Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > ŞEHİRCİLİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ŞEHİRCİLİK Birinci düzey MİM 512 Zorunlu 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ SEMA SERİM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. ZEYNEP ARDA ERGEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Şehir tanımları, kır-kent ayrım, kentleşme, modern şehrin ortaya çıkışı. Kent planlamada sanayi devrimi döneminde ortaya çıkan kuramların anlatılması amaçlanmaktadır. Planlama modelleri ve kent planlama yaklaşımları, kentsel mekân kavram ve tipolojileri konuları ile birlikte kent dokusunu oluşturan etmenlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Dersin ilerleyen haftalarında öğrencilerin imar planı ile yapılaşma hakkında bilgi sahibi olması için şehir planlamada imar hukuku, imar mevzuatı ve uygulamaları, imar durumu, arsa düzenleme, kamulaştırma, ifraz ve tevhid, yola terk, yoldan ihdas, yapı yoğunluğu, imar durumundan uygulama yapılması hakkında teorik bilgi kazandırma amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Kent, kır, kentleşme, sanayi devrimi ve modern kent, kent planlamaya ilişkin bilgiler verilecek. Kentsel öğeler, kentsel planlama ilkeleri ile kentsel mekan kavram ve tipolojileri üzerinden kent mimarlık ilişkisine değinilecektir. Mekânsal planlar ve özellikle imar planları (Nazım ve Uygulama İmar Planı) ile ilgili genel tanımlar üzerinde durulduktan sonra imar planlarının uygulanmasında öğrencinin karşılaşacağı imar mevzuatı hakkında bilgi verilecektir. Ders yüz yüze eğitim ile yürütülecektir.

Dersin içeriği
1- Dersin kapsamı konusunda genel bilgilendirme ve giriş, Kentin temel yapı taşları
2- Kent-kır, Kentleşme, Kentlileşme
3- Sanayi devrimi ve kent
4- Model, Planlama Modeli, Planlama Yaklaşımı, 20 yy. kent planlama modelleri
5- Kentsel Öğeler ve Bir Araya Geliş-Planlama İlkeleri, (Kentsel Konut Alanları, Kentsel Çalışma Alanları, Merkezi İş Alanı (Mia), Kentsel Ulaşım, Kentsel Teknik Altyapı, Doğal Çevre ve Kent)
6- Kentsel Mekân Kavramı ve Tipolojileri; Ölçek, Çevrelenme/ Lineer Mekân: Sokak; Sokak Kavramı ve Tasarım İlkeleri / Odak Mekân: Meydan; Meydan Kavramı ve Tasarım İlkeleri Mahalle Kavramı, Mahalle Tasarımı
7- Planlama Pratiği, Kademelenmesi, Ölçekler Arası İlişki Ağının Kurulması İmar Planları, Amaçları ve Uygulama Araçları
8- Ara sınav
9- İmar Kanunu, İfraz ve tevhid, Arsa düzenlemesi ve 18. Madde uygulamaları, Düzenleme Ortaklık Payı, Kamulaştırma, Yola Terk, Yoldan İhdas
10- Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği, İmar Uygulama Süreçleri ve İmar Programları
11- İmar Planlarında Nüfus: Sosyal ve Teknik Altyapı Alanlarına İlişkin Standartlar
12- İmar Planlarında Yapı Nizamı
13- Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği, Yapı Nizamı ve yoğunluk
14- İmar Uygulama, İmar Mevzuatı ve Yapı ile İlgili Esaslar
15- .
16- .
17- .
18- .
19- ..
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kentin temel öğelerini açıklar
2- Sanayi devrimi ve kent ilişkisini anlatır
3- Modern kent planlama ile ilgili modelleri inceler ve modern kenti açıklar
4- Kentsel mekân kavramı ve tipolojilerini (mekân, doku, sokak, meydan, mahalle kavramlarını) açıklar ve yorumlar
5- Mimarlığın kentsel çevre ile ilişkisini değerlendirir
6- İmar mevzuatı ve uygulamalarını açıklar
7- TAKS KAKS ve Yoğunluğu hesaplar
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 3 12
Toplam iş yükü     52
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar 1. Bahm, J. A., Epistemology: Theory of Knowledge, 1995 2. Horkheimer, M., Akıl Tutulması, 1986 3. Rossi, J.G., Analitik Felsefe, 2001 4. Barnes, B., Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, 1990 5. Foucault, M., Bilginin Arkeolojisi, 1999 6. Lefebvre, H., Modern Dünyada Gündelik Hayat, 1996 7. Tuğcu, T., Batı Felsefesi Tarihi, 2000 8. Kant, I., Pratik Usun Eleştirisi, 1999 9. Tekeli, S., et al., Bilim Tarihine Giriş, 1999 10. Ronan, C. A., Bilim Tarihi, 2003 11. 11. Lynch, K., Kent İmgesi, İş Bankası Kültür Yayınları, Çev. İrem BAŞARAN, 2010 12. Le Corbusier ve Kent (2002) Modern Mimarlığın Öncüleri Dizisi1, Boyut Yayınları, İstanbul 13. Keleş, R., Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, 1990 14. Tekeli, İ, Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001 15. Carmona, Matthew vd. (2010) Public Places - Urban Spaces, The Dimensions of Urban Design, , 2nd ed. (2003). Architectural Press, Italy. 16. Cogito, Sayı 8, “Kent ve Kültürü”, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık AŞ., İstanbul. 17. Krier, R. (1984) Urban Space, 3rd ed. (1979). London: Academy Editions. 18. Moughtin, Cliff (1995) Urban Design, Street and Square, 2 nd ed. (1992). Oxford, London: Butterworth Architecture 19. Çelik, Z., Favro, D. ve Ingersoll, R. (2007) Şehirler ve Sokaklar (çev. Altınok, B.). İstanbul: Kitap Yayınevi. 20. Ayten Alkan, Bülent Duru (Der. ve Çev.), 20. Yüzyıl Kenti, İmge Yayınevi, Ankara, 2002

Ders ile ilgili dosyalar