Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > BESİN İLAÇ ETKİLEŞİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BESİN İLAÇ ETKİLEŞİMİ Birinci düzey BES 303 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ İFFET İPEK BOŞGELMEZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ İFFET İPEK BOŞGELMEZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze eğitime ek olarak online ders materyalleri paylaşılmaktadır. Teorik bilgilendirme, olgu çalışmaları, ilaç etkin maddeleri ile ilgili araştırmalar için veri tabanları ele alınmaktadır.
Dersin amacı Bu dersi alan öğrenciler; besin öğesi ve besin olmayan maddelerle ile ilaç etkileşimini kapsayan temel konuları öğrenip, ilaç tedavisi alan kişilerde beslenme programlarının ne şekilde uygulanması gerektiğini değerlendirerek uygulama becerilerini artırmaktadır.
Dersin tanımı İlaçlarla besin ve besin ögeleri arasındaki ilişkiyi inceler.

Dersin içeriği
1- Genel Bilgiler, İlaç Etkileşimleri ile İlgili Temel Kavram ve Tanımlar, Araştırma için Yararlanılacak Kaynakların Tanıtımı
2- Farmasötik, Farmakodinamik ve Farmakokinetik İlaç Etkileşimlerine Genel Bakış
3- Farmakodinamik İlaç Etkileşimlerinin Örneklerle Değerlendirilmesi
4- Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri: Absorpsiyon Düzeyindeki Etkileşimlerin Örneklerle Değerlendirilmesi
5- Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri: Dağılım Düzeyindeki Etkileşimlerin Örneklerle Değerlendirilmesi
6- Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri: Biyotransformasyon Düzeyindeki Etkileşimlerin Örneklerle Değerlendirilmesi
7- Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri: Atılım Düzeyindeki Etkileşimlerin Örneklerle Değerlendirilmesi
8- İlaçlar ile Protein, Lipit, Karbonhidrat, Meyve/Meyve Suyu, Sebzeler Arasındaki Etkileşimlere Örnekler
9- Arasınav
10- İlaçlar ile Kafein, Alkol, Vitamin/Mineral Takviyeleri, Bitkisel Ürünler Arasındaki Etkileşimlere Örnekler, Müstahzarlardaki Laktoz, Sodyum gibi Dikkat Gerektiren Yardımcı Maddeler Konusunun İncelenmesi
11- İlaçlarla Tedavi Sırasında Enteral ve Parenteral Beslenme, 65 Yaş Üstü Hastalar, Gebelik, Emzirme gibi Konularda Dikkat Edilmesi Gereken Konulara Genel Bakış
12- Grup Çalışması-1: Sık Karşılaşılan Besin-İlaç Etkileşimi Örnekleri için Veri Tabanlarından Erişilen Sonuçların Hasta Bilgilendirme Formatında Sunulması
13- Grup Çalışması-2: Sık Karşılaşılan Besin-İlaç Etkileşimi Örnekleri için Veri Tabanlarından Erişilen Sonuçların Hasta Bilgilendirme Formatında Sunulması
14- Grup Çalışması-3: Sık Karşılaşılan Besin-İlaç Etkileşimi Örnekleri için Veri Tabanlarından Erişilen Sonuçların Hasta Bilgilendirme Formatında Sunulması
15- Yarıyıl Sonu Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Besinler ve/veya beslenme ile ilaç etkileşimlerini kapsayan temel konuları ve mekanizmaları kavrar.
2- Tüm ilaç etkileşim gruplarını sık karşılaşılabilecek örnekleri ile inceler.
3- İlaçların özellikle de ağız yoluyla alınan ilaçların besin ve besin gruplarının varlığından nasıl etkilenebileceğini araştırır, bu bilgiyi diyet uygulamalarında kullanır.
4- Besin gruplarından özellikle biyotransformasyon düzeyinde inhibisyon veya indüksiyon oluşturanlar hakkında detaylı bilgi edinir ve bu bilgileri kullanarak diyet hazırlığı yapar.
5- Çeşitli besinler ve besin öğeleri, vitamin-mineral takviyeleri ile ilaçlar arasındaki etkileşim hakkında bilgi edinir, etkin ve güvenilir tedavinin sağlanması için gereken diyet hazırlanmasında bu bilgilerden yararlanır.
6- Bitkisel ürün-ilaç etkileşimlerine örnekleri, mekanizmalarıyla kavrar ve bu konuda gerekli uyarıları yapar, ilgili sağlık personeline danışılması yönünde temel bilgilendirmeyi sağlar.
7- Besin-ilaç etkileşimlerini örneklerle ve uygulamalı olarak inceler, güncel bilgi edinmek için çeşitli veri tabanlarını kullanmayı ve bu bilgileri yorumlayarak diyet hazırlığında değerlendirmeyi tek başına yapabilecek yetkinliği kazanır.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 1 3
Toplam iş yükü     45
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar 1- Choe, JY (2011) Drug Actions and Interactions. McGraw Hill Medical. 2- Dasgupta, A, and Hammett-Stabler, CA (2011) Herbal Supplements: Efficacy, Toxicity, Interactions with Western Drugs, and Effects on Clinical Laboratory Tests. Wiley. 3- Demirezer LÖ (Ed.) (2011) FFD Monografları “Tedavide Kullanılan Bitkiler” Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 4- Kayaalp, S.O. (Ed.) (2012) Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Pelikan Yayıncılık, Ankara. 5- Lexicomp (2013) Drug Information Handbook: A Comprehensive Resource for all Clinicians and Healthcare Professionals. Wolter Kluwer Health. 6- Rodrigues, AD (2008) Drug-Drug Interactions. Informa Healthcare. 7- Vural, N (2005) Toksikoloji. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları No:73. 8- http://reference.medscape.com/drug-interactionchecker

Ders ile ilgili dosyalar