Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > MORFOLOJİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MORFOLOJİ II Birinci düzey RDE 206 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Rusça,Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Ders içeriklerinde belirtilen gramer derslerindeki her konu hakkında daha detaylı ve teorik bilgiyle donatılması, öğrencilere kategoriler hakkında kapsamlı bilimsel verilerin uygulamalı aktarımı.
Dersin tanımı Sıfatlar, zamirler. Rus dilinde sıfatların, zamirlerin özel konumu. Zamirlerin anlamca sınıflandırılması. Fiiller. Fiillerin yaranma yolları ve sınıflandırılması. Şahıs, tür, cins, zaman, tür vs gibi kategorilere göre fiillerin çekimi. Fiillerin leksik-semantik grupları. Ekler. Eklerin genel özellikleri ve fonksiyonel işlevleri. Eklerin morfolojik sırası. Fiili idarede eklerin rolü. Bağlaçlar. Onların işlevleri ve fonksiyonları. Bağlaçların türleri. Anlamlı ve işlevli kelimelerin fonksiyonları, biçimbilgisindeki yeri ve öneminin vurgulanması.

Dersin içeriği
1- Rusça «жить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
2- Rusça «помнить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
3- Rusça «ступать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
4- Rusça «ступать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiiller ile ilgili konunun devamı.
5- Rusça «верить» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
6- İşlevli kelime türlerinden bağlaçlar konusunun işlenmesi
7- Bağlaçlar konusu devamı. Sınav öncesi genel tekrar.
8- Ara Sınav.
9- Rusça «давать» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
10- Rusça «влечь» fiiline ön ek getirilmesiyle türeyen fiillerde anlam ve kullanım fonksiyonları, farkları.
11- Rusçada edatlar konusunun işlenilmesi.
12- Rusçada kiplik parçacıkları, fonksiyonları ve grupları.
13- Edat ve Kip parçacıkları konularının pekiştirilmesi. Ünlemler.
14- Sınav öncesi genel tekrar.
15- Dönem Sonu Sınavı.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Morfolojiye ilişkin temel kavramları (morfem, kök, ek, gövde, çekim, türetme) açıklar. Çekimli ve türemiş kelimeler arasındaki farkları örneklerle gösterir.
2- "жить-ступать-верить-помнить-влечь-давать" vb. fiilinin türevleri, onlardan türetilen sözcük gruplarını analiz eder, bu kazanımları ile daha zor metinleri okur-yazarken veya özetlerken ve iletişim kurarken güçlük çekmeden rahatça kendini ifade eder.
3- Fiilinin türevleri, Rusçadaki kelime türetme süreçlerini ve eklerin rolünü anlamak açısından çok faydalı olduğundan bu tür morfolojik analizler onların dilin yapısını ve kelime türetme süreçlerini daha iyi anlamalarına yardımcı olur.
4- Edatlar, cümle içinde kelimeler arasındaki ilişkiyi, yön, yer, zaman gibi anlamları ifade eder.
5- Kiplik parçacıklarını inceleyerek fiillerin anlamını ve bağlamını değiştirebilir; örneğin, olasılık, istek ya da gereklilik gibi anlamlar yaratabilir.
6- Bağlaçlar konusunu kapsamlı öğrenerek cümledeki farklı kısımları birbirine bağlar, böylece dilin mantıksal yapısını ve anlam bütünlüğünü oluşturur.
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 13 1 13
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Glazunova O. Grammatika russkogo jazyka. S.-Peterburg, 2000
Yardımcı Kaynaklar • Kisilev I. Sovremennyj russkij jazyk. Minsk, 1992 • Shelakin M. Spravochnik po russkoj grammatike. Moskva,2000 • Buday V. Russkiy s alfavita. Minsk, 2003

Ders ile ilgili dosyalar