Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Matematik > TOPOLOJİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPOLOJİ I Birinci düzey MAT307 Zorunlu 5 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET BARAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET BARAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Yüz-yüze
Dersin amacı Topolojinin bazı temel kavramlarını öğretmek, matematiksel düşünme ve yorum yapma yeteneği kazandırmak, ileriki eğitimlerinde gerekli olan temel topolojik bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmak.
Dersin tanımı Başlangıç ve bitiş topolojileri, bölüm uzayları, çarpım uzayları, sonsuz çarpım uzayları, metrik çarpım uzayları, birinci sayılabilir uzaylar, ikinci sayılabilir uzaylar, ayrılabilir uzaylar, Lindelöf uzayları, ayırma aksiyomları, Urysohn lemması , Tietz genişleme teoremi ve metriklenebilme teoremi.

Dersin içeriği
1- Başlangıç topolojileri ve örnekler
2- Bitiş topolojileri ve örnekler
3- Bölüm topolojileri ve çeşitli örnek
4- Sonlu çarpım uzayları
5- Sonsuz çarpım uzayları
6- Metrik çarpım uzayları
7- Birinci sayılabilir uzaylar
8- Ara Sınav
9- İkinci sayılabilir ve ayrılabilir Uzaylar
10- Lindelöf uzaylar
11- Ayırma aksiyomları (T0 ve T1 uzayları)
12- Ayırma aksiyomları (T2 ve T3 uzayları)
13- Regüler ve normal uzaylar
14- Urysohn lemması , Tietz genişleme teoremi ve metriklenebilme teoremi
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Başlangıç topolojileri ve Bitiş topolojilerinin özelliklerini kavrayabilme
2- Bölüm topolojileri ve çarpım uzaylarının önemini anlayabilme ve yorumlayabilme
3- sayılabilir uzaylar, ayrılabilir Uzaylar ve Lindelöf uzaylar arasındaki ilişkileri yorumlayabilme
4- Ayırma aksiyomları T0, T1, T2 ve T3 uzaylarını yorumlayabilme ve problemlere uygulayabilme
5- Regüler ve normal uzaylarını yorumlayabilme ve problemlere uygulayabilme
6- Urysohn lemması, Tietz genişleme teoremi ve Urysohn metriklenebilme teoremini kavrayabilme ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematiksel düşünme yeteneği kazanır ve bu yeteneği kullanır.
2- Matematik ile ilgili bir problemi kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirebilir ve sonuçları gerektiğinde uygulayabilir.
3- Fiziksel olayları matematiksel modelleme yaparak çözebilme yeteneği geliştirir.
4- Güncel yazılım programları kullanır ve bu yeteneğini bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemede de kullanır.
5- Girişimcilik ve yenilikçiliğe önem verir.
6- Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
7- Soyut kavramları, matematiksel yöntemler ile somut hale indirgeyerek bunları anlama ve yorumlama yeteneği kazanır.
8- Matematiksel düşüncenin bir sanatsal özelliğe sahip olduğunun farkına varır.
9- Matematik tarihi ile ilgili belirli bir bilgi düzeyinde olur ve bilim tarihinde matematiğin yerini kavrar.
10- Analitik düşünme yeteneği kazanır.
11- Sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneği kazanır.
12- Kendi meslektaşları ile takım oluşturabilme ve bireysel bilgilerini takıma yansıtma yeteneği kazanır.
13- Kendi alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
14- Kendi alanı ile ilgili matematiksel bilgileri belirli düzeyde takip edebilecek ve yorumlayabilecek düzeyde bir yabancı dil geliştirir.
15- Sahip olduğu matematiksel bilgileri farklı disiplinlerde de kullanır.
16- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 8 2 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     164
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • General Topology, Symour LIPSCHUTZ , Schaum’s Outline Series, Newyork (1965) • Topoloji ve Kategori, O. Mucuk, Nobel Yayınları 2. Baskı 2011 Ankara
Yardımcı Kaynaklar • Topology and groupoids, R. Brown, BookSurge LLC, North Carolina, 2006. • Introduction to Metric and Topological Spaces, W. A. SSUTHERLAND, Oxford University Press, (1985).

Ders ile ilgili dosyalar