Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KÖK HÜCRE BİYOLOJİSİ |
Üçüncü düzey |
VHE 627 |
|
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. AYKUT GRAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Narin LİMAN, Prof.Dr. Güner Küçük BAYRAM, Doç.Dr. Feyzullah BEYAZ, Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin konusuna ilişkin bilgiler çeşitli görsel eğitim araçlarıyla anlatılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin kapsamında, kök hücreler ve bu hücrelerin tipleri, izolasyonları ve klinik uygulamaları etik tartışmaları ve yasal düzenlemeleri ile birlikte işlenecektir. Ayrıca moleküler biyoloji teknikleri ile daha kapsamlı kök hücre biyolojisi çalışmaları hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Kök hücre, mitoz bölünmeyle özelleşmiş hücre tiplerine farklılaşabilen ve daha fazla kök hücre üretmek için kendini yenileme yeteneğine sahip olan, bütün çok hücreli canlıların doku ve organlarını oluşturan ana hücre türleridir.
|
1- |
Kök hücre biyolojisi nedir? Kapsamı ve hedefleri, kök hücre tipleri, Pluripotent potansiyellerine göre kök hücrelerin sınıflandırılması
|
2- |
Embriyonik kök hücre nedir? Embriyonik kök hücrelerin tanımlanması ve kullanım alanları
|
3- |
Erişkin kök hücre nedir? Embriyonik ve erişkin kök hücreler arasındaki benzerlik ve farklılıkların tanımlanması
|
4- |
Kök hücre fonksiyonunun düzenlenmesi, Hemotopoietik kök hücre nedir? Tanımlanmaları ve kullanım alanlarının gösterimi. Kordon kanı bankacılığı
|
5- |
Mezenşimal kök hücre nedir? Karakterizasyonu için kullanılan moleküler hedefler. Kullanım alanları
|
6- |
Kök hücre izolasyonu ve klinik uygulamalar
|
7- |
Klinik doku mühendisliğinde kök hücre biyolojisi uygulamaları
|
8- |
Kök hücreler ve gen terapisi ile ilgili makalelerin tartışılması
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Dünyada kök hücre uygulamaları, etik ve yasal uygulamaların tartışılması. Konu ile ilgili makalelerin tartışılması
|
11- |
Kök hücre biyolojisinde güncel konular: iPS hücrelerinin kullanımı
|
12- |
Kök hücre biyolojisinde güncel konular: Floresan yöntemler ile mezenkimal hücrelerin karakterlerinin tanımlanması
|
13- |
Bağ dokunun kök hücre kaynağı olarak kullanımı ile ilgili makalelerin tartışılması
|
14- |
Kök hücre biyolojisinde gelecek hedefler ve çalışma alanları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kök hücre tanımını yapabilmek ve pluropotent olma durumuna göre tiplerini ayırt edebilmek
|
2- |
Embriyonik ve yetişkin kök hücreleri karşılaştırarak özelliklerini analiz edebilmek
|
3- |
Kök hücrelerin vücutta kaynaklarını ayırt edebilmek
|
4- |
İleri teknikler yardımı ile kök hücrelerin izolasyonu ve karakterizasyonu hakkında fikir sahibi olmak
|
5- |
Kök hücrelerin eldesi ve terapotik anlamda kullanımı hakkında etik ve yasal düzenlemeleribilmek ve tartışabilmek
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
|
|
2- |
Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
|
|
3- |
Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
|
|
4- |
Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
|
|
7- |
Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
|
|
8- |
Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
9- |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
16
|
2
|
32
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
16
|
2
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kök hücre biyolojisi ve klinik uygulamalar. TÜBA yayınları
http://www.tuba.gov.tr/tr/kok-hucre-yayinlar/1511-kok-hucre-biyolojisi-ve-klinik-uygulamalar.html
Kök hücre araştırmalarında güncel kavramlar, TÜBA yayınları
http://www.tuba.gov.tr/tr/kok-hucre-yayinlar/1512-kok-hucre-aratirmalarinda-guncel-kavramlar.html
Essentials of stem cell biology, Robert Lanza et al. (2nd edition) Academic press
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Her ders için verilen anahtar sözcükler ile güncel makale taraması gerçekleştirilecektir.
www.pubmed.com
www.sciencedirect.com
|
|