Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
AĞIRLIK DENETİMİ |
İkinci düzey |
BDY 514 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalında yüksek lisans öğrencisi olmak
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Habibe Şahin
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Aslı Onur Canaydın
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
Anlatım, tartışma, yorumlama
|
Dersin amacı
|
Şişmanlığın, oluşumunun önlenmesinde ve tedavisinde yeni beslenme önerilerini anlatmak, beslenme eğitimi ile davranış değişikliği oluşturabilmek için gereken pratik uygulamaları öğretmek,
|
Dersin tanımı
|
Yeme davranışı, vücut bileşenleri, şişmanlığın patofizyolojisi, riskleri ve beslenme tedavisindeki yeniliklerin tartışıldığı bir derstir.
|
1- |
Yağ dokusu ve salgılanan ürünler
|
2- |
Besin alımı ve yeme davranışı
|
3- |
Obezitenin tanımı, etiyolojisi, sınıflandırılması, epidemiyolojisi
|
4- |
Obezitenin değerlendirmesi (Antropometrik, klinik…)
|
5- |
Obezitenin komplikasyonları
|
6- |
Obezitenin beslenme tedavisi
|
7- |
Düşük yağlı diyetler
|
8- |
Düşük karbonhidratlı diyetler
|
9- |
Düşük glisemik indeksli diyetler
|
10- |
Akdeniz diyeti
|
11- |
Aralıklı Açlık Diyetleri
|
12- |
Ağırlık kaybının olumlu ve olumsuz etkileri
|
13- |
Obezite tedavisinde kullanılan alternatif tedaviler
|
14- |
Ağırlık döngüsü, Davranış değişikliği tedavisi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersin sonunda öğrenci:
|
2- |
Şişmanlığın nedenleri hakkında yeni bilgiler öğrenir.
|
3- |
Besin alımı ve yeme davranışını öğrenir.
|
4- |
Şişmanlığın beslenme tedavisi hakkında yeni bilgiler öğrenir.
|
5- |
Şişmanlıkta beslenme tedavi programlarını geliştirir.
|
6- |
Şişmanlık tedavisinde kullanılan alternatif tedavi yöntemlerini öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
|
|
2- |
Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
|
|
3- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
|
|
4- |
Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
|
|
5- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
|
|
7- |
Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
|
|
8- |
Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
7
|
3
|
21
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
3
|
21
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
3
|
21
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
7
|
3
|
21
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T, Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 13. baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2022.
Mercanlıgil SM, Şahin H, Akbulut G, Yıldıran H. Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi, 3. Baskı, Ankara Nobel Kitabevleri Ankara, 2023.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mahan K, Escott- Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, ISBN 0-7216 5835-0, WB Saunders Company, 2008.
Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins RJ. Modern Nutrition in Health and Disease. 10’th Edition. ISBN 0781741335, Lippincott Williams Wilkins, 2005.
|
|