Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÜRETİM BİLGİ SİSTEMLERİ |
Birinci düzey |
ENM 214 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET DURAN TOKSARI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET DURAN TOKSARI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve Uygulama
|
Dersin amacı
|
Bu ders kapsamında klasik üretim sistemlerinin özellikleri, üstün ve zayıf yönleri hakkında bilgiler sunulması, modern imalât sistemleri (tam zamanında üretim, kısıtlar teorisi, yalın imalat, esnek üretim sistemi, bilgisayar bütünleşik üretim sistemi, Endüstri 4.0 v.b.) ve gelişmeleri hakkında bilgiler verilmesi, bu sistemlerin tasarlanması ve planlanması için gerekli tekniklerin öğretilmesi hedeflenmektedir. Bunların yanında kuyruk sistemlerinin tasarlanması, analizi ve sistem çıktılarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Temel üretim kavramları, Kesikli ve Sürekli Üretim Sistemleri, Süreç Yapısı ve Teknoloji Seçimi, Kurumsal Kaynak Planlama, Kısıtlar Teorisi ve Optimum Üretim Teknolojisi, Tam Zamanında Üretim Sistemleri, Yalın ve Eş Zamanlı Üretim Sistemleri, Esnek Üretim ve Otomasyon Sistemleri, Kuyruk Sistemleri.
|
1- |
Üretin ve Hizmet Sistemleri Hakkında Genel Kavramlar ve Giriş
|
2- |
Üretim Sistemleri ve İşlem Yönetimi
|
3- |
Süreç Yapısı ve Teknoloji Seçimi
|
4- |
Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP)
|
5- |
Üretim Kaynakları Planlaması Kurumsal Kaynak Planlama (ERP)
|
6- |
Kısıtlar Teorisi ve Optimize Edilmiş Üretim Teknolojisi (OPT)
|
7- |
Tam Zamanında Üretim Sistemleri (JIT), Kanban Sistemi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Yalın ve Eş Zamanlı Üretim Sistemleri
|
10- |
Esnek Üretim ve Otomasyon Sistemleri (FMS)
|
11- |
Bilgisayar Bütünleşik İmalat
|
12- |
Endüstri 4.0
|
13- |
Kuyruk Sistemleri
|
14- |
Kuyruk Sistemleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İmalât ve hizmet sistemleri teknolojilerini öğrenmek
|
2- |
İlgili sistemlerle ilgili problemleri çözmek
|
3- |
Üretim yönetimi yazılımlarını uygulamak
|
4- |
Sistem ya da süreci analiz etme ve tasarımlama becerisine sahip olmak
|
5- |
Kuyruk teorisi sistemlerini analiz etmek ve yönetmek
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
8
|
8
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
109
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Heizer J. and Render B.,( 2000), Principles of Operations Management, Prentice Hall.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Nahmias, S., (1993), Production and Operations Analysis, Irwin Inc.
Johnson, L.A. and Montgomery, D.C.,(1974), Operations Research in Production Planing, Scheduling and Inventory Control, John Wiley.
Elsayed, E. A., and Baucher, T.O., (1994), Analysis and Control of Production Systems, Prentice Hall.
Sipper,D., and Bulfin Jr.R., (1997), Production Planning, Control and Integration, The Mc Graw – Hill Comp. Inc.
W. Hopp , M. Spearmans, Factory Physics, Wiley, 2007.
|
|