrik çarpım uzayları
7- Birinci sayılabilir uzaylar
8- Ara Sınav
9- İkinci sayılabilir ve ayrılabilir Uzaylar
10- Lindelöf uzaylar
11- Ayırma aksiyomları (T0 ve T1 uzayları)
12- Ayırma aksiyomları (T2 ve T3 uzayları)
13- Regüler ve normal uzaylar
14- Urysohn lemması , Tietz genişleme teoremi ve metriklenebilme teoremi
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Başlangıç topolojileri ve Bitiş topolojilerinin özelliklerini kavrayabilme
2- Bölüm topolojileri ve çarpım uzaylarının önemini anlayabilme ve yorumlayabilme
3- sayılabilir uzaylar, ayrılabilir Uzaylar ve Lindelöf uzaylar arasındaki ilişkileri yorumlayabilme
4- Ayırma aksiyomları T0, T1, T2 ve T3 uzaylarını yorumlayabilme ve problemlere uygulayabilme
5- Regüler ve normal uzaylarını yorumlayabilme ve problemlere uygulayabilme
6- Urysohn lemması, Tietz genişleme teoremi ve Urysohn metriklenebilme teoremini kavrayabilme ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 8 2 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     164
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • General Topology, Symour LIPSCHUTZ , Schaum’s Outline Series, Newyork (1965) • Topoloji ve Kategori, O. Mucuk, Nobel Yayınları 2. Baskı 2011 Ankara
Yardımcı Kaynaklar • Topology and groupoids, R. Brown, BookSurge LLC, North Carolina, 2006. • Introduction to Metric and Topological Spaces, W. A. SSUTHERLAND, Oxford University Press, (1985).

Ders ile ilgili dosyalar