Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (doktora) > KLASİK HADİS LİTERATÜRÜ VE ELEŞTİRİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLASİK HADİS LİTERATÜRÜ VE ELEŞTİRİSİ Üçüncü düzey TİB 665 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET UYAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. AHMET UYAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. AHMET UYAR
Dersin veriliş şekli Örgün Öğretim
Dersin amacı KLASİK HADİS LİTERATÜRÜ HAKKINDA ELEŞTİREL BİLGİ VERMEK
Dersin tanımı BU DERSTE KLASİK HADİS LİTERATÜRÜ MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMEKTEDİR

Dersin içeriği
1- CAMİ TÜRÜ KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
2- SÜNEN TÜRÜ KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
3- MUSANNEF TÜRÜ KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
4- MUVATTA TÜRÜ KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
5- MÜSNED TÜRÜ KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
6- MUCEM TÜRÜ KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
7- RİCAL EDEBİYATINA DAİR KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
8- RİCAL EDEBİYATINA DAİR KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
9- RİCAL EDEBİYATINA DAİR KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
10- HADİS USULÜNE DAİR KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
11- KLASİK HADİS ŞERHLERİNİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
12- KLASİK HADİS ŞERHLERİNİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
13- KLASİK HADİS ŞERHLERİNİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
14- MEVZU HADİSLERE DAİR KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
15- MEVZU HADİSLERE DAİR KLASİK ESERLERİN MUKAYESELİ OLARAK İNCELENMESİ
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİLER KLASİK HADİS LİTERATÜRÜNÜ MUKAYESELİ OLARAK TANIR
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2- Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3- Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4- Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5- İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6- Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8- XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9- İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10- Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12- Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13- Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14- Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15- Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 15 3 45
Sunum / Seminer hazırlama 5 3 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı EL VECİZ Bİ TARİFİ KÜTÜBİL HADİS ABDUL MACİD EL-GAVRİ
Yardımcı Kaynaklar El-İmam Tirmizi vel-Muvazenetü Beyne Camiihi ve Beyne Sahihayn: Nureddin Itr / Hadis edebiyatında zevaid kitapları: Abdullah Karahan / İSMAİL LÜTFİ ÇAKAN, HADİS EDEBİYATI

Ders ile ilgili dosyalar