Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > İlk ve Acil Yardim > SİSTEMATİK KELAM I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SİSTEMATİK KELAM I Birinci düzey İLH515 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SİBEL KAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof Dr. MURAT SERDAR-ÖĞRETMEN RESUL COŞKUN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. MUHAMMED ÇINAR
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı İslam kelamının ana konularından olan varlık ve bilgi bahisleri başta olmak üzere Allah''ın zâtı ve sıfatları, kaza-kader ve Allah''ın fiillerine dair bilgileri aktarmak.
Dersin tanımı İslam düşünce tarihinde tartışılan temel inanç esaslarını ve ortaya çıkan görüşleri sistematik ve metodolojik yöntemlerle inceler.

Dersin içeriği
1- Varlığın Tanımı ve Kategorileri, Varlıkla İlgili Kavram ve Hükümler
2- Kelamda Bilgi Teorisi ve İstidlal Yöntemleri
3- İman Kavramının Tanımı, Anlam Alanı, İmanın Hakikati ve dereceleri
4- İman-Amel İlişkisi, İman Ahlak İlişkisi, İman İslam İlişkisi
5- İman Esasları (Allaha, Meleklere, Kitaplara İman)
6- İman Esasları (Peygamberlere, Ahirete, Kadere İman)
7- Allah’ın Varlığı ve Birliğini İspat Delilleri Allahın İsimleri ve Allah’ın Sıfatları
8- İnsan Fiili ile İlahi fiillerin Münasebeti
9- İnsanın Sorumluluğu (Teklif)
10- İtikadi Kavramlar ve İlgili Hükümler
11- İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
12- İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
13- Kaza ve Kader (Maturidiler’e, Eşariler’e ve Mutezile’ye Göre)
14- Rızık ve Ecel (Maturidiler’e, Eşariler’e ve Mutezile’ye Göre)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam kelamının ana konularını kavrar.
2- Dini düşüncenin oluşumunun temel sac ayaklarını öğrenir.
3- Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder.
4- Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur.
5- İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır.
6- İslam kelamının klasik meselelerinden haberdar olur.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
4- Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
5- Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
6- Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
7- EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
8- Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
9- Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
10- Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
11- Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     109
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Prof Dr. Murat SERDAR-Prof Dr. Harun IŞIK: Kelâma Giriş ve Kelâmın Ana Konuları (Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak: Kelam, Emrullah Yüksel: Sistematik kelam, Hulusi Arslan- Mustafa Bozkurt: Sistematik Kelam, Cihat Tunç: Sistematik Kelam)
Yardımcı Kaynaklar İmam Azam: Fıkh-ı ekber; İmam Maturidi: Kitabu’t-tevhid; Razi, el-Muhassal; Gazali: el-İktisad fi’l-itikad; Nesefî: Tabsıratu’l-edille; İbn Kayyım: Mesâilu’l-kaza ve’l-kader; Taftâzânî: Şerhu’l-makasıd; Cuveynî: Şerhu’l-mevâkıf, Luma’u’l-edille; İzmirli İsmail Hakkı: Yeni ilm-i kelam; Bekir Topaloğlu: Maturidiyye akaidi; Saim Yeprem: İrade hürriyeti ve imam maturidi; Şaban Ali Düzgün: Varlık ve bilgi; kader meselesi (Metin); Muhammet Yazıcı: Gazali sonrası ehl-i sünnet kelamında varlık anlayışı.

Ders ile ilgili dosyalar