Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EDEBİYAT VE SOSYOLOJİ I |
İkinci düzey |
TDE 575 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Disiplinlerarası çalışma yapmak.
|
Dersin tanımı
|
Edebiyat ve sosyoloji arasında ilişki kurma.
|
1- |
Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler.
|
2- |
Türkiye’de edebiyat sosyolojisine dair çalışmalar
|
3- |
Edebiyat Sosyolojisine Kısa Bir Bakış
|
4- |
Edebiyat Sosyolojisinin Temelleri
|
5- |
Edebiyat Sosyolojisinde Temel Yaklaşımlar
|
6- |
Edebiyat Sosyolojisinin Teknik Unsurları
|
7- |
Edebiyat sosyolojisine etki eden faktörler
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Analitik Sosyoloji
|
10- |
Yabancılaşma
|
11- |
Kentleşme
|
12- |
Bir tür veya bir isim ve eserleri üzerinde çalışmalar
|
13- |
Bir tür veya bir isim ve eserleri üzerinde çalışmalar
|
14- |
Bir tür veya bir isim ve eserleri üzerinde çalışmalar
|
15- |
FİNAL
|
16- |
|
17- |
.
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Edebiyat ve diğer sosyal bilimler arasında ilişki kurar.
|
2- |
Sosyoloji sahasına hakim olur.
|
3- |
Edebiyat ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi inceler.
|
4- |
Edebiyat- toplum ilişkisi kurar.
|
5- |
Edebiyatın sosyal boyutunun farkına varır.
|
6- |
Yazar ve kültürel çevresini tahlil eder.
|
7- |
Basım-Yayın-dağıtım konusunu kavrar.
|
8- |
Yabancılaşmanın boyutlarını öğrenir.
|
9- |
Kentleşmenin boyutlarını öğrenir.
|
10- |
Edebi eser üzerinden yabancılaşma ve kentleşme olgusunun izini sürer.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
|
|
16- |
Akademik dünyayı tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
4
|
64
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
5
|
80
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
4
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
FROMM, E. (2015); Analitik Sosyoloji, (çev. Sevra Fırıncıoğulları), İst.: Serüven Kitap, ESCARPİT, Robert, (1968), Edebiyat Sosyolojisi, (çev: Ali Türkay Yazıcı), İstanbul, Remzi Kitabevi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TODOROV, Tzvetan, (2001), Poetikaya Giriş, (çev: Kaya Şahin), İstanbul, Metin Yayınları.
ÜLKEN, H. Z. , (1969), Sosyoloji Sözlüğü, İstanbul, MEB Yayınları.
WATT, Ian-Roland, Barthes, (2002), Roman ve Gerçek Etkisi, (çev: Mehmet Sert), İstanbul, Don Kişot Yayınları.
Karpat, K. H. (2014); Türk Siyasi Tarihi, İstanbul: Timaş Yay.
Karpat, K.l H. (2017); Edebiyat ve Toplum, İstanbul: Timaş Yay.
Binyazar, A. (2017); Edebiyat ve Toplum, İstanbul: Can Yay.
FROMM, E. (2015); Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum (Çev. Necla Aral), İst.: Say
|
|