Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > SOSYAL BİLGİLERİN TEMELLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SOSYAL BİLGİLERİN TEMELLERİ Birinci düzey SBÖ 101 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. ABDULLAH SAYDAM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULLAH SAYDAM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze + online
Dersin amacı Sosyal bilgilerin temellerine ilişkin kavram ve teorilerin öğretilmesi. Sosyal bilimlerin temel özelliklerinin öğretilmesi. Araştırma yöntemlerinin kavratılması.
Dersin tanımı Sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramları; sosyal bilimlerde bilgi; sosyal bilimlerin temel kavramları; başlıca sosyal bilimler ve birbirleriyle ilişkileri; sosyal bilgilerin tarihi gelişimi; sosyal bilgiler programlarının geliştirilmesinde sosyal bilimlerin rolü; sosyal bilgiler öğretiminin felsefi, eğitsel ve tarihsel temelleri; sosyal bilgiler gelenekleri.

Dersin içeriği
1- Sosyal bilgilerin temel kavramları, tanımlar
2- Sosyal bilgiler ve soysal bilimler ilişkisi, sosyal bilimlerin tanımı ve özellikleri
3- Sosyal bilimlerin özellikleri, sosyal bilim dalları
4- Sosyal bilim araştırmalarında dikkat edilmesi gereken şartlar
5- Sosyal bilimlerde yöntem ve teknikler
6- Sosyal bilim araştırmalarında nicel ve nitel yaklaşımlar
7- Sosyal bilim dallarının birbirleriyle olan ilişkileri
8- Sosyal Bilim araştırmalarında veri kaynakları
9- Vize sınavı
10- Sosyal Bilim araştırmalarında veri toplam yöntem ve teknikleri
11- Sosyal olaylara yaklaşım tarzları
12- Sosyal Bilgiler dersi kapsamında tarih biliminin tanımı ve faydaları
13- Tarihi olayların tasnifi, tarih yazma tarzları
14- Tarih telakkileri
15- Sosyal Bilgiler dersi kapsamında coğrafya ve vatandaşlık bilgisine dair kavramlar
16- Final sınav hazırlıkları
17- Final sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sosyal bilgiler ve sosyal bilimler kavramlarını açıklayabilecektir.
2- Sosyal bilim dalları hakkında bilgi sahibi olur.
3- Sosyal bilimlerin birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
4- Sosyal bilimlerin özelliklerini ve içeriğini açıklayabilecektir.
5- Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve tekniklerini betimler.
6- Sosyal bilimlerde yaklaşım tarzlarını tanıyabilecektir.
7- Sosyal bilimlerde veri kaynaklarını ve veri toplama yöntemlerini tanır.
8- Sosyal Bilgiler dersi kapsamında tarih, coğrafya ve vatandaşlık bilgisi ile ilgili kavramları açıklar.
9- Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan temaları tanır.
10- Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan becerileri, değerleri betimler.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 5 35
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     112
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   100
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ed. Ali Sinan Bilgili, Nobel Yayınevi.
Yardımcı Kaynaklar Dewey, John (1995) “Tarih ve Coğrafyanın Önemi” Demokrasi ve Eğitim, (çev. M. Salih OTARAN),İstanbul. s. 194-204. Doğanay, Ahmet (2002), “Sosyal Bilgiler Öğretimi" Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, ed. Cemil Öztürk-Dursun Dilek, Ankara. Duverger, Maurice (1990) Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş, (çev. Ünsal Oskay), Ankara. Sönmez, Veysel.(1997), Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu, Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar