Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MORFOLOJİ II |
Birinci düzey |
RDE 206 |
|
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Rusça,Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders içeriklerinde belirtilen gramer derslerindeki her konu hakkında daha detaylı ve teorik bilgiyle donatılması, öğrencilere kategoriler hakkında kapsamlı bilimsel verilerin uygulamalı aktarımı.
|
Dersin tanımı
|
Sıfatlar, zamirler. Rus dilinde sıfatların, zamirlerin özel konumu. Zamirlerin anlamca sınıflandırılması. Fiiller. Fiillerin yaranma yolları ve sınıflandırılması. Şahıs, tür, cins, zaman, tür vs gibi kategorilere göre fiillerin çekimi. Fiillerin leksik-semantik grupları. Ekler. Eklerin genel özellikleri ve fonksiyonel işlevleri. Eklerin morfolojik sırası. Fiili idarede eklerin rolü. Bağlaçlar. Onların işlevleri ve fonksiyonları. Bağlaçların türleri. Anlamlı ve işlevli kelimelerin fonksiyonları, biçimbilgisindeki yeri ve öneminin vurgulanması.
|
1- |
Rusça «жить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
|
2- |
Rusça «помнить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
|
3- |
Rusça «ступать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
|
4- |
Rusça «ступать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiiller ile ilgili konunun devamı.
|
5- |
Rusça «верить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
|
6- |
İşlevli kelime türlerinden bağlaçlar konusunun işlenmesi
|
7- |
Bağlaçlar konusu devamı.
Sınav öncesi genel tekrar.
|
8- |
Ara Sınav.
|
9- |
Rusça «давать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
|
10- |
Rusça «влечь» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
|
11- |
Rusçada edatlar konusunun işlenilmesi.
|
12- |
Rusçada kiplik parçacıkları, fonksiyonları ve grupları.
|
13- |
Edat ve Kip parçacıkları konularının pekiştirilmesi.
Ünlemler.
|
14- |
Sınav öncesi genel tekrar.
|
15- |
Dönem Sonu Sınavı.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Morfolojiye ilişkin temel kavramları (morfem, kök, ek, gövde, çekim, türetme) açıklar. Çekimli ve türemiş kelimeler arasındaki farkları örneklerle gösterir.
|
2- |
"жить-ступать-верить-помнить-влечь-давать" vb. fiilinin türevleri, onlardan türetilen sözcük gruplarını analiz eder, bu kazanımları ile daha zor metinleri okur-yazarken veya özetlerken ve iletişim kurarken güçlük çekmeden rahatça kendini ifade eder.
|
3- |
Fiilinin türevleri, Rusçadaki kelime türetme süreçlerini ve eklerin rolünü anlamak açısından çok faydalı olduğundan bu tür morfolojik analizler onların dilin yapısını ve kelime türetme süreçlerini daha iyi anlamalarına yardımcı olur.
|
4- |
Edatlar, cümle içinde kelimeler arasındaki ilişkiyi, yön, yer, zaman gibi anlamları ifade eder.
|
5- |
Kiplik parçacıklarını inceleyerek fiillerin anlamını ve bağlamını değiştirebilir; örneğin, olasılık, istek ya da gereklilik gibi anlamlar yaratabilir.
|
6- |
Bağlaçlar konusunu kapsamlı öğrenerek cümledeki farklı kısımları birbirine bağlar, böylece dilin mantıksal yapısını ve anlam bütünlüğünü oluşturur.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
13
|
1
|
13
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
1
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Glazunova O. Grammatika russkogo jazyka. S.-Peterburg, 2000
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Kisilev I. Sovremennyj russkij jazyk. Minsk, 1992
• Shelakin M. Spravochnik po russkoj grammatike. Moskva,2000
• Buday V. Russkiy s alfavita. Minsk, 2003
|
|