Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SELAHADDİN ORHAN AKANSU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Selahaddin Orhan AKANSU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Görv. Melih Yıldız
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Rüzgar enerjisinin önemi, Türkiye ve dünya açısından enerji potansiyeli, Rüzgar türbinleri ve hesaplamalarının ders kapsamında gösterilmesi
|
Dersin tanımı
|
Rüzgarın tanımı ve rüzgarın oluşumu. Rüzgar meteorolojisi. Rüzgar ölçüm teknikleri. Rüzgar Enerjisi Potansiyeli ve potansiyel belirleme metotları. Rüzgar enerjisinden faydalanma metotları. Rüzgar Türbinleri. Yatay eksenli ve Düşey eksenli rüzgar enerjisi sistemleri. Rüzgar türbin aerodinamiği. Rüzgar enerjisi ile elektrik üretimi. Bir mekanın elektrik enerjisi talebini rüzgar enerjisi ile ilgili karşılayacak proje hazırlama.
|
1- |
Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Rüzgar Enerjisinin önemi
|
2- |
Rüzgarın Oluşumu
|
3- |
Rüzgar Ölçüm Teknikleri
|
4- |
Rüzgar Enerjisi Potansiyeli ve potansiyel belirleme metotları.
|
5- |
Rüzgar Türbinlerinde kullanılan kanatlar, Yatay eksenli ve Düşey eksenli rüzgar enerjisi sistemleri.
|
6- |
Rüzgar Türbini Kanadına Gelen Yükler Aerodinamik Hesaplar
|
7- |
Rüzgar Türbini Kanadına Gelen Yükler Aerodinamik Hesapların sayısal olarak hesaplanması (CFD)
|
8- |
Rüzgar Türbini Kanadına Gelen Yükler Aerodinamik Hesapların sayısal olarak hesaplanması (CFD)
|
9- |
YIL İÇİ SINAVA
|
10- |
Dikey eksenli bir türbinde aerodinamik olarak sayısal hesaplamalar
|
11- |
Rüzgar Türbinlerinde Kullanılan Jeneratörler
|
12- |
Rüzgar Enerjisi Faydalanma Kurulum Fizibilete Örnekleri
|
13- |
Bir mekanın elektrik enerjisi talebini rüzgar enerjisi ile ilgili karşılayacak proje hazırlama
|
14- |
Problem çözümleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaştığımız problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan teknik araçları kullanma becerisi ve bununla beraber bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma yetisi,
|
2- |
Mühendislikte uygulanan bir sistemi, cihazı veya ürünü belirlenen sınırlar ve koşullar altında, istenilenleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi,
|
3- |
Enerjinin sürdürülebilir kalkınmaya olan faydası hakkında bilgi edinimi
|
4- |
Rüzgar enerjisi üretim sistemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olma,rüzgar türbin sistemlerinde bulunan elemanları tanımak ve tasarımda nasıl kullanılacağını bilmek
|
5- |
Bir mekanın rüzgar türbini ile enerjisinin karşılanması projelendirilmesinin öğrenilmesi
|
6- |
Rüzgar ölçüm tekniklerinin öğrenilmesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
2
|
20
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
12
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
2
|
3
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
59
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• Rüzgar enerjisi: teori ve uygulama, Murat Durak, Serra Özer, Türkiye Rüzgar Enerjisi Birliği (TÜREB), 2008.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Prof. Dr. Adil Yükseklen aerodinamik ders notları
• Wind Energy Handbook, Tony Burton, David Sharpe, Nick Jenkins, Ervin Bossanyi, WileyBlackwell, 2001.
|
|