Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ SELMAN SEVİNDİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Selman SEVİNDİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere enerjinin temel kavramlarını ve yapı çevresinde enerjinin nasıl kullanıldığını anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, enerji kaynaklarının çeşitliliğini, yenilenebilir enerji sistemlerinin işleyişini ve yapılı çevredeki enerji verimliliği uygulamalarını öğreneceklerdir. Ayrıca, enerji tüketiminin çevresel etkileri ve sürdürülebilirlik bağlamında enerji kullanımının önemi konularında bilinçlenmeleri hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, enerji kavramlarını, enerji kaynaklarını, enerji kullanımını ve enerjinin yapı çevresi üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde ele alacaktır. Ders, enerjinin temel kavramları ve kaynaklarından başlayarak, yenilenebilir enerji teknolojileri, enerji ve yapılı çevre ilişkisi, enerji verimliliği ve bina teknolojileri, enerji yönetimi ve tasarruf stratejileri gibi konuları içerecektir. Ayrıca, enerji, karbon ve maliyet karşılaştırmaları ile enerji politikaları ve yönetmelikler üzerine yoğunlaşılacaktır.
|
1- |
Tanışma ve Giriş
|
2- |
Enerjinin Temel Kavramları ve Kaynakları
|
3- |
Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Teknolojileri
|
4- |
Elektrik
|
5- |
Enerji ve Yapılı Çevre
|
6- |
Enerji ve Yapılı Çevre
|
7- |
Enerji Verimliliği ve Bina Teknolojileri
|
8- |
Enerji Yönetimi ve Tasarruf Stratejileri
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Yeşil Bina Değerlendirme Sistemleri
|
11- |
Düşük Karbon Teknolojileri
|
12- |
Enerji Verimliliği Karşılaştırmaları
|
13- |
Enerji Verimliliği Karşılaştırmaları
|
14- |
Enerji Verimliliği Karşılaştırmaları
|
15- |
Enerjiye Bütüncül Yaklaşım
|
16- |
Enerjiye Bütüncül Yaklaşım Uygulaması
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Enerjinin temel kavramlarını ve çeşitli enerji kaynaklarını tanıyarak, bu kaynakların avantajları ve sınırlılıklarını anlar.
|
2- |
Farklı yenilenebilir enerji teknolojilerinin işleyişini, avantajlarını ve uygulama alanlarını kavrama becerisi kazanır.
|
3- |
Yapıların enerji tüketimi üzerindeki etkilerini değerlendirerek, enerji verimliliği stratejilerinin önemini değerlendirme becerisi kazanır.
|
4- |
Yeni ve mevcut binalarda enerji verimliliğini artırmak için kullanılan teknolojiler ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Enerji yönetimi ve tasarruf stratejilerini uygulayarak, enerji tüketiminin maliyet ve çevresel etkilerini azaltma yollarını öğrenir.
|
6- |
Ulusal ve uluslararası enerji politikalarını, yönetmeliklerini ve bunların yapılı çevre üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
2
|
32
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. MacKay, David J. C. (2009). Sustainable energy--without the hot air. Cambridge, England :UIT.
2. Mumovic, D. and Santamouris, M. (2009) A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering
3. An Integrated Approach to Energy, Health and Operational Performance. London/New York: Routledge-Taylor and Francis Group.
4. Kim, J.-J. and Rigdon, B. (1998) Sustainable Architecture Module: Introduction to Sustainable Design.
5. WRI (2016) Şehirlerde Bina Verimliliği Çalışmalarının İvmelendirilmesi (Accelerating Building Efficiency) - Kent Liderleri için Sekiz Eylem. Washington.
|
|