Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Rus Dili ve Edebiyati > MORFOLOJİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MORFOLOJİ II Birinci düzey RDE 206 Zorunlu 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Rusça,Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Ders içeriklerinde belirtilen gramer derslerindeki her konu hakkında daha detaylı ve teorik bilgiyle donatılması, öğrencilere kategoriler hakkında kapsamlı bilimsel verilerin uygulamalı aktarımı.
Dersin tanımı Sıfatlar, zamirler. Rus dilinde sıfatların, zamirlerin özel konumu. Zamirlerin anlamca sınıflandırılması. Fiiller. Fiillerin yaranma yolları ve sınıflandırılması. Şahıs, tür, cins, zaman, tür vs gibi kategorilere göre fiillerin çekimi. Fiillerin leksik-semantik grupları. Ekler. Eklerin genel özellikleri ve fonksiyonel işlevleri. Eklerin morfolojik sırası. Fiili idarede eklerin rolü. Bağlaçlar. Onların işlevleri ve fonksiyonları. Bağlaçların türleri. Anlamlı ve işlevli kelimelerin fonksiyonları, biçimbilgisindeki yeri ve öneminin vurgulanması.

Dersin içeriği
1- Rusça «жить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
2- Rusça «помнить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
3- Rusça «ступать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
4- Rusça «ступать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiiller ile ilgili konunun devamı.
5- Rusça «верить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
6- İşlevli kelime türlerinden bağlaçlar konusunun işlenmesi
7- Bağlaçlar konusu devamı. Sınav öncesi genel tekrar.
8- Ara Sınav.
9- Rusça «давать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
10- Rusça «влечь» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
11- Rusçada edatlar konusunun işlenilmesi.
12- Rusçada kiplik parçacıkları, fonksiyonları ve grupları.
13- Edat ve Kip parçacıkları konularının pekiştirilmesi. Ünlemler.
14- Sınav öncesi genel tekrar.
15- Dönem Sonu Sınavı.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2- Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
3- Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
4- Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
5- Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
6- Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2- Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
3- Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4- Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
5- Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
6- Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
7- Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
8- Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
9-
10- Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
11- Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
12- Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
13- Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
14- .
15- .
16- .
17- .
18- .
19- .
20- .
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 13 1 13
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Glazunova O. Grammatika russkogo jazyka. S.-Peterburg, 2000
Yardımcı Kaynaklar • Kisilev I. Sovremennyj russkij jazyk. Minsk, 1992 • Shelakin M. Spravochnik po russkoj grammatike. Moskva,2000 • Buday V. Russkiy s alfavita. Minsk, 2003

Ders ile ilgili dosyalar