Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEKANİK TİTREŞİMLER |
Birinci düzey |
UZM212 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ASLI DURMUŞOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞÜKRÜ SU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün
|
Dersin amacı
|
Mekanik titreşimlerin analiz yöntemlerine yönelik temel teorik altyapıyı vererek, makine mühendisliği ilgi alanına giren tüm sistemlerde tasarım ve bakım yöntemlerine ilişkin teori ve uygulama birikimini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, mekanik sistemlerin doğal frekansları ve titreşimleri üzerine odaklanır. Mekanik sistemler, yaylar, kütler ve damperler gibi bileşenlerden oluşur ve bu bileşenlerin etkileşimi sonucu titreşimler oluşabilir. Mekanik titreşimler dersi, bu sistemlerin titreşim davranışlarını anlamak, analiz etmek ve kontrol etmek için gerekli teorik ve matematiksel araçları sağlar.
|
1- |
Temel Kavramlar
|
2- |
Tek serbestlik dereceli titreşimler
|
3- |
Sönümlü-sönümsüz, serbest-zorlanmış titreşimler
|
4- |
Sönümlü-sönümsüz, serbest-zorlanmış titreşimler
|
5- |
Titreşim yalıtımı teorisi
|
6- |
Coulomb sönümü
|
7- |
Efektif kütle
|
8- |
Vize
|
9- |
Yapısal sönüm.
|
10- |
Millerin kritik hızları, mil sisteminin yanal salınımları.
|
11- |
Çift Serbestlik Dereceli Sistemler, Hareket denklemleri, sönümlü-sönümsüz, serbest-zorlanmış titreşimler.
|
12- |
Çift Serbestlik Dereceli Sistemler, Hareket denklemleri, sönümlü-sönümsüz, serbest-zorlanmış titreşimler.
|
13- |
Doğal Modlar, Koordinat Dönüşümleri, Doğal Koordinatlar, Modal analiz.
|
14- |
Doğal Modlar, Koordinat Dönüşümleri, Doğal Koordinatlar, Modal analiz.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama ve tanımlama.
|
2- |
Titreşim kavramlarını anlama ve tanımlama
|
3- |
Mekanik titreşimin yaygın karakteristiklerini inceleme ve tanımlama
|
4- |
Titreşim yalıtım teorisinin esaslarını tanımlama
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, formüle etme, uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
6- |
Tek ve çok serbestlikli titreşim modellerini çözümleme.
|
7- |
Çözüm sonuçlarına dayalı gerçek sistemlerin tasarım ilkelerini tanımlama
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
4- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
5- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
7- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
8- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
|
|
9- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
1
|
7
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
91
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|