Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ |
Birinci düzey |
MB 104 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HATİCE ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Öğretmen adaylarının eğitim ve psikoloji arasındaki ilişkiyi, bireylerin gelişim özellikleri ve öğrenme yaklaşımlarını; bu yaklaşımların eğitim öğretim faaliyetleri ile ilişkisini, öğrenmeyi etkileyen etmenleri ve öğrenmede bireysel farklılıkların önemini kavramalarını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Eğitim-Psikoloji ilişkisi, eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevleri, öğrenme ve gelişim ile ilgili temel kavramlar, gelişim özellikleri (bedensel, bilişsel, duygusal, sosyal ve ahlaki gelişim) , öğrenmeyi etkileyen faktörler, öğrenme kuramları, öğrenme kuramlarının öğretim süreçlerine yansımaları, etkili öğrenme, öğrenmeyi etkileyen faktörler (motivasyon, bireysel faktörler, grup dinamiği ve bu faktörlerin sınıf içi öğretim sürecine etkisi) .
|
1- |
• Tanışma, derse giriş, sınıf kurallarının açıklanması
• Öğretmenin en iyi ve en kötü özellikleri
• Öğretmenin mesleğini sevmesi, mesleğinde istekli olması, öğrencilerini önemsemesi ve empati kurabilmesinin önemi
|
2- |
• Eğitim psikolojisinin tarihsel temellerini (William James, John Dewey ve E.L. Thorndike)
• Gelişim ve eğitim arasındaki bağlantı (Gelişimsel süreçler ve dönemler)
|
3- |
• Beyin ve eğitim arasındaki ilişki
• Piaget’in bilişsel gelişim kuramı
|
4- |
• Vygotsky’nin bilişsel gelişim kuramı
|
5- |
• Erikson’un yaşam boyu gelişim kuramı
• Gelişimin sosyal bağlamı (aileler, akranlar, okullar)
|
6- |
• Benlik (Benlik Saygısı)
• Kohlberg’in ahlak gelişimi kuramı
|
7- |
• Zekâ ve eğitim arasındaki ilişki
• Kültür, sosyo-ekonomik statü, etnik köken ve cinsiyet açılarından eğitim ve öğretim
• Özel gereksinimi olan öğrencilerin eğitimi
|
8- |
Vize
|
9- |
• Davranışçı kuram (Klasik ve edimsel koşullanma, istenmeyen davranışların yönetimi)
|
10- |
Bandura’nın sosyal bilişsel kuramı
|
11- |
• Bilgiyi işleme kuramı (Bellek, kodlama, depolama, geri çağırma, unutma)
|
12- |
• Düşünme (akıl yürütme, eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme) ve eğitim arasındaki ilişki
|
13- |
• Sosyal yapılandırmacılık (Küçük grup çalışmalarının planlanması) kuramı
• “Güdülenme”, “Başarma süreçleri” ve “Başarının önündeki engelleri fark etme”
|
14- |
• Sosyal yapılandırmacılık (Küçük grup çalışmalarının planlanması) kuramı
• “Güdülenme”, “Başarma süreçleri” ve “Başarının önündeki engelleri fark etme”
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler; bedensel, sosyal ve duygusal gelişimi açıklar
|
2- |
Duyu gelişimi, bilişsel gelişim, dil gelişimi, kişilik ve ahlak gelişimini açıklar
|
3- |
Öğrenme ve öğretim ilkelerini bilir
|
4- |
Çocuk ve yetişkin psikolojisini anlar
|
5- |
Öğrenme teorilerini açıklar
|
6- |
Öğretmenlik mesleğine yönelik becerileri kazanma
|
7- |
1. Öğretmenin en iyi ve en kötü özelliklerini öğrenirler,
2. Öğretmenin mesleğini sevmesi, mesleğinde istekli olması, öğrencilerini önemsemesi ve empati kurabilmesinin önemini kavrarlar,
3. Eğitim psikolojisinin tarihsel temellerini (William James, John Dewey ve E.L. Thorndike) anlarlar,
4. Gelişim ve eğitim arasındaki bağlantıyı kurarlar (Gelişimsel süreçler ve dönemler),
5. Beyin ve eğitim arasındaki ilişkiyi anlarlar
6. Piaget’in bilişsel gelişim kuramını öğretmenlik hayatlarına nasıl uygulayacakları hakkında fikir sahibi olurlar,
|
8- |
3. Eğitim psikolojisinin tarihsel temellerini (William James, John Dewey ve E.L. Thorndike) anlarlar,
4. Gelişim ve eğitim arasındaki bağlantıyı kurarlar (Gelişimsel süreçler ve dönemler),
5. Beyin ve eğitim arasındaki ilişkiyi anlarlar
6. Piaget’in bilişsel gelişim kuramını öğretmenlik hayatlarına nasıl uygulayacakları hakkında fikir sahibi olurlar,
|
9- |
7. Vygotsky’nin bilişsel gelişim kuramını öğretmenlik hayatlarına nasıl uygulayacakları hakkında düşünürler,
8. Erikson’un yaşam boyu gelişim kuramını öğretmenlik hayatlarına nasıl uygulayacakları hakkında düşünürler,
9. Gelişimin sosyal bağlamını (aileler, akranlar, okullar) irdelerler,
10. Benlik ve benlik saygısı hakkında bilgi sahibi olurlar,
11. Kohlberg’in ahlak gelişimi kuramını öğretmenlik hayatlarına nasıl uygulayacakları hakkında fikir sahibi olurlar
|
10- |
12. Zeka ve eğitim arasındaki ilişkiyi anlarlar,
13. Kültür, sosyo-ekonomik statü, etnik köken, kültüre uygun eğitim, cinsiyet açılarından eğitimin ve öğretimin nasıl yapılacağını anlarlar,
14. Özel gereksinimi olan öğrencilerin eğitimi hakkında fikir sahibi olurlar,
15. Davranışçı ve sosyal bilişsel kuramlar hakkında fikir sahibi olurlar,
16. Bilgiyi işleme kuramını öğretmenlik hayatlarına nasıl uygulayacakları hakkında fikir sahibi olurlar,
17. Düşünme (akıl yürütme, eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme) ve eğitim arasındaki ilişkiyi incelerler,
18. Sosyal yapılandırmacılık (küçük grup çalışmalarının planlanması) kuramını öğretmenlik hayatlarına nasıl uygulayacakları hakkında fikir sahibi olurlar
19. “Güdülenme”, “Başarma süreçleri” ve “Başarının önündeki engelleri fark etme” konularını anlarlar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları kavrar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları inceler ve verileri yorumlar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları bağımsız olarak yürütmek, planlamak ve yönetmek için sorumluluk alır.
