Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > RÜZGAR ENERJİSİ VE TÜRBİN TASARIMI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
RÜZGAR ENERJİSİ VE TÜRBİN TASARIMI Üçüncü düzey MM 354 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SELAHADDİN ORHAN AKANSU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Selahaddin Orhan AKANSU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Görv. Melih Yıldız
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Rüzgar enerjisinin önemi, Türkiye ve dünya açısından enerji potansiyeli, Rüzgar türbinleri ve hesaplamalarının ders kapsamında gösterilmesi
Dersin tanımı Rüzgarın tanımı ve rüzgarın oluşumu. Rüzgar meteorolojisi. Rüzgar ölçüm teknikleri. Rüzgar Enerjisi Potansiyeli ve potansiyel belirleme metotları. Rüzgar enerjisinden faydalanma metotları. Rüzgar Türbinleri. Yatay eksenli ve Düşey eksenli rüzgar enerjisi sistemleri. Rüzgar türbin aerodinamiği. Rüzgar enerjisi ile elektrik üretimi. Bir mekanın elektrik enerjisi talebini rüzgar enerjisi ile ilgili karşılayacak proje hazırlama.

Dersin içeriği
1- Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Rüzgar Enerjisinin önemi
2- Rüzgarın Oluşumu
3- Rüzgar Ölçüm Teknikleri
4- Rüzgar Enerjisi Potansiyeli ve potansiyel belirleme metotları.
5- Rüzgar Türbinlerinde kullanılan kanatlar, Yatay eksenli ve Düşey eksenli rüzgar enerjisi sistemleri.
6- Rüzgar Türbini Kanadına Gelen Yükler Aerodinamik Hesaplar
7- Rüzgar Türbini Kanadına Gelen Yükler Aerodinamik Hesapların sayısal olarak hesaplanması (CFD)
8- Rüzgar Türbini Kanadına Gelen Yükler Aerodinamik Hesapların sayısal olarak hesaplanması (CFD)
9- YIL İÇİ SINAVA
10- Dikey eksenli bir türbinde aerodinamik olarak sayısal hesaplamalar
11- Rüzgar Türbinlerinde Kullanılan Jeneratörler
12- Rüzgar Enerjisi Faydalanma Kurulum Fizibilete Örnekleri
13- Bir mekanın elektrik enerjisi talebini rüzgar enerjisi ile ilgili karşılayacak proje hazırlama
14- Problem çözümleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mühendislik uygulamalarında karşılaştığımız problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan teknik araçları kullanma becerisi ve bununla beraber bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma yetisi,
2- Mühendislikte uygulanan bir sistemi, cihazı veya ürünü belirlenen sınırlar ve koşullar altında, istenilenleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi,
3- Enerjinin sürdürülebilir kalkınmaya olan faydası hakkında bilgi edinimi
4- Rüzgar enerjisi üretim sistemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olma,rüzgar türbin sistemlerinde bulunan elemanları tanımak ve tasarımda nasıl kullanılacağını bilmek
5- Bir mekanın rüzgar türbini ile enerjisinin karşılanması projelendirilmesinin öğrenilmesi
6- Rüzgar ölçüm tekniklerinin öğrenilmesi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 2 20
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 12 12
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 3 9
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 2 3 6
Toplam iş yükü     59
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Rüzgar enerjisi: teori ve uygulama, Murat Durak, Serra Özer, Türkiye Rüzgar Enerjisi Birliği (TÜREB), 2008.
Yardımcı Kaynaklar • Prof. Dr. Adil Yükseklen aerodinamik ders notları • Wind Energy Handbook, Tony Burton, David Sharpe, Nick Jenkins, Ervin Bossanyi, WileyBlackwell, 2001.

Ders ile ilgili dosyalar