Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HALK SAĞLIĞI |
Birinci düzey |
SEC 137 |
|
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Derste sunuş, buluş yolu ve araştırma stratejileri ışığında, anlatım, tartışma yöntemleri, soru- cevap, ödev, örnek olay, vb. teknikler uygulanacaktır.
|
Dersin amacı
|
1.Halk sağlığında temel kavramlar bilgisi,
2.Tıbbın tarihsel gelişimi, temel sağlık hizmetleri, bilgisi
3.Sağlık insangücü ve Türkiye’de sağlık örgütlenmesini kavrayabilme
4.Sağlık düzeyi göstergeleri ve hizmetler açısından ülkeler arası kıyaslayabilme
5.Ana- çocuk sağlığı ve aile planlaması, kavrayabilme
6.Bağışıklama hizmetleri, kavrayabilme
7.İşçi ve iş yeri sağlığını kavrayabilme
8.Çevre sağlığını kavrayabilme
9.Sosyal bulaşıcı hastalıkların öneminin farkında olma
10.Genel beslenme bilgisi
11.Türkiye’nin genel sağlık sorunlarını çeşitli yönleriyle değerlendirebilme
12.Halk sağlığı açısından genel nüfus, gençlerin sağlık sorunlarını açıklayabilme
13.Yaşlılık ve sorunları bilgisi
14.Toplumda görülen sağlığa zararlı alışkanlıkları açıklayabilme
|
Dersin tanımı
|
temel kavramlar, tarihsel gelişim, temel sağlık hizmetleri, sağlık insangücü ve Türkiye’de sağlık örgütlenmesi, sağlık düzeyi göstergeleri, ana- çocuk sağlığı ve aile planlaması, bağışıklama, İşçi ve iş yeri sağlığını ,çevre sağlığı, sosyal bulaşıcı hastalıklar, beslenme, genel sağlık sorunlarını , gençlerin sağlık sorunlarını, yaşlılık ve sorunları, sağlığa zararlı alışkanlıklar.
|
1- |
Halk sağlığında temel kavramlar
|
2- |
Tıbbın tarihsel gelişimi, temel sağlık hizmetleri
|
3- |
Sağlık düzeyi göstergeleri ve hizmetler açısından ülkeler arası kıyaslama
|
4- |
Ana- çocuk sağlığı
|
5- |
Aile planlaması
|
6- |
Bağışıklama hizmetleri
|
7- |
İşçi ve iş yeri sağlığı
|
8- |
Çevre sağlığı
|
9- |
Sosyal bulaşıcı hastalıklar
|
10- |
Genel beslenme
|
11- |
Türkiye’nin genel sağlık sorunları
|
12- |
Halk sağlığı açısından genel nüfus, gençlerin sağlık sorunları
|
13- |
Yaşlılık ve sorunları
|
14- |
Toplumda görülen sağlığa zararlı alışkanlıklar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Halk sağlığında temel kavramları öğrenmek
|
2- |
Ana- çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmetlerini öğrenmek
|
3- |
Türkiye’nin genel sağlık sorunlarını çeşitli yönleriyle değerlendirmek
|
4- |
Halk sağlığı açısından genel nüfus, gençlerin sağlık sorunlarını açıklamak
|
5- |
Toplumda görülen sağlığa zararlı alışkanlıkları öğrenmek
|
6- |
Sosyal bulaşıcı hastalıkların öneminin kavranması
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
4
|
16
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
63
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Halk Sağlığı (Toplum Hekimliği) ( Dirican R, Bilgel N. Bursa- 1993)
2.Halk Sağlığına Giriş ( Bertan M, 1996)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
3.Halk Sağlığı temel bilgiler (Çağatay Güler, Levent Akın, Ankara, 2006)
|
|