Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Biyoloji > SİSTEMATİĞİN İLKELERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SİSTEMATİĞİN İLKELERİ Birinci düzey BİY482 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞE TOLUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. AYŞE TOLUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı; öğrencileri, hayvansal sınıflandırmanın ilkeleri, yöntemleri ve bunların uygulanması hakkında bilgilendirmektir.
Dersin tanımı Bu ders aşağıdaki konuları içermektedir: Sistematiğe giriş, bazı terim ve kavramlar, biyolojide sistematiğin yeri, sistematik birimleri, sistematik literatürü (tanımlayıcı çalışmalar, kataloglar ve kontrol listeleri, ders kitapları, özet ve dizin kaynakları), adlandırma (nomenklatür), adlandırma kuralları, sistematik ve bilim felsefesi, parsimoniye alternatif olarak istatistik, olasılık ve modeller, sistematik bilginin temeli, kladistik yöntemler, karakter analizi ve taksonların seçimi, nicel kladistik yöntemler, kladistik sonuçların uygulaması, canlı çeşitliliği ve koruma.

Dersin içeriği
1- Sistematiğe giriş, bazı terim ve kavramlar
2- Biyolojide sistematiğin yeri
3- Sistematik birimleri
4- Sistematik literatürü (tanımlayıcı çalışmalar, kataloglar ve kontrol listeleri, ders kitapları, özet ve dizin kaynakları)
5- Sistematik literatürü (tanımlayıcı çalışmalar, kataloglar ve kontrol listeleri, ders kitapları, özet ve dizin kaynakları)
6- Sistematik literatürü (tanımlayıcı çalışmalar, kataloglar ve kontrol listeleri, ders kitapları, özet ve dizin kaynakları)
7- Adlandırma (nomenklatür), adlandırma kuralları
8- Sistematik ve bilim felsefesi
9- Parsimoniye alternatif olarak istatistik, olasılık ve modeller
10- Kladistik yöntemler
11- Kladistik yöntemler
12- Karakter analizi ve taksonların seçimi
13- Canlı çeşitliliği ve koruma
14- Nicel kladistik yöntemler, kladistik sonuçların uygulaması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sistematikte ile ilgili terim ve kavramlar hakkında önemli kavramları tanımlar.
2- Sistematik literatürü, tanımlayıcı çalışmalar hakkında bilgi sağlar
3- Kataloglar ve kontrol listeleri hakkında bilgi sağlar
4- Ders kitapları, özet ve dizin kaynakları,Adlandırma kuralları hakkında bilgi sağlar
5- Karakter analizi ve taksonların seçimi hakkında bilgiler sağlar.
6- Nicel kladistik yöntemler, kladistik sonuçların uygulaması, Canlı çeşitliliği ve korunması gibi bilgiler sağlar
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2- Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9- Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11- Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12- Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14- Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Özkan, M., Taksonominin Prensipleri, Atatürk Üniv. Fen- Ede. Fak. Yayınları No: 45, Erzurum, 1988.
Yardımcı Kaynaklar 1. Mayr, E., Sistematik Zoolojinin Prensipleri, Çeviren N. Lodos, Ege Üniv. Ziraat Fak. Yay. No: 298, İzmir, 1979. 2. Schuh, R. T., Biological Systematics, Cornell University Press, Ithaca and London, 2000.

Ders ile ilgili dosyalar