|
|
2- |
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını bilir.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini inceler, değerlendirir ve uygular.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
3- |
Ölçme ve değerlendirme araçlarının nasıl uygulanacağını bilir.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını inceler, değerlendirir ve uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını bağımsız olarak planlar ve geliştirir.
|
|
4- |
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bilgi edinir.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında, edindiği bilgileri eleştirir ve değerlendirir, kavramlar arasında ilişki kurar, ihtiyaçlarını belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürür, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi kullanır.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bireysel ve/veya grup çalışmaları yapar.
|
|
5- |
Bilimin doğasını kavrar, bilginin kaynağı, sınırları, geçerlik ve güvenirliğinin nasıl değerlendirileceğini bilir.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapar, bilginin kaynağına ulaşır, bilginin geçerlik ve güvenirliğini test eder.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapmak, bilginin kaynağına ulaşmak ve bilginin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslararası projeler hakkında bilgi sahibi olur.
Ulusal ve uluslararası projeler tasarlar.
Bireysel ve grup çalışmalarında ulusal ve uluslararası projeleri bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
7- |
Öğretim materyalleri planlama ve tasarlama hakkında bilgi sahibi olur.
Öğretim materyalleri planlar ve tasarlar.
Öğretim materyallerini planlamak ve tasarlamak için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
8- |
Öğrenilen bilgilerin farklı derslerde nasıl kullanacağı hakkında bilgi sahibi olur.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygular.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygulayabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
9- |
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgilere sahip olur.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır ve çözüm önerisi geliştirir.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında sorumluluk alır.
|
|
10- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygular ve öğrenci tanıma yollarını kullanır.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygulayabilmek ve öğrenci tanıma yollarını kullanabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
11- |
Bir dersin nasıl planlanacağını, değerlendirileceğini ve yürütüleceğini bilir.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlar, değerlendirir ve yürütür.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
12- |
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin nasıl takip edileceğini ve kullanılacağını kavrar.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri uygular.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
13- |
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz eder ve değerlendirir.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz etmek ve değerlendirmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Milli Eğitim Temel Kanunu''''nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
|
|
14- |
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında bilgi sahibi olur.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirir.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında karşılaşılan ve ön görülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır.
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
|
15- |
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına nasıl uygulanacağını kavrar.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına uygulanmasında bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
16- |
Sınıf yönetiminin nasıl etkili olacağını kavrar.
Sınıf yönetimini etkili olarak uygular.
Sınıf yönetimini etkili uygulayabilmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
17- |
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını kavrar.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygular.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygulamak için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
18- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
|
|
19- |
Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanında bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
3
|
21
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
2
|
20
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Erden Münire; Akman, Yasemin (2007).EğitimPsikolojisi. Arkadaş Yayınevi.
Senemoğlu, Nuray (2010). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Pegem Yayınevi.
Aydın, A. (2014). Eğitim psikolojisi. Pegem Akademi (13. Baskı)
Başaran, İ. E. (2000). Eğitim psikolojisi. Feryal Matbaası.
Gredler, M. E. (2017). (Çeviri Editörleri Özgül Polat ve Hande Arslan Çiftçi, 6. Baskı). Öğrenme ve öğretme. Kuramdan uygulamaya. Nobel Yayıncılık.
Özbay, Y. ve Erkan, S. (Editörler) (2012). Eğitim psikolojisi. Pegem Akademi (12. Baskı).
Santrock, J.W. (2018). (Çeviri Editörü: Siyez, D. M., 5. baskı). Eğitim psikolojisi. Nobel Yayıncılık.
Selçuk, Z. (1996). Eğitim psikolojisi. Pegem Akademi.
Ulusoy, A. (2018, editör). Eğitim psikolojisi. Anı Yayıncılık (5. Baskı).
Yeşilyaprak, B. (Editör) (2003). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. PegemA Yayıncılık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|