Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SENTAKS II |
Birinci düzey |
ÇER 304 |
Zorunlu |
6 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Çerkesçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZAUAL IONOV
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ZAUAL IONOV
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, filolog öğrencilerin bilimsel ve teorik eğitim seviyelerini geliştirmek, dilin pratik kullanımında becerilerini geliştirmektir. "Çerkes dilinin sözdizimi" dersinde dil teorisi konularının kapsamı, dil gelişiminin ana eğilimlerine uygun olarak ve aynı zamanda Adyg dillerinin sözdizimindeki modern başarıları dikkate alarak sunulmaktadır. "Sözdizimi" dersinin ikinci kısmı, bir akademik dönem boyunca öğretim için tasarlanmıştır. Disiplin, "Çerkes Dili ve kültürü"konusunda uzmanlaşmış filoloji Fakültesi''''nde Üçüncü sınıf öğrencilerine okunur. Kurs büyüklüğü dönem başına 52 saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir final sınavı (dönem sonunda) kabul edilir
|
Dersin tanımı
|
Elbette dili ana mantıksal-gramatik birimi olarak cümle dikkate alır; kelime kombinasyonlarının bileşenleri arasındaki mevcut sözdizimsel bağlantı yöntemlerini ortaya koyan, iletişimsel hedef belirleme, yapısal bileşimi için öneriler türleri tanımlama, karmaşık cümleler, tasarım özelliklerinin incelenmesi için Çerkez önerileri türlerini tanımlamak amaçlanıyor.
|
1- |
1. Karmaşık bir cümle kavramı. Çerkes cümlesinde karmaşık cümle türleri.
2. Karmaşık bir cümle kavramı. Çerkes dilinde karmaşık cümle türleri.
|
2- |
3. Karmaşık cümleler kavramı. Karmaşık cümleler ve türleri.
4. Karmaşık cümleler kavramı. Karmaşık cümleler ve türleri.
|
3- |
5. Sendikaları birbirine bağlayan karmaşık cümleler.
6. Sendikaları birbirine bağlayan karmaşık cümleler.
|
4- |
7. Karmaşık cümleler. Bileşik cümle kavramı.
8. Karmaşık cümleler. Bileşik cümle kavramı.
|
5- |
9. Birkaç alt cümle ile karmaşık cümleler.
10. Birkaç alt cümle ile karmaşık cümleler.
|
6- |
11. Alt açıklayıcı ile karmaşık cümleler.
12. Alt açıklayıcı ile karmaşık cümleler.
|
7- |
13. Ek alt cümlelerle karmaşık cümleler.
14. Ek alt cümlelerle karmaşık cümleler.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
15. İkinci dereceden alt cümlelerle karmaşık cümleler (zaman, yer).
16. İkinci dereceden alt cümlelerle karmaşık cümleler (zaman, yer).
|
10- |
17. İkinci dereceden alt cümlelerle karmaşık cümleler (eylem biçimleri).
18. İkinci dereceden alt cümlelerle karmaşık cümleler (eylem biçimleri).
|
11- |
19. İkinci dereceden alt cümlelerle karmaşık cümleler (nedenler, sonuçlar).
20. İkinci dereceden alt cümlelerle karmaşık cümleler (nedenler, sonu
|
12- |
21. Dolaylı alt cümlelerle karmaşık cümleler (hedefler, koşullar).
22. Dolaylı alt cümlelerle karmaşık cümleler (hedefler, koşullar).
|
13- |
23. İkinci dereceden alt maddelere sahip karmaşık cümleler (imtiyazlar ve sonuçlar).
24. İkinci dereceden alt maddelere sahip karmaşık cümleler (imtiyazlar ve sonuçlar).
|
14- |
25. Pratik ders: cümlelerin sözdizimsel analizi.
26. Pratik ders: cümlelerin sözdizimsel analizi.
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
- modern Çerkes dilinin sözdizimsel yapısı hakkında fikir sahibi olmak;
|
2- |
- Çalışılan bilgi dalında önde gelen uzmanların çeşitli sözdizimsel kavramlarına rehberlik etmek;
|
3- |
- kelime kombinasyonunun sözdizimi alanında modern başarıları uygulayabilmek, sözcüksel semantiğin basit, Karmaşık ve karmaşık cümlelerini uygulayabilmek, sözcüksel kaynakları ustaca kullanabilmek;
|
4- |
- cümlelerin tanımlanması ve sözcük kombinasyonlarının bileşenleri arasında var olan sözdizimsel bağlantı türlerinin ve sözdizimsel ilişkilerin tanımlanması ile her türlü cümlenin tam bir sözdizimsel analizini yapabilir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|