Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SİSTEMATİK KELAM I |
Birinci düzey |
İLH515 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ SİBEL KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof Dr. MURAT SERDAR-ÖĞRETMEN RESUL COŞKUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. MUHAMMED ÇINAR
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İslam kelamının ana konularından olan varlık ve bilgi bahisleri başta olmak üzere Allah''ın zâtı ve sıfatları, kaza-kader ve Allah''ın fiillerine dair bilgileri aktarmak.
|
Dersin tanımı
|
İslam düşünce tarihinde tartışılan temel inanç esaslarını ve ortaya çıkan görüşleri sistematik ve metodolojik yöntemlerle inceler.
|
1- |
Varlığın Tanımı ve Kategorileri, Varlıkla İlgili Kavram ve Hükümler
|
2- |
Kelamda Bilgi Teorisi ve İstidlal Yöntemleri
|
3- |
İman Kavramının Tanımı, Anlam Alanı, İmanın Hakikati ve dereceleri
|
4- |
İman-Amel İlişkisi, İman Ahlak İlişkisi, İman İslam İlişkisi
|
5- |
İman Esasları (Allaha, Meleklere, Kitaplara İman)
|
6- |
İman Esasları (Peygamberlere, Ahirete, Kadere İman)
|
7- |
Allah’ın Varlığı ve Birliğini İspat Delilleri Allahın İsimleri ve Allah’ın Sıfatları
|
8- |
İnsan Fiili ile İlahi fiillerin Münasebeti
|
9- |
İnsanın Sorumluluğu (Teklif)
|
10- |
İtikadi Kavramlar ve İlgili Hükümler
|
11- |
İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
|
12- |
İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
|
13- |
Kaza ve Kader (Maturidiler’e, Eşariler’e ve Mutezile’ye Göre)
|
14- |
Rızık ve Ecel (Maturidiler’e, Eşariler’e ve Mutezile’ye Göre)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam kelamının ana konularını kavrar.
|
2- |
Dini düşüncenin oluşumunun temel sac ayaklarını öğrenir.
|
3- |
Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder.
|
4- |
Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur.
|
5- |
İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
6- |
İslam kelamının klasik meselelerinden haberdar olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
2
|
12
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
109
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof Dr. Murat SERDAR-Prof Dr. Harun IŞIK: Kelâma Giriş ve Kelâmın Ana Konuları
(Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak: Kelam, Emrullah Yüksel: Sistematik kelam, Hulusi Arslan- Mustafa Bozkurt: Sistematik Kelam, Cihat Tunç: Sistematik Kelam)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İmam Azam: Fıkh-ı ekber; İmam Maturidi: Kitabu’t-tevhid; Razi, el-Muhassal; Gazali: el-İktisad fi’l-itikad; Nesefî: Tabsıratu’l-edille; İbn Kayyım: Mesâilu’l-kaza ve’l-kader; Taftâzânî: Şerhu’l-makasıd; Cuveynî: Şerhu’l-mevâkıf, Luma’u’l-edille; İzmirli İsmail Hakkı: Yeni ilm-i kelam; Bekir Topaloğlu: Maturidiyye akaidi; Saim Yeprem: İrade hürriyeti ve imam maturidi; Şaban Ali Düzgün: Varlık ve bilgi; kader meselesi (Metin); Muhammet Yazıcı: Gazali sonrası ehl-i sünnet kelamında varlık anlayışı.
|
|