Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Biyogüvenlikle ilgili metodik bilgiler ve yasal düzenlemelerin yanı sıra mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi, yaşanan etik sorunlar ve etik sorunların felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar hakkında bilgi vermek.
|
Dersin tanımı
|
Biyogüvenliğin tanımı ,Biyogüvenlik ve insan, gıda, bitki, hayvan sağlığı açısından önemi ,Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler,Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları, GDO’lu ürünler ve üretim yöntemleri, Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve AB´de GDO´ların bilimsel risk değerlendirmesi, Biyoriskler ve etik sorunlar, Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi, Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar konusunda dikkat etmesi gereken konular
|
1- |
Biyogüvenliğin tanımı ve kapsamı
|
2- |
Biyogüvenlik ve bitki, hayvan sağlığı açısından önemi
|
3- |
Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler
|
4- |
GDO'lu ürünler ve üretim yöntemleri
|
5- |
GDO‘lu ticari ürünlerde izlenebilirlik ve etiketleme kurallarının uygulamaları
|
6- |
Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Biyogüvenlik ve insan sağlığı, gıda açısından önemi
|
9- |
Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve GDO´ların bilimsel risk değerlendirmesi
|
10- |
Biyoriskler ve etik sorunlar
|
11- |
Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği
|
12- |
Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çal
|
13- |
Biyoterörizm, Patent Kuralları
|
14- |
Laboratuvar güvenliği
|
15- |
Yarıyıl Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyolojik materyallerle çalışırken ne gibi güvenlik önlemleri alması gerektiğini bilir
|
2- |
Konu ile ilgili yapacağı çalışmalarda, ulusal yasal düzenlemeleri dikkate alarak çalışacağını bilir.
|
3- |
Biyoteknoloji konusunda uluslararası etik beklentileri bilmek
|
4- |
Biyoteknolojik araştırmaların etik boyutunu bilmek
|
5- |
Yaşamı ve çalışma hayatı boyunca söz konusu etik kurallara uyacağını bilmek
|
6- |
Meslek etiğine saygılı olma yetkinliği kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitkisel ve hayvansal tarım üretimin genel prensiplerini bilir
|
|
2- |
Biyoteknoloji ile ilgili kavram ve teknikleri bilir, inceleyebilir, yorumlayabilir, çözüm üretebilir
|
|
3- |
Biyoteknoloji eğitim alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bitkisel ve hayvansal üretimde kullanabilir
|
|
4- |
Tarımsal faaliyeti içinde yer alan ve ekonomik üretimi yapılan tarımla ilgili genetik gelişim, üreme, genetik mühendisliği, endüstriyel üretim, bitkisel, hayvansal ve mikrobiyal teknolojik yaklaşımlar, enzim teknolojisi konularında gerekli bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Biyoteknoloji alanında ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme gereçlerinin ve sistemlerinin farkındadır ve etkin olarak kullanabilir. İçinde bulunduğu sosyal çevre ile iletişim kurar, faydalı projeler üretir ve uygular
|
|
7- |
Islah çalışmalarını yürütebilir, ıslah çalışmalarında moleküler ve doku kültürü uygulamalarını bilir ve uygulayabilir.
|
|
8- |
Genetik mühendisliği ve rekombinant DNA teknolojisi için gerekli moleküler teknikleri bilir ve uygulayabilir.
|
|
9- |
Genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanında etik ilkelere vakıftır.
|
|
10- |
Bitki, Hayvan ve Mikro organizmalarının biyolojisini, fizyolojisini ve genetiğini bilir
|
|
11- |
Tohum teknolojisinde girişimcilik yapabilir ve DNA testleriyle ilgili tarım, çevre ve tıp alanında çalışabilir
|
|
12- |
Bitki, hayvan ve mikrobiyoloji alanda girişimcilik yapabilir ve enzim ve gen teknolojilerinde proje üretebilir
|
|
13- |
İngilizce literatürü takip edebilecek durumdadır
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fleming, D. O., Hunt, D. L., 2000. Biological safety, ASM press,p.784
World Health Organization, 2004. Laboratory biosafety manual 3. Edition,WHO, Geneva, p.178
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Pieper, A., 1999. Etiğe giriş. Ayrıntı yayınları, İstanbul, 279 s.
|
|