Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (yüksek Lisans) > EDEBİYAT VE SOSYOLOJİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EDEBİYAT VE SOSYOLOJİ I İkinci düzey TDE 575 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı -
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Disiplinlerarası çalışma yapmak.
Dersin tanımı Edebiyat ve sosyoloji arasında ilişki kurma.

Dersin içeriği
1- Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler.
2- Türkiye’de edebiyat sosyolojisine dair çalışmalar
3- Edebiyat Sosyolojisine Kısa Bir Bakış
4- Edebiyat Sosyolojisinin Temelleri
5- Edebiyat Sosyolojisinde Temel Yaklaşımlar
6- Edebiyat Sosyolojisinin Teknik Unsurları
7- Edebiyat sosyolojisine etki eden faktörler
8- ARA SINAV
9- Analitik Sosyoloji
10- Yabancılaşma
11- Kentleşme
12- Bir tür veya bir isim ve eserleri üzerinde çalışmalar
13- Bir tür veya bir isim ve eserleri üzerinde çalışmalar
14- Bir tür veya bir isim ve eserleri üzerinde çalışmalar
15- FİNAL
16-
17- .
18- .
19- .
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Edebiyat ve diğer sosyal bilimler arasında ilişki kurar.
2- Sosyoloji sahasına hakim olur.
3- Edebiyat ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi inceler.
4- Edebiyat- toplum ilişkisi kurar.
5- Edebiyatın sosyal boyutunun farkına varır.
6- Yazar ve kültürel çevresini tahlil eder.
7- Basım-Yayın-dağıtım konusunu kavrar.
8- Yabancılaşmanın boyutlarını öğrenir.
9- Kentleşmenin boyutlarını öğrenir.
10- Edebi eser üzerinden yabancılaşma ve kentleşme olgusunun izini sürer.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16- Akademik dünyayı tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 4 64
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 4
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   4
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı FROMM, E. (2015); Analitik Sosyoloji, (çev. Sevra Fırıncıoğulları), İst.: Serüven Kitap, ESCARPİT, Robert, (1968), Edebiyat Sosyolojisi, (çev: Ali Türkay Yazıcı), İstanbul, Remzi Kitabevi.
Yardımcı Kaynaklar TODOROV, Tzvetan, (2001), Poetikaya Giriş, (çev: Kaya Şahin), İstanbul, Metin Yayınları. ÜLKEN, H. Z. , (1969), Sosyoloji Sözlüğü, İstanbul, MEB Yayınları. WATT, Ian-Roland, Barthes, (2002), Roman ve Gerçek Etkisi, (çev: Mehmet Sert), İstanbul, Don Kişot Yayınları. Karpat, K. H. (2014); Türk Siyasi Tarihi, İstanbul: Timaş Yay. Karpat, K.l H. (2017); Edebiyat ve Toplum, İstanbul: Timaş Yay. Binyazar, A. (2017); Edebiyat ve Toplum, İstanbul: Can Yay. FROMM, E. (2015); Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum (Çev. Necla Aral), İst.: Say

Ders ile ilgili dosyalar