Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Tarimsal Biyoteknoloji > BİYOTEKNOLOJİ BİYOGÜVENLİK VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOTEKNOLOJİ BİYOGÜVENLİK VE ETİK Birinci düzey TBT405 Zorunlu 7 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Biyogüvenlikle ilgili metodik bilgiler ve yasal düzenlemelerin yanı sıra mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi, yaşanan etik sorunlar ve etik sorunların felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar hakkında bilgi vermek.
Dersin tanımı Biyogüvenliğin tanımı ,Biyogüvenlik ve insan, gıda, bitki, hayvan sağlığı açısından önemi ,Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler,Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları, GDO’lu ürünler ve üretim yöntemleri, Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve AB´de GDO´ların bilimsel risk değerlendirmesi, Biyoriskler ve etik sorunlar, Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi, Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar konusunda dikkat etmesi gereken konular

Dersin içeriği
1- Biyogüvenliğin tanımı ve kapsamı
2- Biyogüvenlik ve bitki, hayvan sağlığı açısından önemi
3- Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler
4- GDO'lu ürünler ve üretim yöntemleri
5- GDO‘lu ticari ürünlerde izlenebilirlik ve etiketleme kurallarının uygulamaları
6- Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları
7- Ara sınav
8- Biyogüvenlik ve insan sağlığı, gıda açısından önemi
9- Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve GDO´ların bilimsel risk değerlendirmesi
10- Biyoriskler ve etik sorunlar
11- Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği
12- Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çal
13- Biyoterörizm, Patent Kuralları
14- Laboratuvar güvenliği
15- Yarıyıl Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Biyolojik materyallerle çalışırken ne gibi güvenlik önlemleri alması gerektiğini bilir
2- Konu ile ilgili yapacağı çalışmalarda, ulusal yasal düzenlemeleri dikkate alarak çalışacağını bilir.
3- Biyoteknoloji konusunda uluslararası etik beklentileri bilmek
4- Biyoteknolojik araştırmaların etik boyutunu bilmek
5- Yaşamı ve çalışma hayatı boyunca söz konusu etik kurallara uyacağını bilmek
6- Meslek etiğine saygılı olma yetkinliği kazanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bitkisel ve hayvansal tarım üretimin genel prensiplerini bilir
2- Biyoteknoloji ile ilgili kavram ve teknikleri bilir, inceleyebilir, yorumlayabilir, çözüm üretebilir
3- Biyoteknoloji eğitim alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bitkisel ve hayvansal üretimde kullanabilir
4- Tarımsal faaliyeti içinde yer alan ve ekonomik üretimi yapılan tarımla ilgili genetik gelişim, üreme, genetik mühendisliği, endüstriyel üretim, bitkisel, hayvansal ve mikrobiyal teknolojik yaklaşımlar, enzim teknolojisi konularında gerekli bilgiye sahiptir.
5- Biyoteknoloji alanında ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
6- Yaşam boyu öğrenme gereçlerinin ve sistemlerinin farkındadır ve etkin olarak kullanabilir. İçinde bulunduğu sosyal çevre ile iletişim kurar, faydalı projeler üretir ve uygular
7- Islah çalışmalarını yürütebilir, ıslah çalışmalarında moleküler ve doku kültürü uygulamalarını bilir ve uygulayabilir.
8- Genetik mühendisliği ve rekombinant DNA teknolojisi için gerekli moleküler teknikleri bilir ve uygulayabilir.
9- Genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanında etik ilkelere vakıftır.
10- Bitki, Hayvan ve Mikro organizmalarının biyolojisini, fizyolojisini ve genetiğini bilir
11- Tohum teknolojisinde girişimcilik yapabilir ve DNA testleriyle ilgili tarım, çevre ve tıp alanında çalışabilir
12- Bitki, hayvan ve mikrobiyoloji alanda girişimcilik yapabilir ve enzim ve gen teknolojilerinde proje üretebilir
13- İngilizce literatürü takip edebilecek durumdadır
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Fleming, D. O., Hunt, D. L., 2000. Biological safety, ASM press,p.784 World Health Organization, 2004. Laboratory biosafety manual 3. Edition,WHO, Geneva, p.178
Yardımcı Kaynaklar Pieper, A., 1999. Etiğe giriş. Ayrıntı yayınları, İstanbul, 279 s.

Ders ile ilgili dosyalar