Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MÜCAHİD GÜRBÜZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÖMER KURTBAĞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere Uluslararası İlişkiler disiplinindeki temel teorik yaklaşımları tanıtan ve öğrencilerin Uluslararası İlişkiler alanında çalışan ileri gelen düşünürlerin fikir ve çalışmalarına eleştirel yaklaşımlarını geliştirmelerine yardımcı olan ULS 203 dersinin bir adım ötesine geçerek, özellikle ana akım Uluslararası İlişkiler kuramlarına alternatif olarak disiplinde yer edinen ve dünya siyasetini farklı açı ve metodolojik yaklaşımlardan ele alan kuramsal yaklaşımları tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Dersin ana konusu ana akım ötesi yaklaşımlar olmasına rağmen, ana akım diye bilinen temel Uluslararası İlişkiler teorileri de disiplinin ve ele alınan konuların karmaşık bir doğaya sahip olmasından ötürü, ders süresince gözden geçirilecek ve kuramsal yaklaşımlar birbirleri ile ilişkili olarak incelenecektir. Farklı metodolojilerin ve metotların ayrıntılarına girileceği bu derste, özellikle Soğuk Savaş sonrası dönemde Uluslararası İlişkiler disiplininde yer edinen Sosyal İnşacılık veya Feminizm gibi yaklaşımlar ayrıntılı bir şekilde incelenecek ve dünya siyaseti analizlerinde kullanılacaktır.
|
1- |
Ana Akım Uluslararası İlişkiler Teorileri Tekrar
|
2- |
Pozitivizm ve Pos-Pozitivizm Tartışması
|
3- |
Eleştirel Teori I
|
4- |
Eleştirel Teori II
|
5- |
Sosyal İnşacılık I
|
6- |
Sosyal İnşacılık II
|
7- |
Eleştirel Teori-Sosyal İnşacılık Karşılaştırması ve Örnek Olay Analizi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Post-Yapısalcılık I
|
10- |
Post-Yapısalcılık II
|
11- |
Feminizm
|
12- |
Post-Kolonyal Teori
|
13- |
Tarihsel Sosyoloji
|
14- |
Yeşil Teori
|
15- |
Genel Tekrar-Karşılaştırma ve Örnek Olay Analizi
|
16- |
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
17- |
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Uluslararası ilişkiler disiplinine ait yaklaşımlardan eleştirel teorileri olarak nitelendirilen yaklaşımları açıklar.
|
2- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki temel epistemolojik ve ontolojik yaklaşımların analizini yapar.
|
3- |
Uluslararası ilişkileri incelerken ana akım yaklaşımların ötesinde eleştirel ve çok yönlü bir perspektif kullanır.
|
4- |
Uluslararası İlişkilerde vaka analizlerde ana akımın ötesine geçen yaklaşımları ve yöntemleri kullanır.
|
5- |
Uluslararası ilişkiler teorilerine dair bütüncül ve tarihsel bir analiz yapar.
|
6- |
Akademik bilgi ve çalışmaların güvenilirlik ve reel-politikada uygulanabilirliğini eleştirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
9
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
3
|
4
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
114
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Gözen, Ramazan (Derleyen) (2015). Uluslararası İlişkiler Teorileri. İletişim Yayınlar
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Theories of International Relations, Scott Burchill, Palgrave Macmillan, New York, 2005.
Uluslararası İlişkiler Teorileri, Scot Burchal, Andrew Linklater vd. Mehmet Ali Ağcan (çev), Küre Yayınları, 2013.
International Relations Theories, Tim Dunne, Milja Kurki, Steve Smith, Oxford University Press, Oxford, 2007.
|
|