Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLERİ FARMAKOLOJİ - II |
İkinci düzey |
ECF 505 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. GÖKHAN ÜNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MÜKERREM BETÜL AYCAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler teorik olarak işlenmekte olup, ders sonunda öğrencilerden soru-cevap tekniği ile her konunun genel tekrarı yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Programdaki diğer dersler için farmakoloji altyapısının kazandırılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Farmakolojide kullanılan temel kavramlar ve ilacın vücuttaki yazgısı öğretilecektir.
|
1- |
Kardiyovasküler sistem ile ilgili anatomik, fizyolojik, ve patofizyolojik temel bilgiler
|
2- |
Kardiyovasküler sistemi etkileyen ilaçların fizyolojik ve farmakolojik etkileri, etki mekanizmaları, tedavide kullanımları, yan ve toksik etkileri, kontraendikasyonları
|
3- |
İlaç-ilaç, ilaç-besin ve ilaç-hastalık etkileşimleri
|
4- |
Kardiyovasküler, renal sistem, su ve tuz dengesi, plazma hacmi, solunum sistemi ilaçları
|
5- |
Hormonların sınıflandırılması, hormon salgılanmasının özellikleri ve düzenlenmesi, hormonların eliminasyonu
|
6- |
Kortikosteroidler, pankreatik hormonlar, ACTH, aldosteron antagonistleri, androjenik ilaçlar, anabolik steroidler, östrojenler, projestinler, antiöstrojenik ve antiprojestin ilaçlar
|
7- |
Antidiabetikler ve antitiroid hormonlar
|
8- |
Otonom sinir sistemi ile ilgili genel kavramlar ve bu sistemin iki önemli alt birimi olan sempatik ve parasempatik sistemlerin sinaps, kavşak ve reseptörleri ile nörokimyasal özellikleri ve bu sistemler üzerinde etki gösteren ilaçların farmakolojik yönler, bu sistem üzerinde etkili ilaçlar
|
9- |
Otonom sinir sistemi ile ilgili genel kavramlar ve bu sistemin iki önemli alt birimi olan sempatik ve parasempatik sistemlerin sinaps, kavşak ve reseptörleri ile nörokimyasal özellikleri ve bu sistemler üzerinde etki gösteren ilaçların farmakolojik yönler, bu sistem üzerinde etkili ilaçlar
|
10- |
Santral Sinir sisteminde bulunan nöromedyatörlerin özellikleri, reseptörleri, bu sistem üzerine etki gösteren ilaçların farmakolojik yönleri
|
11- |
Santral Sinir sisteminde bulunan nöromedyatörlerin özellikleri, reseptörleri, bu sistem üzerine etki gösteren ilaçların farmakolojik yönleri
|
12- |
Histamin ve antihistaminikler, serotonin ve antagonistleri, anjiotensinler, anjiotensin antagonistleri, kininler, kinin antagonistleri
|
13- |
Nitrik oksit, EpDRF, ANF, PAF, araşidonik asit metabolitleri, eikazonoidler
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel farmakoloji bilgilerinin geliştirilmesi
|
2- |
Farmakolojinin temel kavramlarının kazandırılması
|
3- |
Farmakolojide sistemler hakkında bilgiler ve o sistemlere ait hastalıkların tedavisi ile ilgili bilgilerin kazandırılması
|
4- |
Hormonlar ve otakoidler hakkında genel bilgi
|
5- |
Eikazonoidler hakkında genel bilgi
|
6- |
İlaç ve besin etkileşimleri
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İlaçların canlı vücudundaki farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini betimleme
|
|
2- |
Hücrede ilaç hedefi molekülleri tanıma ve uyarı iletimindeki rollerini betimleme
|
|
3- |
Hücreler arası iletişimi sağlayan aracı molekülleri (nörotransmitterler, otakoidler, hormonlar) betimleme; bu moleküllerin etkilerini, etki mekanizmalarını kavrama ve ilaç hedefi olarak işlevlerini önerme
|
|
4- |
Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanıma, farmakolojik problemlerin çözümünde uygun yöntemleri seçme ve deneyleri tasarlama
|
|
5- |
Yayınlanmış bilimsel verileri çözümleme, yorumlama ve yargılama
|
|
6- |
Verileri ölçme-değerlendirme yöntemlerini tanıma ve bilimsel verilerin istatistiksel çözümlemesini düzenleme
|
|
7- |
Eğitimin biliminin temel kavramlarını tanımlama
|
|
8- |
Temel farmakolojik araştırmalarda iş gören alet ve gereçleri kullanma
|
|
9- |
Deney hayvanlarına bakım, besleme ve ilaç uygulaması yapma
|
|
10- |
Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerinden en az ikisini; uygun nitelikte, sürede ve ekonomik şekilde yürütme.
|
|
11- |
Yayınlanmış bilimsel verilere ulaşma
|
|
12- |
Bilimsel sunu yapma
|
|
13- |
Bilimsel yayın yazma
|
|
14- |
Farmakolojideki problemlerin çözümünde, bilimsel yöntemlerin gücünü anlama ve benimseme
|
|
15- |
Bilimsel araştırmalarda etik değerlere uyma
|
|
16- |
İyi Laboratuar Uygulamaları” klavuzlarına uygun şekilde çalışma
|
|
17- |
Bilimsel araştırmalarda ekip çalışması anlayışını kazanma
|
|
18- |
İnsan ilişkilerinde doğru, dürüst ve tutarlı davranışlar sergileme
|
|
19- |
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemek ve mesleki uygulamalardaki değişimlere uyum sağlamak için; sürekli bir biçimde yeni bilgilere ulaşma alışkanlığı edinme
|
|
20- |
Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavrama
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
1
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Oğuz Kayaalp Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji,Goodman and Gillman’s Manual Pharmacology and Therapeutics, Color Atlas of Pharmacology, Textbook of Receptor Pharmacology, Current Protocols in Pharmacology, Pharmacotherapy A Pathophysiologic Approach, Bioassay Techniques for Drug Development
|
Yardımcı Kaynaklar
|
---
|
|