Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (yüksek Lisans > TÜRK-İSLAM TARİHİ(KARAHANLILAR-SELÇUKLULAR)
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK-İSLAM TARİHİ(KARAHANLILAR-SELÇUKLULAR) İkinci düzey İTS 503 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. KADİR KAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Nurcan Gül ARSLAN
Dersin veriliş şekli Anlatım, seminer, ödev
Dersin amacı Türklerin Müslüman oluşu ve Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerinin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel yapılarıyla ilgili bilgi edinme.
Dersin tanımı Türklerin Müslüman oluşundan başlayarak Selçuklular dönemi sonuna kadar mevcut olan Müslüman Türk devletlerini ele alır.

Dersin içeriği
1- Ana kaynaklar hakkında bilgi
2- İslam öncesi Türk tarihi ve Türklerin İslamiyet ile ilk temasları
3- Türklerin Müslüman oluşu
4- İdil Volga Bulgarları
5- Karahanlılar
6- Gazneliler
7- Harezmşahlar
8- Tolunoğulları, İhşidiler, Sacoğulları
9- Büyük Selçuklular
10- Irak Kirman ve Suriye Selçukluları
11- Doğu Anadolu Türk Devletleri
12- Anadolu Selçukluları
13- Selçuklu Kültür ve Medeniyeti
14- Memlukluler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk –İslam tarihinin ana kaynaklarını tanır.
2- Türklerin Müslümanlaşma süreciyle ilgili bilgi edinir.
3- İlk Müslüman Türk devletlerini siyasi, sosyal ve ekonomik durumlarını öğrenir.
4- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültürn ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
5- Müslüman Türk devletleri hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
6- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
7- Tarihi günümüze bakan yönleriyle ile değerlendirir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
2- İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
3- Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
4- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
5- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
6- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
7- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
8- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
9- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
10- İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
11- İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
12- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
13- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
14- Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
15- Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 5 2 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar